Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Heler lillefinger-led ad sig selv?

Redigeret 28 december, 2010, 11:22 i Håndskader og musearm
Hej,
har vidst konstateret jeg har været lidt klodset, da jeg skulle prøve at lege bilmekaniker her for en måneds tid siden...og selvfølgelig knaldede min hånd ind i noget.

Har haft ondt i lillefingeren lige siden, men har først her for nylig(da det undrede mig det ikke var gået væk endnu), opdaget at selve knogle leddet(hedder det sådan)sidder lidt skævt på den.
Og nu da der er gået en lille måneds tid uden det er gået væk og det ikke umiddelbart føles som om det bliver bedre, ville det være lidt betryggende at vide om jeg gør det rigtige, ved at blive ved at vente eller om jeg måske burde gøre noget/mere evt?

Irriterer en hel del, når jeg spiller guitar! :-(

Nogen der har erfaringer?

Har prøvet at tage lidt billeder med et webcam, men syntes de er lidt dårlige...men måske de kan hjælpe alligevel.

billed1: http://www.imagesocket.com/view/2010/12 ... jpglfd.jpg
Meningen var at man skulle kunne fornemme at knogleleddet hælder en anelse væk fra fra hånden og ikke er lige så flad/oval som de andre knogleled.

billed2: http://www.imagesocket.com/view/2010/12 ... pg82st.jpg
Igen, man skulle fornemme at leddet går op i en spids istedet for at ligge mere fladt/vandret ligesom de andre led.

billed3: http://www.imagesocket.com/view/2010/12 ... pgmaiw.jpg
taget lidt fra afstand med udstrakt finger, hvor man måske kan ane den er lidt hævet og en smule rødlig.

håber der er nogle beroligende svar til mig derude fra! :-)

Update: Nå, så har en læge kigget på det. Han kaldte det en led-irritation og den skal selv falde på plads. Hvilket desværre kan tage flere måneder...øv! :-(
Så den skal helst ikke belastes, men måske vrikkes lidt med engang imellem, for at hjælpe den lidt på vej. Bruger en støtteforbinding de næste 10 dage, så jeg ikke uforvarende kommer til at bruge fingeren!

Glædelig jul til alle herinde! :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    har du været ved lægen?

    Kunne lyde som om fingeren er/ har været brækket.. så hvis den gror/ er groet forkert sammen er de sansynligvis nok derfor den irritere :)
    og det kan selvf give varrige men.
    så mit forslag gå til din læge.. eller hvertfald snak med ham..
  • Indstillinger
    Nej, har ikke været ved læge...så ville jeg jo ikke spørge herinde! ;-)

    Er ikke ekspert, men tror ikke den har været brækket, da jeg jo godt kan bøje fingeren. Det "strammer" bare en del eller gør ondt hvis jeg bøjer den hurtigt/pludseligt.

    Har tænkt på om jeg burde få den forbundet så den altid er lige og måske bedre kan "falde på plads", men gider ikke gøre en masse ud af det, hvis det ikke er nødvendigt. Så ville derfor hellere høre hvad andre ville rådgive mig til.
    Men ja, frygten er jo selvf. at leddet ikke falder på plads og endnu være, at det kunne gå hen og blive permanent skæv.

    Men aner jo ingenting! Har aldrig haft problemet før! :-)
  • Indstillinger
    skal heller ikk påstå jeg er læge.
    ved bare af efaring at den måske godt kunne være/været brækket. for er nemlig selv ret klodset.
    men der sker jo ik noget ved at gi lægen et kald eller vagtlægen for den sagsskyld og høre hvad de synes.
  • Indstillinger
    Ville ikke spilde min læge's tid unødigt og tænkte jeg da kunne prøve og spørge herinde. Men du har muligvis ret i at jeg nok burde.

    Men tak for input under alle omstændigheder! ;-)
  • Indstillinger
    Ikke spilde lægens tid... Hold da op.

    Vil du gå med ondt i halsen eller en knude i en testikel i en måned fordi det MÅSKE ikke kan/skal behandles???

    Stor eller lille skavank; lægerne er til for at vurdere om der kan/skal gøres noget ved det.
  • Indstillinger
    Hej anna! :-)

    Og nej, ville bestemt ikke vente en måned, hvis det gjaldt mine testikler! ;-P

    Men i dette tilfælde, hvis nu jeg selv kunne finde løsningen på egen hånd, behøvede jeg jo ikke indrage lægen, tænkte jeg.
    Og da jeg efter at have flyttet, er blevet tildelt ny læge og ikke aner hvem det er eller hvor de bor. Tænkte jeg det kunne gå lige så stærkt at henvende sig herinde, som at finde en tid hos lægen! :-)

    Men takker da, fordi du skænkede mig en bekymrende tanke! ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.