Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mad til pige på 10 måneder

Redigeret 12 januar, 2011, 06:04 i Små børn
Hej,

Vi har en dejlig datter på 10 måneder. Hun har altid været ret "klejn" i det, men følger egentlig sin kurve fint.

Jeg er lidt bekymret for hendes appetit. Jeg synes ikke hun spiser så meget som de andre små børn i familien.

Eksempel på en dag:

Morgenmad: ½ skive rugbrød med flødeost + lidt banan, drikker vand til

Før formiddagslur: 150 ml. Allomin 1 (sover 2 timer)

Frokost: ½-1 skive rugbrød med pålæg + agurk, ostehaps eller andet, drikker vand til

Før eftermiddagslur: 150 ml. Allomin 1 (sover 1½-3 timer)

Eftermiddag (før kl. 16, efter 16 får hun ikke noget, ellers vil hun ikke have aftensmad): ½ frugtstang eller Danone yoghurt

Aftensmad: Det samme som os fx. ½ kartoffel + lidt kylling + ærter + lidt kogt gulerod, drikker vand til

Til natten: ca. 300 ml. majsvælling

Hun kommer somregel i seng mellem 18.30 og 19.30. Sover gerne natten igennem, men vågner hun i løbet af natten, får hun 150 ml. Allomin 1.

Hun vil kun spise selv, og får også lov til det. Vi går meget op i, at vi spiser sammen til måltiderne.

Hun har altid været småtspisende. Da vi startede med Allomin 1 (da hun var ca. 3 dage gammel), kunne hun spise ca. 20 ml. ad gangen.

Da hun var 9 måneder var hun 71 cm og vejede 8 kg. Hun bevæger sig rigtig meget, græder stort set aldrig og smiler og er glad.

Hvor meget spiser jeres babyer?

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes, det lyder som et barn i fin trivsel, og hvis hun følger sin kurve og er glad og aktiv, så vil jeg da mene, at du sagtens kan tage det roligt, og jeg synes da, det ser ud til, at hun får fin og rigelig mad.

    Skal jeg endelig slå ned på noget, så er det den omgang Danone. Jeg synes ikke, det er helt nødvendigt at give et barn i den alder en sådan sukkerbombe - kan du ikke bare give hende noget frisk frugt i stedet? Et stykke banan, æble, pære e.lign.

    Og den der ostehaps? Er det de der plastikruller, man kan købe, der smager af absolut ingenting? Du gør absolut både din datter og dig selv en tjeneste ved at lære hende, at mad gerne må smage af noget, så der foreslår jeg en klods af en god skæreost med en god smag. Lad hende i det hele tage smage mad, der også har "karakter".
  • Indstillinger
    Vil bare lige indskyde, at jeg i sin tid fik at vide, at proteinindholdet i Danone er alt for højt til små børn. Så hellere noget almindelig youghurt.

    Et hit hos mine børn var havregrød lavet på vand (og uden salt indtil 1 års alderen), blandet med en moset banan og senere drysset med en smule kanel.
    Efterhånden som de blev ældre varierede jeg med at tilsætte lidt solsikkekerner/hørfrø/græskarkerner/mandler/rosiner og kom lidt koldpresset tidselolie over, samt veklede lidt mellem kanel/kokos/kakao ovenpå.
    Det lyder måske ikke så lækkert men mine piger elskede det i mange år :-)

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Det skal måske lige siges, at Danone og ostehaps IKKE er hverdagskost. Hun får oftere fetaost, hvidløgsflødeost og andre osteprodukter. Til hverdag spiser vi frokost sammen, og vi spiser gerne det samme. Fx en rugbrød med et tyndt lag hvidløgsflødeost. Dertil røget laks og sorte oliven.

    Hun får ikke "specialkost". Hvis vi skal have noget med med karry, chili, hvidløg eller noget andet der er lidt stærkt, så får hun det gerne - og hun vil rigtig gerne have det.

    Fastfood, sodavand og saftevand er bandlyst. Hun får ENGANG imellem lidt æblejuice blandet op med lidt vand. Ellers kun vand og Allomin 1.

    Vi har før givet hende havregrød med frugt (friskrevet eller frugtmos fra glas) eller med lidt økologisk solbærsaft i og øllebrød med Allomin 1 eller jordbærmos i, men hun vil ikke længere have mad med ske. Derfor er vi gået over til rugbrød om morgenen. Det kan hun selv sidde og rode med, og hun spiser mere, hvis hun selv kan få lov :)
  • Indstillinger
    Ja, men så synes jeg da, det hele lyder godt og fornuftigt - og jeg synes da også, det lyder som om hun da også spiser pænt meget. Du kan da nok ikke forlange så meget mere.

    Den med osten var mere, at jeg sådan set synes, det er rigtigt, rigtigt synd at mange småbørn får denne totalt kønsløse og smagløse spise serveret, især når man tænker på, at hvis man tager kiloprisen i betragtning, så kan man da lige så godt give sine børn en ordentlig ost. :-)

    Held og lykke - det lyder som en dejlig pige i god trivsel.
  • Indstillinger
    Jeg er så ikke enig i at ostehaps er smagsløst :) Måske fordi jeg ikke er vild med stærke oste?

