Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

støttebind

Redigeret 26 december, 2010, 09:17 i Håndskader og musearm
hvorfor må man ikke have et støttebind på om natten??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min erfaring er, at et støttebind udelukkende har til formål at minde en om, at man skal passe på det pågældende sted. Når man sover vil kroppen helt af sig selv reagere og passe på, hvis man får "trykket".

    Den bedste måde at læge en skade på, er at der altså kommer lidt bevægelse, så det gradvist kan hele op igen.

    Hvis det er meningen man slet ikke må bevæge det pågældende sted, så vil lægen ikke anbefale et støttebind, men der i mod lægge en fast forbinding i form af f.eks gibs.

    Jo længere tid, man holder et led i totalt ro med en støtteforbinding, jo længere tid vil det være om at hele op igen.

    Har man har en lettere forstuvning - eller som jeg f.eks. har,- senskedehindebetændelse, så er en støtteforbinding en god ting, så længe man er i bevægelse og derfor kan komme til at belaste det skadede område, men hvis man er passiv, som om natten, eller hvis man sidder og ser TV, så er det fornuftigt at tage forbindingen af og give stedet en blid træning.
  • Indstillinger
    men hvad er den lægelige begrundelse?
  • Indstillinger
    man får anbefalet støtte bind -- strømpe --hvis man har hævede ben ---og hvis det skal have den rigtige virkning --er det det første du tager på før du stiger ud af sengen om morgenen---og det sidste du tager af før du går i seng om aftenen----men hvis du har behov for at hvile dig lidt om dagen ---
    behøver du ikke at tage det af---

    nogle får anbefaler at skal elevere sin seng lidt i fodenden---en klods eller mursten under benene i fodenden ---
    men alt det bliver en vane lige som andet toilette når man først kommer i gang med ---
  • Indstillinger
    kan du ikke give en beskrivelse af hvorfor du skal bruge støtte bind ---
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 26 december, 2010, 05:00
    Nu har jeg ledt her og der og norden for det store babylonske tårn.

    Det står ingen steder: HVORFOR. Det eneste jeg kunne finde var: Stedet skal have ro om natten. Hvad det så betyder.

    Jeg har tænkt på dette før, men aldrig fundet et svar. Men en forklaring skal der nok være.
  • Indstillinger
    persille --hvad vil du med det store babylonske tårn.----det bliver såændende at høre on ----hvad der har med støtte bind at gøre
  • Indstillinger
    Egede. Du spørger efter den lægelige begrundelse, og den må du få hos din læge. Jeg mener egentlig, jeg beskrev hvorfor det er en dårlig ide at have støttebind på om natten - netop, at det ikke er godt at fiksere det pågældende led konstant - i hvert fald ikke, hvis det er meningen stedet skal blive fuldt funktionsdygtigt igen. Jeg er ret sikker på, at en læge vil give nogenlunde samme svar, men hvis du beskriver hvilken skade, du har, så kan det da være, nogen kan komme med noget mere konkret til dig og præcis din situation.
  • Indstillinger
    Kære Solo313

    Nå, det kunne du tænke dig at vide. Ja, vi trænger også til lidt afslappet snak engang imellem.

    Det kommer fra eventyr. Remsen lyder : Sønden for sol og Østen for Måne og Norden for det store Babylonske tårn.

    Det betyder bare man har ledt alle steder og alle vegne for at finde de stjålne guldæbler eller svaret på, hvorfor et støttebind skal fjernes om natten.


    Mange hilsener
  • Indstillinger
    til PERSILLE
    TAK FOR DIT HYGGELIGE JULE SVAR---
    ja det behøver jo ikke være lige alvorligt alt sammen
    SÅ FORTSAT GOD JUL
    hilsen solo
Log in eller Registrér for at kommentere.