Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

meget pinligt problem med afhøring og mavekvaler

Jeg har et meget pinligt problem, som jeg har gået med rigtig længe. Snart 1 1/2 år vil jeg tro. Jeg synes, at det er et utroligt pinligt problem, og det er derfor, at jeg har a"afventet" situationen så længe. Jeg har været til lægen for lidt over en måned siden, men det hjalp slet ikke. Nu håber jeg, at der nogen herinde, som kan hjælpe mig.

Jeg har i denne lange periode haft kvaler med min mave. Det er altid, når jeg dyrker motion, at uheldene sker. Uheldene går ud på at jeg inden fx en håndboldkamp eller andet får sådan en mærkelig fornemmelse i maven. Det gør ikke ondt eller noget, men det er bare som om, der er noget som rumsterer der inde - og det er ikke på en god måde. Det er bare sådan en mærkelig følelse, hvis I forstår, hvad jeg mener?
Men altså så er det, at når jeg så begynder at bevæge mig, at jeg ikke kan holde på afføringen. Til at starte med var det en betydelig lille smule, men med tiden er det blevet meget værre. Jeg kan ikke helt forklare, hvad det er der sker, men underbukserne "kravler" sådan ind i numsesprækken og så sker det lige pludselig. Jeg mærker ikke præcis hvornår det sker, men jeg kan godt mærke , når det er på vej, og hvornår det er der.
Det skal lige siges, at jeg mindst går på toilet 1 gang inden jeg skal ud og røre mig. Nogle gange gør jeg det mange gange, men så kan jeg ikke rigtig få noget ud. Det er som om at jeg slåser fast, og ikke kan gøre noget i mod det.

Sammen med min mor (og lidt lægen) er vi kommet på mange årsager: både at jeg ikke kommer på toilet ofte nok (jeg går ikke på toilettet, når jeg er i skole), at der er noget i vejen med, hvad jeg spiser, (jeg spiser meget frugt og rugbrød), og hvornår jeg spiser. Altså at jeg spiser en time inden, at jeg skal ud og bevæge mig, og at det derfor kommer. Jeg har også selv været inde på, at det var fordi, at jeg ikke fik nok vand.

Her til sidst vil jeg lige sige, at det er forskelligt, om jeg har hård eller tyng mave når det sker. Det er den der fornemmelse i maven, som sætter det hele i gang, men jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre i mod det. Er sådan noget som naturpiller godt eller er det andet, som I vil anbefale?

Det er et meget svært emne for mig at tale om, og jeg ville være virkelig taknemlig, hvis I ville tage hensyn til det. Tak på forhånd!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du mener vist problem med afføring, ikke afhøring :)

    Det er da en ubehagelig situation du står i.

    Måske kan et produkt som HUSK hjælpe til at stabilisere din afføring så den ikke svinger mellem hård og tynd.

    Men det er ikke nok. Det er ikke normalt at have så svært ved at holde på afføringen, så der må være noget galt, og når der er noget galt, så kan man som regel få behandling der gør det bedre.

    Gjorde lægen ikke andet end at tale med dig?? Uanset hvad h*n gjorde, så skal du tage til lægen igen, og denne gang blive henvist til undersøgelse.
    Tag din mor med så hun kan støtte dig.

    Selvom det ikke er nemt at tale om, og du ikke bryder dig om at skulle undersøges dernede, så er det vel bedre at blive undersøgt og finde ud af hvad der er galt end at leve med det her problem fremover, er det ikke???
  • Indstillinger
    Hov, stavefejl :)

    Men ja du har ret, jeg vil meget gerne af med problemet, men det er bare så pinligt, synes jeg. Men det har jeg besluttet mig for at tage som det kommer. Så længe det bliver bedre, så er det det hele værd :)

    Jeg kender ikke til HUSK, men jeg vil spørge min mor om det og søge lidt her på nettet lige om lidt.

