Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Alkohol i små mængder til små børn

Redigeret 27 december, 2010, 09:19 i Alkohol
Kære Netdoktor og brugere
Jeg og min kone er uenige om, hvordan vi skal forholde os til, at vores søn på knapt 3 er interesseret i at smage, når der er øl eller vin på bordet. Jeg ønsker, at han ikke får så meget som en dråbe. Min kone synes, at han godt må smage en eller to tåre en gang imellem - gennemsnitligt vel en gang om måneden. Det er svært at vurdere, hvor meget han får indenbords, men det er givet ganske lidt efter voksen-standarder. Jeg vil gætte på, at han typisk får omkring en tyvendedel af en genstand.
Hvordan synes du/I, at vi skal forholde os til det. Er det skadeligt i så små mængder, kan det bidrage til senere større tilbøjelighed til at indtage alkohol, eller er det helt harmløst?
Venlig hilsen
Peter

Kommentarer

  • Indstillinger
    sikke dog nogle forældre i er....fylder jeres barn med gift, det er altså rigtig farligt for små børn da barnet stadig vokser selv i små mængder kan skade barnets hjerne. hvorfor fjerner i ikke alkoholet når jeres barn er til stedet eller vær rigtig forældre over for jeres barn at i kan sige fra når det gælder barnets helbred for mig lyder det som i er ligeglad med jeres barns helbred og lærer ham at det er i orden at drikke og bliver en alkoholiker år han bliver stor hvis han bliver normal.
  • Indstillinger
    tak for dit indlæg. Jeg vil rigtig gerne høre andres mening, også, og gerne en lægefaglig vurdering. Vi drikker i øvrigt ret lidt, så vores søn bliver ikke opdraget til at være alkoholiker. Vh Peter
  • Indstillinger
    Altså, jeg tror der er mange børn der smager mors eller fars vin. Jeg ved ikke, om jeg synes det er godt, men de er jo nysgerrige, og vil selvfølgelig gerne smage.

    Jeg synes I skal sige til jeres søn, at det er noget man drikker når man er voksen.

    Det skal i hvert fald ikke blive en vane, men jeg synes nu også, at Nada pisker en stemning lidt op. Bare fordi et barn smager alkohol, gør ham ikke til alkoholiker.

    I skal bare tænke på, at han ikke er så stor, og at han ikke er vant til alkohol, derfor kan det påvirke ham mere end I tror!

    Johanne
  • Indstillinger
    Hej..
    tja hvorvidt det er skadeligt eller ej ved jeg ikke, jeg er selv 20, og gravid, og mit barn får ikke lov til at drikke eller smage.. skal dog nævne at jeg som helt lille (3år +) kan huske at have fået bundslatter øl af min farfar og far engang imellem... og jeg er hverken hjerneskadet, alkoholikker eller unormal, og mine forældre er ikke dårlige forældre, tværtimod..
    men til dit spørgsmål vil jeg da skrive at jeg synes du og din kone skal have en snak om hvordan i gør tingene... fortæl at du virkelig er imod at en treårig får smagsprøver, da det ikke er en nødvendighed.. jeres barn vil jo kun smage, fordi han ved at han får lov, og han har prøvet det før-- ikke fordi han har brug for det... i kan evt aftale at han smager en gang imellem, men ikke hver gang :) held og lykke med det

    til Nada28: muligt du har ret i at børn ikke skal smage det, og de bude være mere ansvarlige, men hold da k*ft din udtalelse er noget l*rt.....
    man bliver sgu ikke hjerneskadet, unormal eller alkoholikker af at smage øl eller vin som barn!!!!!! meget muligt man lærer det er iorden at drikke, men er det ikke også det, når man blot er gammel nok? jo! og det kan jo også have modsatte effekt, som på mig selv f.eks. jeg smagte af og til øl og vin som barn, og jeg bryder mig i dag ikke om alkohol generelt.. har set mine forældre fulde (til festlige lejligheder, da de ikke på nogle måde har misbrug eller noget som helst!), og jeg lærte at drikke alkohol hjemme (første gang jeg som 13årig var fuld, var det min mormor der blandede mine drinks!).. resultat: jae, nu her de sidste 4-5 år har jeg ikke rørt alkohol, havde en periode som 13-14 årig, men den stoppede hurtigt og gider det ikke!
    du har ingen agumenter for det du skriver, du lukker bare ud at de er dårlige forældre og deres barn bliver hjerneskadet og alkoholikker.. hmmm
  • Indstillinger
    jeg tror ikke børn tager skade af at smage på lidt øl eller vin ---men hvis der står lidt vand i nærheden --så fortynd det lidt så det ikke smager af noget ---så er det ikke så intressant ---
    men det ville være en god ide at tale med børn om at det er voksen drik ---man fylder heller ikke sine børn med kaffe ---
    der er også de forældre der fylder deres børn med cola ---det er jo heller ikke det bedste ---
  • Indstillinger
    solo: er enig i at man skal snakke med børn om det, men tvivler på at en dreng på knap tre år kender forskel på vin og saft, eller øl og juice, farvemæssigt.. og derved tror jeg ikke den samtale vil føre så vildt langt..
  • Indstillinger
    Jeg ville ikke lade et så lille barn "smage". Barnet aner intet om den slags ting. Der er heller ingen grund til det. Barnet vil bare smage det mor og far drikker, så man kommer lidt saft i glasset.

    Eller barnet er måske tørstigt og skulle i virkeligheden have en tår vand. Men det bliver glemt af forældrene.

    Hvorfor begynde i en så tidlig alder at hælde alkohol i barnet. Man vænner barnet til smagen og så kører karrussellen.
    Fakta er jo, vi spiser og drikker det vi nu får i vores kultur. Nogle steder spiser de larver med god appetit. Kig på andre landes madkultur og se hvad børnene blivet oplært i at sætte til livs.
    Skal vi nu til at oplære børn her i landet, det er naturligt at drikke. I forvejen er vores rygte ikke for godt med hensyn til ungdommens drikkeri.
    Det er, hvad jeg mener om den sag.
  • Indstillinger
    Hej peter. jeg har selv været et barn der har fået lov at smage . og jeg blev som 8 årig glad for cherry og kirsebær vin og under min seng i soveværelset havde min mor gemt det . troede hun for der drak jeg af flaskerne når der havde været gæster. det gik nogle år inden hun opdagede det. i dag har jeg det sådan jeg ikke skal have sådan flaske stående. men jeg er ikke blevet alkoholiker. jeg synes personlig ikke man skal have et barskab i sin stue , der ikke er aflåst, når der er børn i huset. Hvis han skal smage skal det være noget der smager grim så han ikke har lyst til at smage igen. men ellers giv ham noget saftevand og skål med ham . så han tror det er det samme.
  • Indstillinger
    er det ike en underlig debat vi er ude i her ---burde det ikke være helt indlysende at man giver ikke skå børn alkohol----
Log in eller Registrér for at kommentere.