Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Selvmordstruede børn og unge

Redigeret 7 december, 2010, 08:39 i Selvskade
Hej alle :)

Jeg er en pige der har projekt om selvmordstruede børn og unge. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i vil svare på?

-Er der nogen der ved hvor mange cuttere der ender med et selvmord?

- Er du en dreng eller pige?
- Hvor gammel er du?
- Hvilken måde har du skadet dig selv på?
- Hvor længe har du skadet dig selv?
- Fik du hjælp?

Har du andre oplysninger om selvmord eller selvskade, så skriv endelig :-)

På forhånd tak, jeg håber i alle har det bedre nu!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Celia.

    Jeg undrer mig lidt over, at du skriver overskriften "Selvmordstruede børn og unge" men så skriver i forummet "Cutting" og dine spørgsmål omhandler cutting.

    At en person skærer i sig selv (cutter) er slet ikke det samme som at personen er selvmordstruet.

    Altså; selvfølgelig kan en cutter godt ende med at begå selvmord, både med vilje og ved et uheld og da personer der skærer i sig selv ikke har det godt kan de også godt have selvmordstanker.

    Cutting handler bare som udgangspunkt ikke om selvmord, men om at flygte fra at skulle forholde sig til svære følelser.
    Cuttere har det ofte ret så dårligt med sig selv. Altså dårligt selvværd og smerte indeni.

    Noget der er vigtigt at huske på er, at man ikke nødvendigvis er selvmordstruet fordi man har selvmordstanker.
    Der er mange der lever med selvmordstanker, men som ALDRIG helt seriøst ville tage sit eget liv.

    Derfor syntes jeg, at du lige skal tage en snak med din lærer om din opgave.

    Selvmord er et stort emne. Sørgsmålet om hvor mange der er selvmordstruet, hvor mange der har selvmordstanker og hvorfor alle de personer har det sådan er et meget stort emne. Under det emne vil en lille smule så også handle om cutting, for det er selvfølgelig noget der bør nævnes i den sammenhæng.

    Cutting er også et rigtig stort emne. Hvor mange der gør det, hvorfor gør de det osv. er rigtig meget at få styr på. Under det emne vil en lille smule så handle om selvmordstanker og selvmord, fordi det er relevant at nævne i den sammenhæng.

    Men det lyder mere som om, at du tror, at hvis man er cutter så er man selvmordstruet...

    Hvis I bliver enige om, at det er cutting du skal skrive om, så er der mange andre der har stillet præcis de samme spørgsmål som du gør, så du kan finde svarene i andre tråde her i kategorien "Cutting".
  • Indstillinger
    Jeg ved godt at når man er cutter, behøves man ikke være selvmordstruet.

    Og mine spørgsmål jeg har skrevet her, er ligesom for at sætte mig bedre ind i hvem og hvorfor de gør det. For jeg vil gerne pointere at selvskade og selvmord ikke er det samme. Det er det jeg vil have med i mit projekt. Men jeg vil jo gerne lige have sat mig ind i det, og høre folks oplevelser, inden jeg bare skriver noget ned, om det.

    Jeg håber du forstår at jeg godt ved at det ikke er det samme.
  • Indstillinger
    Ja, nu forstår jeg.

    Prøv at læse i de andre debatter under cutting, for der er rigtig mange der gennem tiden har svaret på de spørgsmål.

    Jeg kan også anbefale dig at læse bogen At skære smerten bort. Den er skrevet af en psykolog der hedder Bo Møhl og beskriver alt muligt omkring cutting rigtig godt.
Log in eller Registrér for at kommentere.