Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

spørgsmål om SU handicaptillæg

Redigeret 31 december, 2010, 19:52 i Leddegigt
hej allesammen (:

Jeg håber jeg er rigtig her, og at jeg få et hurtig svar. Det drejer sig om at jeg har en gigtsygdom, og er samtidig ved med at tage en 2-årig hf. Jeg få indtil nu alm. udeboende SU. Nu har jeg fundet ud af, at man også kan få en tillæg, når man er kronisk handicapped/har en kronisk sygdom. Men jeg har kun læst at man kun kan få det, når man er ved med at tage en videregående uddannelse? Men jeg tager jo en ungdomsuddannelse. Mit spørgsmål er nu om jeg ikke alligevel kan søge om handicaptillæg? Jeg håber virkelig at jeg få et svar.

mange tak for at du har læst det, og undskyld for mit dansk, jeg er tysker ;).

godt nytår!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det tror jeg ikke man kan. Jeg går på en videregående uddannelse og får det, men der står på SUs hjemmeside at det kun er til videregående..

    Bedste hilsner..
  • Indstillinger
    Hej klokkeblomst.

    Det er naturligvis helt rigtigt hvad der står på SU's hjemmeside.

    Du kan ikke få handicaptillæg til ungdomsuddannelse.

    Så ingen grund til at søge.

    Undrer mig over hvorfor du spørger..? Du har jo undersøgt det og fundet svaret: At det KUN er til videregående uddannelser man kan få det.

    Men naturligvis skal du søge når/hvis du påbegynder en videregående uddannelse.

    Godt nytår :)
  • Indstillinger
    Jeg forstår bare ikke hvorfor man kun kan få det når man tager en videregående uddannelse? Udgifter er jo det samme...mærkelig system...

    tak for jeres svar ;)
  • Indstillinger
    Hejsa
    Faldt lige over dette indlæg og vil lige gøre jer lidt klogere...
    Handicap tillæg gives til personer med handicap, der skal søges hos kommunen....Det hænger IKKE sammen med uddannelse, ægteskab, lejlighed, hus eller slot. MEN KUN ENS HANDICAP.
    Paragraffen hedder: § 100

    Godt nytår

    :-)
  • Indstillinger
    Vapperline: Du forvirrer vist mere end du gør klogere ;-) Der findes ganske rigtigt hjælp at hente hos kommunen, men...

    Servicelovens §100 om merudgift ved handicap har intet at gøre med handicaptillæg til SU. Altså ud over at begge dele kun tildeles ved funktionsnedsættelser...

    Handicaptillæg til SU søges gennem SU-styrelsen og bevilges på baggrund af lægefaglige udtalelser der begrunder, at den studerende vil have begrænsninger i forhold til at have et arbejde ved siden af studiet.
    Oplysninger findes på http://www.SU.dk

    Merudgifter i forbindelse med handicap kan søges dækket gennem Servicelovens §100 ved henvendelse på kommunen.
    Oplysninger findes på http://www.borger.dk

    Godt nytår til jer alle :)


    Klokkeblomst -->
    Systemet er mærkeligt. Andet eksempel er, at unge under 25 får meget lavere kontanthjælpssats end folk over 25...
Log in eller Registrér for at kommentere.