Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Influenza, feber, hoste, synkesmerter og oppustet/mavesmerte

Kære netdoktor.

Jeg begyndte tirsdag aften at ryste i min seng af kulde. Jeg havde 39 i feber. Jeg lå i sengen hele onsdagen men med en alt for høj temperatur på varmeapparatet og alt for meget tøj på. Jeg er bosat i Paris og skulle hjem torsdag med metro, bus og fly hvilket var lettere ubehageligt med feber. Jeg ankommer torsdag og får sovet 2 timer i et rum der igen er for varmt. Jeg går helt i panik, har haft mareridt, er svimmel , oplever en snurreren i hovedet da jeg vågner og det tager ca. 20 min for at komme til mig selv. Jeg har på dette tidspunk ca. 40 i feber. Jeg bliver kølet af og drikker utroligt meget vand, hvorefter jeg ligger mig til ro og sover til fredag morgen. Fredag er endnu en gentagelse men denne gang får jeg heldigvis det gode råd at jeg at jeg skal holde mig kold, og ikke svede feberen ud. Jeg ligger i et tempereret rum i underbusker og t-shirt kun med et lan. Jeg begynder at ryste af kulde fredag dag og tager også sengetæppe over mig efter noget tid. Jeg har ca. 37, 7 feber start fredag og om aftenen bliver jeg målt til 37, 5.

Mine symptomer lige nu(lørdag nat) er varm pande (37,3 i feber) , ondt når jeg synker(jeg tror en eventuel halsbetændelse er på vej), hoste, rysten af kulde fra tid til anden og værst at alt mavepine. Jeg har drukket utroligt meget vand i gennem hele forløbet men måske har jeg drukket for meget fredag? Jeg har oppustet mave og når jeg ligger sidelæns kan jeg mærke smerte. Derudover også med berøring gør det ondt. Jeg har skulle gå mange gange på toilettet her i nat men er usikker på hvad jeg skal spise eller drikke? Jeg ved at salt er dehydrerende - skal jeg prøve at spise salte ting?

Skal jeg ringe til lægevagt lørdag for at blive tjekket, eller bør jeg vente til mandag for at se om feberen og smerterne forsvinder af sig selv?

++: Derudover har jeg også haft personliger problemer i hjemmet med hensyn til min hjemkost som har gået mig meget på og forhindret søvn. Jeg ringede og græd ud til en vi kan kalde en "mor". Dvs. jeg også har været følelsesmæssigt opstemt fra torsdag til fredag aften. Det har nu ordnet sig. :)


På forhånd tak for jeres svar,

Mvh,
den 19-årige dreng.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det er hårdt at være syg. For første gang i mere end 30 år er jeg blevet ramt af influenza. Det kom som noget af en overraskelse.

    Jeg har været gennem næsten samme tur, men jeg er dog klar over, at har man feber skal man ikke varme sig op, for så stiger temperaturen.

    Men det vil heller ikke sige, du skal ligge og fryse. Du skal naturligvis tage noget over dig, hvis du fryser. Men du skal altså heller ikke ligge og koge. Det skal føles rart.
    Det har bestemt ikke været sjovt at rejse og være syg.

    Nå, men nu er du blevet klogere og har fået sænket temperaturen til noget fornuftigt.

    Ondt i halsen, jeg troede næsten jeg skulle kvæles, men så slemt gik det ikke. Det gør ondt, når man synker og det skulle jeg hele tiden.
    Jeg tvivler på du har halsbetændelse, men det kan du nemt selv konstatere. Er du mest gul eller har hvide pletter i halsen, så er det halsbetændelse.

    Er du skoldende rød, er det ikke betændelse. Så kan du drikke varm te, det lindrer lidt. Man kan få nogle sugetabletter, som også skulle lindre. Jeg har drukket varm te med honning.

    Jeg tror du har ret i, du har drukket for meget vand. 3 liter om dagen er farligt. Nu ved jeg jo ikke, hvor meget du har drukket.

    Det er godt, det nu er i orden og du fik snakket med "mor". Når man har det rigtig skidt er man også være følsom. Det forværrer det jo, hvis man samtidig med sygdommen heller ikke har ro i sindet.

    Jeg har ikke ringet til nogen læge. De kan alligevel ikke hjælpe, hvis ikke det ligefrem er halsbetændelse eller lungebetændelse.
    Jeg syntes alt i alt det lyder som en gang influenza, du har. Man føler sig rigtig syg, men den skal have lov til at rase ud.
    Jeg har også været syg i flere dage. Det allerværste nu, er hosten. Du milde, den er slem.

    Hvad du skal spise, jeg mener kun du skal spise det du føler trang til.
    Du spiser sikkert en pose salt og kaster op. LAD HELLERE VÆRE.

    Hvis du er sulten, men ikke føler særlig trang til mad, så et stykke ristet brød.
    Du dør ikke af kun at drikke vand i et par dage. Men lad nu være med at drikke spandevis.
    Jeg er lidt mere nervøs for alt det vand, du siger at have drukket og at det
    smerter i maven.
    Hvis ikke det har hjulpet lidt siden du skrev, skader det jo ikke at forhøre sig hos lægevagten.
    Ellers ville jeg bare tage det roligt. Der er mange, der har influenza i denne tid.


    Jeg tog et par panodiler for min hovedpine.
    Jeg vil gøre dig opmærksom på, det ikke er en netdoktor du skriver til, men en debatside.
Log in eller Registrér for at kommentere.