    Det hele behøver jo ikke være stærkt før det "smager af noget" lige så vel som vi ikke putter salt på hendes mad, hendes smagsløg er ikke ødelagte endnu som de er ved os voksne, som derfor har brug for en smagsforstærker ;)

    Vi spiser det gladeligt herhjemme (Dog ikke hver dag, det er de for dyre til)
  • Indstillinger
    Tja; i min verden er det, at noget smager af noget ikke ensbetydende med, at det så skal være stærkt.

    Der findes rigtigt mange gode milde oste, som i øvrigt dels har en konsistens, der kan bides af, dels er langt billigere.

    Det er nemt og hurtigt at skære nogle stave af en sådan ost, som barnet så kan bide af. Ostehapsen er jo nærmest en flødeost, der heller ikke har en fast konsistens.

    Det er forældrene, der bestemmer, hvad barnet skal spise, men tænk lige over, hvor meget der er styret af, hvad man selv kan lide, så hvis der er noget, man ikke selv kan lide, så lærer man barnet, at det kan det heller ikke lide.

    Burde man egentlig ikke lade barnet selv finde ud af det ved at give det så mange forskellige smagsoplevelser som muligt?
  • Indstillinger
    Dagmar bliver tilbudt alle mulige ting - også ting jeg eller min mand ikke selv er så vilde med.

    Så holder man jo lissom øje med, hvad det er hun spiser mest af.

    Da hun begyndte at spise rugbrød, havde jeg en ide om, at hun skulle have bønnepostej, nøddepostej, nutolene og andre "alternative" ting på sin mad. Jeg blev dælme hurtigt klogere... Leverpostej og røget medister er KLART det hun foretrækker. Jamen fair nok, så er det det hun får på :)

    Så sørger jeg for hun får "ting" ved siden af, fx rosiner, frugtstænger, frisk frugt, røget laks, rejer og en gang imellem en ostehaps eller en babybel - for det er nu engang det hun godt kan lide :)

    Tja, jeg er måske ikke perfekt, men jeg gør i hvert fald det bedste jeg kan :) For mig er det vigtigste, at hun spiser - så serverer jeg det hun godt kan lide.

    Johanne
  • Indstillinger
    Nå ups! Johanne, det var slet ikke dig, jeg kommenterede på - det var mor til katja.

    Og nej, ingen er vel perfekte, det ville da i øvrigt også være frygteligt. Jeg kommenterede egentlig udelukkende på, at mad der smager af noget ikke nødvendigvis behøver at være stærk, og du har da netop beskrevet, hvordan du byder dit barn mange forskellige ting.

    Man skal da ikke have dårlig samvittighed over at give sit barn disse ostehapser, men jeg har set at børn, der aldrig har smagt dem, og som fra starten har fået ost, der både er billigere og med mere smag, simpelt hen senere overhovedet ikke vil have den slags puttet i munden - og det er vel i grunden tankevækkende.
  • Indstillinger
    Hej Johanne

    Jeg synes, at du virker som en rigtig god mor, der tænker over hvordan dit barn har det.

    Dit barn lyder til at trives godt, så jeg tror ikke du skal bekymre dig:-) Du både ser, hører og har fokus på dit barns trivsel,

    Når man gør sit bedste, ja så er man i min verden en super dejlig mor, ingen er perfekte, men det skal og må heller ikke være målet for ens rolle som mor.

    Jeg vil ikke kommentere på kosten, den lyder jo rigtig fin, og Lotte har også klaret dette godt, og jeg er helt enig med alt, hvad hun skriver:-)

    Johanne nyd dit barn, og prøv at lade være med at spekulere for meget, for det tror jeg nemlig du gør.

    Er du i tvivl, for det kan vi alle komme, så spørg din sundhedsplejerske, hvis sådan en findes i dag:-) eller din læge.

    Mad til børn må aldrig blive et problem, for så bliver det nemlig problemfyldt. Når man sætter sund og nærende og afvekslende kost foran sit barn, så skal barnet selv lære at spise uden man nøder det.

    Det tror jeg nu heller ikke at du gør, men jeg har set det så ofte, at netop måltiderne bliver en kamp mellem forældre og børn, og da er det helt sikkert barnet der vinder, men ikke på den gode måde.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Sofie, mange tak :)

    Min søster har været sygeplejerske på børneafdelingen. Hun har fortalt, at små babyer bliver indlagt med spiseforstyrrelser, fordi forældrene, i god tro, har "tvunget" dem til at spise.

    Det har jeg bestemt ikke lyst til! Når vi spiser får Dagmar selv lov til at rode med det. Når hun så ikke vil have mere, hverken at spise eller drikke, så tager vi maden væk.

    Jeg er nok begyndt at stole mere på, at hun spiser det hun har behov for - så kan det vel i grunden være ligemeget, hvor meget det er...

    I perioder spiser hun som en fugl, i andre perioder spiser hun som en havnearbejder :)

    Mange tak for alle jeres svar - nogle gange er man totalt på Herrens Mark, bare fordi man er førstegangsmor :)

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.