Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mistanke om endo

Redigeret 25 december, 2010, 05:07 i Endometriose
Jeg er 37 år og har ikke børn.
Jeg har lært om endometriose på nettet da jeg har søgt på mine symptomer. Jeg har hos gynekologen fået konstateret en 2-3 cm stor muskelknude på livmoderen, men kan ikke forstå at sådan en lille knude kan gi mig så store problemer. Så nu har jeg mistanke om at jeg har endo og håber at I her vil sige mig, om mine symptomer passer på lidelsen.

Mine symptomer er opstået og gradvis blevet værre det sidste 1.5-2 år.

Symptomer:

1. Meget uregelmæssig mensturation. Fra at den har været 99 pct regelmæssig (28 dages cyklus) bløder jeg nu fra alt mellem 7x2 til 0 dage om måneden.

2. MEGET kraftig blødninger

3. Ekstreme smerter i underlivet/nederste del af maven de 2-4 første dage af min mensturation. Smerterne kommer i bølger og som jag og slår bogstaveligt talt benene helt væk under mig. De føles ikke som "almindelige" mensturationssmerter.

4. Samme slags smerter oplever jeg også udenfor mensturationsperioderne især om natten hvis jeg har ligget udstrakt på ryggen.

5. Har indimellem store smerter når jeg har afføring under mensturation og på det sidste også begyndt at føle smerter, når jeg vågner om natten og skal tisse eller bare er meget tissetrængende.

6. Har ægløsningssmerter 1-2 dage.

7. Er MEGET udspilet op til menses, har meget luft i maven og tager op til 3 kg på.

7. Jeg har ikke brugt p-piller i 7 år og trods periodevis målrettet indsats på at blive gravid er dette ikke sket.

Jeg bliver af min egen læge henvist til fertilitets undersøgelse/behandling så snart mine blodprøver og kærestens sædtest er på plads efter jul.
Så bliver jeg vel undersøgt grundigt igen og denne gang vil jeg nævne min mistanke om endo.

Men hvad siger I. Passer mine symptomer?

Uhhhh er bare så træt af at ha´ ondt og være bekymret.

Knus og god jul til alle
Log in eller Registrér for at kommentere.