Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ekstrasytoler - er der hjælp at hente?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Prøv evt. også at tænke om ekstraslagene, at det er noget der kommer til hjertet UDEFRA, via vagusnerven fra mekaniske påvirkninger i fordøjelsessystemet (luft), fra stress og angst (måske stimuleret af for megen internetsøgning på symptomer ...), fra kemiske påvirkninger (kaffe og alkohol måske), men i hvert fald UDEFRA, og at det altså ikke er nogen fejl ved hjertet overhovedet.
    Og at godartet "hjertebanken" aldrig bliver til andet og mere. Så irriterende det end er.
    Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig til.

    Håber du kommer i bedring.
  • Indstillinger
    Hej

    Interessant at høre de forskelliges historier. Her bør jeg fortælle min også.
    Jeg har haft VES (ventrikulære- ekstrasystoler) i nogle år nu. Oprindeligt konstateret efter en Roskildefestival hvor jeg havde slidt min krop, som man nu gør sådan et sted. Dette endte imidlertid med et besøg på hospitalets hjerteafdeling, da jeg begyndte at halusinere, og en havde vild hjerterytme med mange ES og bigemeni og trigemini (dvs. sige hver anden henholdsvis hver tredie slag var en ES) Jeg lå så på hospitalet natten over til de havde undersøgt mig på alle leder og kanter, hvortil jeg fik at vide - som i andre at ES ikke var en skadelig sygdom, men symptomer (på ???).
    Jeg fik ligesom nogle af jer monitoreret min hjerterytme over et par døgn med en holter monitor, og fik på grund af resultaterne (som jeg ikke husker) tilbudt betablokkere eller ablationsbehandling (overbrænding af nogle signalveje i hjertet). Jeg afviste den gang begge.

    Siden er jeg blevet meget opmærksom på mit hjerte, som åbenbart reagerer let på min levevis, det kan på den måde bruges som en meget god indikator for hvordan man har det.

    Her ca fem år efter har jeg på grund af stress fra div. omstændigheder, igen været på hospitalet med symptomer som ved første besøg, og denne gang har jeg efter episoden, valgt at tage betablokkere på grund af min for tiden stressede hverdag. Jeg vil også overveje ablationen denne gang.

    På grund af forløbet og min stressede situation, går jeg til psykolog, og hvad går igen i vores samtale som på denne debat er: angst !. ES og angst, forekommer mig at gå hånd i hånd, og så er det jo bare spørgsmålet om, hvad der skaber hvad. Det er derfor jeg nu overvejer at behandle angst og ES fra begge sider. med psykolog og ablation.

    Tak fordi i andre gider skrive jeres historie, jeg er desuden med på at lave den hjemmeside om emnet i snakker om.

    Ps. jeg fik målt henholdsvist 8000 og 14000 VES på 2 døgn i sidste omgang.
    Min erfaring med ES er: -kaffe - alm. the +regelmæssig søvn +++motion
  • Indstillinger
    Jeg har ligesom mange andre i dette land døjet med forskellige symptomer fra hjertet, og har i årevis søgt i perioder efter svar, mens jeg i andre perioder har levet med det i stilhed. Det har i perioder været angstprovokerende, i andre perioder har jeg fortrængt og igen i andre perioder accepteret. Det er, som jeg også kan læse gælder for mange af Jer noget, der påvirker mit liv forskelligt fra slet ikke, til perioder hvor jeg næsten ikke synes jeg kan fungere (men gør det pr. automatik). FÆLLES i alle perioder er, at jeg dagligt tænker på det - enten fylder det meget eller lidt..... det er faktisk set i retrospekt ufatteligt, at jeg VED jeg har haft kontinuerligt fokus - om end med forskellig intensitet.

    Jeg har haft stor glæde af i perioder at læse i forum her. I andre perioder har jeg lukket ned for alle indtryk fra cyber, fordi det påvirkede mig for meget i de perioder hvor jeg var for åben og modtagelig. Jeg har i tillæg til symptomer fra hjertet også angst - igen; hvad kom først - hønen eller ægget?

    Mit indlæg her handler dog mest om, at jeg flere steder er stødt på, at andre end jeg kunne have glæde af en gruppe/forum, hvor vi kunne støtte hinanden. Jeg er god til engelsk, men oplevede at det var besværligt når man var i akut nød for en lille snak, eller havde spørgsmål i en akut situation. Så jeg meldte mig ud igen. Hvis nogen tager initiativ til dette, er jeg med.

    Mvh Samia 53 år
  • Indstillinger
    hej!

    Jeg har oprettet en gruppe inde på facebook som heder *ekstra systoler // DK* gå gerne ind og bliv medlem af jer, så os der er ramt af disse ekstra systoler kan give tips til hinanden og hjælpe hinanden :)
  • Indstillinger
    Hej alle
    Jeg er simpelthen nød til at dele dette med jer.
    Jeg har lidt af ekstrasystoler I knap fem måneder, og har været indlagt tre gange på Køge sygehus.
    Jeg har stort set ikke kunne sove i den periode, og generelt haft det rigtig dårligt.
    En god ven af mig, fortalte mig at det er en af hans venner også havde lidt ekstra systoler. Men var blevet helbredt fra dag til dag.
    Dette fik mig til at lytte efter.
    Men da han fortalte mig at det var på grund af at vennen havde fået hevet en tand ud, må jeg indrømme at jeg ikke lyttede så meget efterfølgende.
    For tre dage siden fik jeg vrøvl med en tand der havde drillet mig et års tid.
    Den ene side af mit hoved hævede kraftigt op, og jeg måtte til læge.
    Lægen gav mig en kraftig penicillin kur, og og i løbet af dagen forsvandt ekstrasystolerne med et trylleslag.
    Jeg kan ikke sige meget andet end det jeg siger her, men synes simpelthen ikke at jeg kan være bekendt ikke at gøre jer opmærksom på dette.
    jeg håber i alle her, har en dårlig tand, og det kan klares med et tandlægebesøg på mandag.
    De bedste hilsner herfra
Log in eller Registrér for at kommentere.