Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sitrer det også i jeres arme og ben?

Redigeret 3 april, 2012, 15:50 i Fibromyalgi
Jeg oplever, især om natten, når jeg ligger helt stille, at det sitrer og "bruser" i mine arme og ben. Det er meget ubehageligt. Er der nogen, der kender til fænomenet, vil jeg blive glad for et svar.

På forhånd tusind tak.

Mor123321

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej har du talt med din læge om hvad det kan være . jeg ved ikke hvad det er men sitren kan komme ved for lav blodsukker . har du sukkersyge . ellers ved jeg ikke hvorfor man sitre. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej mor123321

    Jeg har ikke selv fibromyalgi, og jeg kan ikke give dig den nøjagtige forklaring på den slags sitren. Men jeg kan fortælle dig om en bekendt, der også har dette problem.

    Min bekendt har i mange år haft diagnosen fibromyalgi, og i nogle år levede hun tåleligt med den, fordi hun opnåede pension og derfor kunne tilpasse sit aktivitetsniveau efter kræfterne. Men så blev hun tiltagende dårligere: flere smerter og mere træthed.

    Og derudover fik hun denne sitren. Så vidt jeg forstår på hende er det kun i benene, men det har været meget belastende. Hun rendte til læge mange gange og opnåede omsider at blive henvist til en neurolog, der dog slet ikke tog hende alvorligt. Han opfattede hendes problem som” noget psykisk”, ligesom der jo også er mange læger, der forstiller sig, at fibromyalgi er psykisk betinget.

    Hun frygtede, at hun havde sclerose og blev derfor ved med at rende lægen på dørene. Til sidst undersøgte hendes læge hende for D-vitamin-mangel, og bingo! Her var årsagen: Hun havde voldsom D-vitaminmangel.

    Netop fordi hendes D-vitamin-mangel har været så alvorlig, har det været svært for hende at få et normalt D-vitaminniveau. Det har taget lang tid, men hun har det bedre nu. Indimellem tænker hun på, om hun nogen sinde havde fået fibromyalgi, hvis det på et tidligere tidspunkt var blevet opdaget, at hun havde alvorlig D-vitaminmangel.

    Angående denne sitren i benene, så har jeg ikke snakket med hende om den for nylig, så jeg ved ikke, om den stadigvæk er der.

    Men D-vitaminmangel er kendt for at kunne give ”prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder”, som der står i følgende hjemmeside, tilhørende en praktiserende læge:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Derudover har min bekendt og jeg også snakket om, at der findes en diagnose, der giver de omtalte problemer. Og den kan du læse om her:

    viewtopic.php?f=47&t=18226

    Så vidt jeg forstår, så er der her kun tale om sitringer i benene, og det er også, hvad min bekendt berettede om. Men du har det også i armene. Måske kan disse input alligevel være dig til hjælp.

    Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du bliver undersøgt for D-vitaminmangel, hvis det ikke allerede er sket.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg går selv til SE-terapi og har netop haft talt med terapeuten om en sådan sitren, som jeg ofte oplever om natten.

    Der kan være to grunde:
    1) Enten er det fordi, man er overtræt og musklerne reagerer naturligt på det.
    2) Hvis man har været udsat for traumatiske hændelser i sit liv (og det har alle i større eller mindre grad), så er det en naturlig reaktion, fordi der sker en frigørelse af energi. Ligesom når et dyr er flygtet fra en trussel og derefter 'ryster det af sig'. Når det er i armene, kan det altså være en dybt ubevist impuls til at forsvare sig med armene og når det er i benene, kan det være en impuls til at løbe (flygte) eller til at sparke.

    Man drømmer jo mange gange i løbet af en nat - også selvom man ikke husker drømmene. Har en drøm f.eks. handlet om, at man var truet og kæmpede eller flygtede, er det derfor heller ikke mærkeligt, at kroppen kan reagere med muskelsitren bagefter.

    Under alle omstændigheder kommer denne sitren fra det autonome nervesystem, der også styrer alle indre funktioner som f.eks. vejrtræning og hjerteslag. Mere om disse mekanismer kan læses i Peter A. Levines bøger 'Væk tigeren' og 'Helbredelse af traumer'.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Årsagen til D-vitaminmangel kan være blyforgiftning.
    Kronisk kumulativ (ophobet) blyforgiftning ses ofte hos danskere, hvis man ellers bliver testet af en speciallæge med en relevant test-metode.
    se. www.tungmetal.dk

    Har man kombinationen af kviksølv og bly-forgiftning bliver det endnu værre, idet disse gifte indbyrdes forstærker hinandens giftighed.
    Sitren i arme og ben er et kendt symptom ved kviksølvforgiftning, hvilket er beskrevet allerede i 1907.
    Schulz, H. Wirkung und Anwendung der unorganische Arzneistoffe, G. Thieme Verl. Leipzig 1907

    Kviksølv kan komme fra amalgamfyldninger, fra spisning af fisk, fra vaccinationer samt fra miljøet.

    Visse individer udskiller tungmetaller markant dårligere end andre, og den "almindelige miljøforurening" er nok til at individer, som er dårlige til at udskille, kan blive endog ekstremt forgiftede.

    Det bliver glædeligt den dag, hvor forgiftede patienter kan få hjælp i det offentlige sundhedsvæsen, men indtil da er man desværre nødt til at konsultere privatpraktiserende speciallæger til egenbetaling.
  • Indstillinger
    Du kan prøve akupunktur behandling, nogle gange vil der være konsekvenser.

    http://aarhus-akupunktur-klinik.dk/
Log in eller Registrér for at kommentere.