Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Voldsomme smerte i maven

Hej allesammen

Jeg vågnede i morges i voldsomme smerter fra maven, den værste smerte var en brændende/sviende fornemmelse ved brystbenet op en lille stykke op. Hvis jeg skulle sammenligne det med en anden voldsom smerte, var den værre end dengang min blindtarm sprang.
Jeg ved ikke hvad det har opstået ved, men når jeg satte mig helt op i sengen, gik der et par minutter og smerterne forsvandt umiddelbart helt, men da jeg prøvede at ligge mig ned, vendte smerterne hurtigt tilbage i samme voldsomme grad, prøvede et par gange at ligge mig ned og sætte mig op med samme resultat hele tiden, uanset hvordan jeg lå om det var på maven, siden eller ryggen.
Ligger allerede med tre hovedpuder under hovedet, og skulle næsten sidde helt lodret op før smerterne ville forsvinde.
Det ikke noget jeg har oplevet før, men har gået hele dagen med en konstant fornemmelse af sure opstød, en bitter/sur smag i mund/gane og har lidt irritation når jeg synker.

Jeg snakkede med min mor i morges i panik over smerten, og hun sagde det kunne lyde som om mavesyren rendte ud (mavesyre-reflux) når jeg lagde mig ned.
Har ikke turdet ligge mig ned hele dagen selvom jeg har været udkørt, af frygt for smerterne vil vende tilbage.

Hvis jeg oplever det samme når jeg går i seng, ringer jeg imorgen til vagtlægen, hvis der ikke er nogen som kan komme med gode råd og evt en mulig diagnose.

Med Venlig Hilsen
Loan - Den opgivende.

Kommentarer

  • Indstillinger
    En diagnose kan kun læge komme med.

    Jeg vil give din mor ret i, at det lyder fuldstændig som tilbageløb af mavesyre. Med reflux kan også følge sure opstød og synkebesvær som du beskriver.

    Hvis du stadig har symptomer på mandag syntes jeg du skal smutte til lægen, for det var da et voldsomt anfald du havde dig.

    Du kan få nogle syrehæmmende piller med det samme, men sørg for ikke at gå derfra før I har forsøgt at finde en årsag. Måske I kan tale jer frem til at det er noget du har spist eller drukket og måske du kan blive henvist til undersøgelse.

    Jeg får det nogengange, og når min mave er i det humør hjælper det at jeg holde mig fra kaffe og stærkt krydret mad. At spise store måltider, være gravid og at have forstoppelse kan også gøre det værre, på grund af det tryk der så kommer på mavesækken.
    Og at ligge med hovedet hævet i sengen kan hjælpe - men det gør du jo allerede.
  • Indstillinger
    Har haft kigget på nogle af tingene som kunne give det, men har en vægt på 75 kg 168 og kraftigt bygget så jeg ser ikke mig selv som overvægtig.
    Drikker stort set ikke kaffe, og drikker ikke alkohol.
    Får sjældent fed eller krydderet mad, og jeg er heller ikke gravid... Så vidt jeg da ved.. :s

    Men har en trykkende fornemmelse i brystet allerede nu, og stadig den sure opstød fornemmelse i munden. Samt en hovedpine har meldt sin ankomst.

    Håber på en god nattesøvn uden problemer, ellers er jeg skaldet når det bliver mandag.
  • Indstillinger
    Du skal da ikke vente til mandag, hvis det biver ved. Brug lægevagten.
    Prøv syreneutraliserende piller, Balancid tyggetabletter.
Log in eller Registrér for at kommentere.