Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

konstatering af graviditet inden menstruation?

Redigeret 7 december, 2010, 07:29 i Snart gravid
Kære medkvinder...
Min mand og jeg har prøvet at blive gravide sammen i ½ år og havde selvfølgelig håbet på at jeg på nuværende tidspunkt var gravid.
Mit spørgsmål er om man på en eller anden måde kan konstatere (med sikkerhed) at man er gravid inden den tid hvor man kan tage en graviditetstest? Kan lægen muligvis se om man er gravid nogle dage inden menstruationen burde indtræffe?
Desuden er jeg lidt nysgerrig for om man kan være gravid selvom man har fået sin menstruation? inden jeg fik min menstruation i fredags var jeg nemlig næsten 100% sikker på at jeg var gravid, da jeg havde både bryst - og underlivsspændinger, kvalme, ondt i halsen, var mere træt og havde tendens til mærkelige madvaner...kan jeg tage en test mens jeg har menstruation eller skal jeg vente til jeg er færdig med at bløde?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nej, jeg mener ikke man med 100% sikkerhed kan teste før forventet menstruation, men der er vel ikke noget forgjort i, at du tester mens du har menstruation - dog vil jeg mene, den vil vise negativ. Det er rigtigt nok at nogle - ganske få - netop kan få menstruation og være gravide alligevel, men det er kun de færreste, det sker for.

    Dine symptomer var givet - dels at det netop var lige op til menstruation, dels at du måske var lidt småskidt - forkølelse el.lign. Ondt i halsen er i hvert fald ikke et graviditetssymptom, og man kan sagtens have kvalme, hvis man har ondt i halsen.

    Den med specielle madvaner kommer ikke så tidligt i en graviditet - hvis den overhovedet kommer.

    Når I nu arbejder på barn vil I givet have enormt megen fokus på det - og det er sikkert også derfor, der ikke er sket noget endnu, og jo, jeg ved det er svært, men det bedste, I alligevel kan gøre er at prøve at slappe af og forsøge at tænke lidt anderledes, så der ikke er fokus på den graviditet, hver gang I har sex.

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Havde håbet lidt på at lægen måske kunne se det ved en undersøgelse af underlivet eller man på anden vis kunne kosntatere en graviditet...grunden til at jeg spørger er at min mor kommer langvejs fra og holder juleaften med os (ser hende ellers kun ca. hver anden/tredje måned) og hvis jeg nu blir gravid i næste cyklus ville jeg først få det at vide med sikkerhed den 29./30. december...og jeg vil jo super gerne fortælle hende det ansigt til ansigt...
    Vi har en dreng i forvejen på næsten 2 år og dengang jeg blev gravid med ham var det efter en måneds forsøg og rigtig meget fokus på at vi ville have et barn...så jeg tror ikke helt på det med at man skal undlade at fokusere på det man ønsker allermest i det øjeblik man har samleje...og desuden er det jo også rigtig svært som du skriver, når nu man har taget beslutningen og at være flere i familien...
    Men tak for dig svar ;-)
  • Indstillinger
    Hey.

    Jeg syntes det lyder som om, at du mangler nogle temmelig relevante fakta om befrugtning og graviditet, så jeg er bange for, at jeg har dårlige nyheder. Eller også vælger du at se bort fra den viden fordi du er så opsat på graviditet.
    Vil lige sige, at min viden om det her er baseret på bøger og mange internetsider omhandlende graviditet, som alle siger det samme - jeg er ikke læge.

    Fra ægløsning kan ægget befrugtes i 24 timer.
    Sædceller kan overleve OP TIL 5-6 dage i kvinden.
    Altså er det samleje 5-6 dage op til ægløsning og 24 timer efter ægløsning der kan føre til graviditet.

    Fra befrugtning går der ca. 1 uge før ægget sætter sig fast i livmoderslimhinden.
    Når ægget har sat sig fast påbegyndes udviklingen af moderkagen, og så går der gang i produktionen af HCG der ved test kan påvise graviditet.

    Hormonniveauet er så lavt i starten, at det sjældent er muligt at måle det med graviditetstest.
    Hos NOGLE kan det dog måles allerede efter 1-1½ uge. Hos andre går der flere uger efter den udeblevne menstruation til man kan teste positiv.

    I første tilfælde KAN DET være muligt for lægen at konstatere befrugtning ved blodprøve.

    Det formodes, at op til 50% af alle befrugtede æg går til grunde i løbet af de første 6 uger; de fleste dog (heldigvis for alle dem der ønsker at blive gravide) så tidligt at man slet ikke når at opdage at man er "gravid".

    Det vil sige:

    - Selvom det skulle lykkes dig eller din læge at konstatere, at ægget er blevet befrugtet allerede en uges tid efter det er sket, så er det LANGT FRA sikkert, at det rent faktisk vil føre til en egentlig graviditet.

    - Selvom din menstruation udebliver og du tester positiv, risikerer du, at ægget går til grunde.

    Du må være bevidst om, at en befrugtning i starten slet ikke er det samme som en baby.
    Derfor syntes jeg personligt, at man skal passe på med at juble overfor alt for mange mennesker de første uger eller endda måneder.

    Husk også på at din iver kan udsætte menstruationen og give dig falske graviditetssymtpomer selvom der ikke er sket nogen befrugtning.
    Omvendt er der også nogle som fortsat har blødning selvom de er gravide.

    Jeg håber, at du kan få flyttet dit fokus lidt fra den graviditet du i så høj grad ønsker dig, og slappe af og nyde din mand og dit barn.
    I har gjort det før - så mon ikke det lykkes igen???

    Venligst hilsner og HELD OG LYKKE med det herfra. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.