Får jeg aldrig Menstruation??
Jeg er en pige på 14 år, går i ottende klasse og jeg har endnu ikke fået min menstruation...
Jeg er pigen i min klasse, som har mest veludviklede bryster og udviklet kønshår, men den eneste som ikke har fået sin menstruation..
1. Jeg fik udflåd for omkring 3-2 år siden. Jeg har læst at man får udflåd ½-1 år inden man får menstruation, men jeg har endnu ikke fået det, og jeg går og forventer at det er ligesom at få mave-kramper, er det rigtigt??
2. Jeg har onaneret i omkring 1 år, forhindre det menstruationen i at komme??
3. Jeg får våde trusser, af udflåden.. Hvorfor kommer der så meget?
4. Kan jeg gøre noget for at få min mentruation i at komme??
¨
Kram Mig
Jeg er pigen i min klasse, som har mest veludviklede bryster og udviklet kønshår, men den eneste som ikke har fået sin menstruation..
1. Jeg fik udflåd for omkring 3-2 år siden. Jeg har læst at man får udflåd ½-1 år inden man får menstruation, men jeg har endnu ikke fået det, og jeg går og forventer at det er ligesom at få mave-kramper, er det rigtigt??
2. Jeg har onaneret i omkring 1 år, forhindre det menstruationen i at komme??
3. Jeg får våde trusser, af udflåden.. Hvorfor kommer der så meget?
4. Kan jeg gøre noget for at få min mentruation i at komme??
¨
Kram Mig
Kommentarer
1. Du skal ikke tage det så bogstavligt. Nogen får udflåd 1 år før menstruation, andre får det 3 år før. Det er meget individuelt.
2. Nej, onani forhindrer ikke din menstruation i at komme.
3. Igen, det er individuelt hvor meget udflåd kvinden får.
4. Nej, du kan ikke gøre noget for at den kommer. Det er generne og hjernen, som sammen har besluttet det i forvejen.
Og til sidst. Der er ikke noget galt med dig. Nogen får det i 9-10 års alderen, andre først når de er en 15-16 år gamle. Snak evt. med din mor, søstre, tanter eller lign. og hør hvornår de fik deres første menstruation. Det kan ligge i generne, hvornår du får den.
Nu har jeg det straks meget bedre (;
Det er ikke alle der får smerter når de har menstruation. Nogen har bare sådan en følelse af at være lidt anspændt eller hævet i underlivet, andre har så ondt, at de er nødt til at få stærkt smertestillende af lægen.
Nogle kan også mærke når de har ægløsning (to uger før man får menstruation) ved et lille stik eller lidt ømhed i den ene side.
Jeg er lidt ked af, at du har været bange for, at onani kan være årsag til at du ikke har fået menstruation. Det er der slet, slet ikke noget om.
Det der med udflåd; det varierer rigitg nok meget fra person til person. Du kan bede din mor om at købe nogle trusseindlæg. Det er ikke så godt at bruge sådan nogle hele tiden, men du kan jo lade være at bruge dem om aftenen og natten. Du kan også skifte underbukser to gange om dagen.
Det jeg egentlig skrev for at sige er, at hvis dit udflåd lugter grimt eller du har kløe så bør du lige snakke med din mor om måske at komme til lægen. Meget udflåd KAN være tegn på at der er ubalance i bakterierne eller på svamp, og begge dele er lette at gøre noget ved.
Det er jo lidt svært for os der læser det her at vide hvor meget "meget" er.
Måske du skal gå på biblioteket og låne en bog om pubertet og sex
Jeg syntes, at du skal læse om hvordan kroppen fungerer på det punkt; altså om menstruationscyklus, udflåd, graviditet, onani - og selvom du forhåbentlig ikke skal igang med sexliv det næste par år, så skader det såmænd ikke at du også lærer lidt seksualitet og sexsygdomme
Tusinde tak for dit svar! Jeg har allerede fået købt en bog (;
Jeg var selv 11 år, da jeg fik menstruation første gang. Min lillesøster var 15 år. Jeg har også hørt om nogen, der først fik det da de var 16-17 år.
Det er bare at vente, så kommer det lige pludselig.
Første gang jeg fik menstruation var en søndag. Om lørdagen skulle vi passes, fordi mine forældre skulle se Linie 3-show. Jeg havde glædet mig, fordi vi havde købt slik, og det fik vi ikke så tit. Hen af aften måtte jeg gå i seng, fordi jeg havde så ondt i maven. Jeg kunne slet ikke spise noget af det slik vi havde købt, og jeg følte hele tiden, at jeg skulle på WC.
Næste morgen, da jeg stod op, var der lidt blod i mine trusser.
Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvordan de har det når de har menstruation.
Nogle har meget ondt, andre mærker ingenting. Hvis man døjer meget med smerter kan P-piller måske hjælpe.
Smerterne kommer fordi livmoderen vejer mere i denne periode. Livmoderen "hænger" i nogle sener, og det er disse sener der gør ondt når de bliver belastet af livmoderens vægt. Det føles som en "murren" og kan gøre ondt i lænden og i underlivet. Nogle kan have følelsen af, at smerten "stråler" ned ad mod benene. Men for det meste kan det hjælpe med en panodil
Mht. udflåd, så er det også meget forskelligt. Op til ægløsning kan man have rigtig meget. Du kan eventuelt bruge et trusseindlæg, så slipper du får våde trusser
Det med onani skader i hvert fald ingenting - bliv du roligt ved med det
Jeg er sikker på, at du er helt igennem normal
Johanne
Jeg opdagede senere idag, at jeg have blødt lidt i trussen.. Men det er menstruation eller hvad? (;
og bliv nu ikke forskrækket over hvis det ikke kommer igen om en måned.. når man får sin aller første menstruation, kan der godt gå længe før den næste kommer.. for mig gik der over et år enden den næste kom..
og det er iøvrigt sjælendt at en menstration er regelmæssig med det samme bare så du lige er klar over det..
udover det, vil jeg sige at jeg synes du bør snakke med en kvinde om det her, evt din mor, moster, tante, en god lærer, eller sådan noget.. for du virker som om du har en masse spørgsmål og egentlig er meget usikker på hvordan det her hænger sammen bare et godt råd