Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der risiko for at jeg kan være gravid??

Redigeret 9 december, 2010, 05:16 i Prævention
Hej, jeg håber virkelig jeg kan få noget hjælp her.
Jeg er meget bekymret over om jeg kunne være gravid.
Jeg tager p-piller. Men da jeg skulle starte på en ny periode sidste gang kom jeg uheldigvis til at skubbe min periode med en dag - sådan at pillen jeg skulle tage fredag, tog jeg først lørdag og derefter er jeg bare fortsat derfra (altså uden at tage den egentlig manglende pille fra fredag). Efterat have tagen den første pille lørdag, havde jeg sex. Og jeg havde sex i efterfølgende dage også.
Var jeg ordentlig beskyttet?
Er det forsent (halvanden uge efter) at tage den manglende pille - evt. i forsøg på at være mere beskyttet de næste gange jeg har sex, indtil jeg burde (og håber virkelig på det) få min menstruation?
Er der risiko for at jeg kan være blevet gravid?

I det hele taget er jeg meget forvirret om hvad jeg skal gøre, og hvor stor min fejl egentlig er. Håber virkelig på noget hjælp her.

Mvh
Marika

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej prøv at få en graviditetstest på apoteket. den burde kunne give dig svar. ellers tale med din læge. hvis du har haft ubeskytet sex er der en mulighed for du kan være blevet gravid. held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg er rigtig godt inde i det med cyklus, graviditet og p-piller, men lige præcis det her er jeg i tvivl om hvordan du skal håndtere.

    Grunden til at jeg skriver alligevel er, at jeg vil bede dig om at fortælle, hvad lægen siger om det.

    Det eneste jeg ved er, at:

    - der er øget risiko for ægløsning og dermed graviditet.

    - der IKKE er nogen grund til at tage en graviditetstest, da man ikke kan teste så tidligt.

    Jeg tvivler stærkt på at du skal tage den glemte pille nu når der er gået så lang tid, men ring og spørg lægen om det og om I skal lade som ingenting eller bruge kondom og om du skal holde pause som normalt næste gang eller springe pausen over...

    Jeg krydser fingre for dig.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg tror ærlig talt ikke, at du er blevet gravid.

    Når man tager P-piller er du faktisk ret godt dækket ind, også i det tilfælde, at du glemmer en en enkelt dag.

    Du skal ikke tage den du har glemt nu, men hvis du igen glemmer en, skal du bare tage den så snart du opdager det, og så derefter følge "planen" igen.

    I din P-pillepause er du jo også beskyttet i og med at du har din menstruation.

    Så vidt jeg kan læse mig frem til, var det den første P-pille efter pausen du havde glemt, og så hurtigt får man altså ikke ægløsning.

    Er du stadig bange for, om du kan være gravid, så tag en test i din næste pause - men jeg tvivler :)

    P-piller indeholder det samme som fortrydelsespiller - bare i meget mindre doser - så det er, i mine øjne, MEGET usandsynligt.

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.