Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jeg vejer for meget:(

Redigeret 26 december, 2010, 05:17 i Åben debat om overvægt
hej jeg er en dreng på 13 år og og er 175 cm høj, men jeg er desvære overvægtig jeg vejer hel 96 kg, og selv om jeg prøver med fx: at spise mindre så holder jeg vægten eller hvis jeg så løber en 4 km sker der ikke meget måske et par 100 gram mere kanb jeg ikke kommer op på i tab:(

hvad skal jeg gøre hjælp

Anton

Kommentarer

  • Indstillinger
    du taber dig ikke selv om du spiser mindre ----du spiser måske det forkerte ---sukker og fedt skal du tage vare på ---grøft brød ---grønsager og frugt ---er gødt ---men det er svært ----du skulle i kontakt ned en diatist --som kunne lægge dig er kost plan----som du kunne gå efter ---så ved du hvad du må spise til hvert måltid----din læge kunne måske henvise dig til en ---så du ikke skal betale for en diatist---
  • Indstillinger
    Hej Anton.

    Det er helt korrekt at du nok spiser forkert.

    Jeg syntes, at det er rigtig vigtigt at du taler med dine forældre om det her. Du skal ikke til selv at gå i gang med slankekur uden at der er voksne der hjælper dig.

    Hvis man spiser mange grøntsager og kun lidt fedt (og det skal være det sunde såsom olier) samt holder sig til magert kød kan man faktisk spise rigtig meget og stadig tabe sig.

    Prøv at spise masser af salat eller råkost til både frokost og aftensmad, mindre kartofler og pasta (og spis hellere fuldkornspasta end hvid pasta - eller bland det) og så som sagt magert kød/fisk.

    Spis groft brød i stedet for hvidt. Det mætter bedre og er meget sundere.

    Desuden bør du spise 4-5 gange om dagen.
    Dvs. morgenmad, evt. formiddagsmad, frokost, eftermiddagsmad og aftensmad.
    Og husk så at spise mange grøntsager (fx. kan mellemmåltid være et par gulerødder og et stykke groft knækbrød).

    Lad være med at drikke flere glas sodavand, juice og kakaomælk hver dag.
    Drik i stedet vand i løbet af dagen.

    Man taber sig ikke ved at løbe en enkelt tur. Man skal motionere og spise sundt og magert, så taber man sig i løbet af nogen tid.

    Sidst men bestemt ikke mindst:

    Du skal som sagt tale med dine forældre om det her. Det er meget vigtigt. Du bliver nødt til at have hjælp af din far eller mor, for hvis I i det hele taget spiser forkert derhjemme vil det være meget svært for dig at tabe dig.
    Desuden er det ret vigtigt at du ikke selv skal styre det. Du har brug for støtte.
    Ud over at tale med din far og mor kan du tage til lægen - sammen med din far eller mor. Lægen vil enten selv kunne hjælpe dig eller kunne henvise til en diætist.

    Venlig hilsen Anna :)
Log in eller Registrér for at kommentere.