Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ingen træning eller overtræning? Sundt eller usundt? Hjælp!

Redigeret 14 marts, 2011, 15:54 i Motion
Hej med dig :)
Jeg er igang med min 9. klasses projektopgave.
Jeg skriver om overtræning og -konsekvenser for unge samt fysisk inaktivitet og -konsekvenser. Hvad er sundest og usundest når unge ikke træner? Og hvad er sundest og usundest når unge overtræner? Og hvad ved du om emnet?
Jeg har læst om emnet og det lader til at når man træner intenst rigtig længe uden kroppen får den hvile den skal have til at komme sig, og bygge nye energidepoter op dannes fænomenet overtræning, hvor vi bevæger os ud på ekstremerne. Overtræning har en række bivirkninger ligesom fysisk inaktivitet har.
Hvad vil du sige er (u)sundest, fysisk inaktivitet eller overtræning?
Jeg håber meget i vil hjælpe mig!

Benedikte.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det var da en spøjs problemformulering, du der er kommet frem til.

    Jeg kan forstå, at du vil belyse fordele og ulemper, men at skulle frem til en konklusion om, hvad der er sundest: Ingen træning eller overtræning, virker meget underligt.

    Begge dele er på hver sin måde lige usundt og lige farligt.
  • Indstillinger
    Som Lotte siger er der ingen af delene der er specielt fordelagtige, men jeg ville dog vælge overtræning fremfor inaktivitet :-)
  • Indstillinger
    Nu er en sådan tåbelig skoleopgave vel for længst glemt igen, men jeg er ikke enig. Overtræning kan medføre så mange skader, at man efterfølgende kan blive tvunget ud i endnu mere inaktivitet, end før man begyndte.

    Der kan i min verden ikke foretrækkes det ene frem for det andet - da begge dele kan medføre ubodelige skader, så jeg mener stadig problemformuleringen var yderst spøjs og noget søgt.
  • Indstillinger
    Tja, som fysisk begrænset vil jeg fortælle at fysiotrapeuten anbefaler langsomme bevægelser når man træner i maskine; på den måde får du en slags dobbelt effekt, husk pauserne som også er nødvendige for den fulde effekt. Lidt er bedre end ingenting, men det kan altså også blive for meget - jeg kommer til at tænke på eliteudøvere med div, skader forskellige steder i kroppen - dermed dog ikke være sagt at det er fordi de overtræner. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.