    Med hensyn til lægen, så tjekkede hun min lukkemekanisme, og den var er ingenting i vejen med. Derudover sagde hun bare, at jeg skulle gå på toilet noget oftere. Og at jeg bare skulle blive ved med at spise en masse frugt, da det skulle være godt nok for maven.

    ps. tak for dit hurtige snar og for forståelsen!!! det er jeg utrolig glad for!
  • Indstillinger
    HUSK er bare sådan nogle fibre man opløser i vand og så drikker. Det er ligesom de fibre der er i rugbrød og sådan noget. Det kan hjælpe på både forstoppelse og på tynd mave.

    Jeg syntes, at I skal spørge din læge, om det kan være peristaltikken (de bølger som tarmen laver) som bliver overaktiv i de situationer hvor det galt.
  • Indstillinger
    Da jeg længe selv har haft en bøvlet mave, der til tider bestemmer over mit liv, kan jeg måske give dig lidt gode råd til hvordan du kan få din under lidt mere kontrol:

    - Lyt til din mave: Først og fremmest så når man skal, så skal man. Jeg lagde mærke til at du skriver at du ikke går på toilettet når du er i skole. Hvis du ikke bryder dig om at bruge offentlige WC'er, (og det er der vel ikke rigtigt nogen der kan bebrejde dig), så gå i Matas og køb en lille flaske med decificerende middel du kan bruge på toilet brættet.
    Det er vigtigt at du ikke går rundt og "holder dig".

    - En glad mave er så stabil at du kan stille dit ur efter den. På klokkeslæt, hvis du indarbejder en fast toiletrytme. 1 eller 2 gange om dagen er ikke vigtigt her. Det er forskelligt fra person til person. Men timingen er vigtig, så gå på WC på bestemte tidspunkter. (Så vidt muligt - Se mit første råd. :)

    - Toilet besøg og hastværk: Dårlig idé. Der findes SÅ mange mennesker der ikke "har tid" til at gå på WC. Visse ting tager altså bare den tid de tager, punktum. Keder du dig når du sidder dér og bare sidder? Tag noget med du kan læse i.

    - Husk Husk... "Husk" kan købes på apoteket og består er noget nær 100% fibre. Du kan som andre her skriver opløse det i vand og drikke det, men det smager af...
    Anyway jeg bruger det i min A38, som drys. Jeg kommer Husk og müsli på, så lægger man ikke mærke til at det er der. MEN det er super vigtigt at du drikker godt med vand. 1 glas før, og endnu 1 efter du har spist det. Husk udvider sig i maven, så hvis du ikke drikker godt med vand til, så kan du få forstoppelse.

    - Som regel når nogen har tynd mave, siger folk altid: "Spis nogen flere fibre!" Men gæt hvad der sker hvis du spiser for mange fibre? Nemlig: Tynd mave. Derfor lyt til din mave.

    Har du fortsat problemer skal du slå i bordet og kræve en ordenlig undersøgelse hos lægen.

    Alt for langt et svar... Nå men jeg håber du snart kan tæmme mavsen.
  • Indstillinger
    Hej,

    Var egentlig ved at lede efter noget andet, men kan se at en supplerende kommentar her, måske kan være til hjælp :-)

    Blandt langdistanceløbere er det et velkendt problem du har - Og findes i forskellige grader og lidt forskellige løsninger.

    Vores kroppe er lavet således at, den nogle gange går i "flugt mode" ved pludselig hård aktivitet (en arv fra vores forfædre), hvor kroppen prøver at dumpe unødig ballast, hvilket bl.a. er sværtfordøjeligt fiberigt afføring....
    Samtidig omprioriteres blod til muskerne og der lukkes for tilførslen til fordøjelsessystemet (omprioriteringen sker automatisk når man hæver aktivitetsniveauet) - Det giver problemer, hvis du næsten lige har spist (og undladt toiletbesøg i skoletiden)

    Resultatet er, at mange løbere ender ude i hegnet med et stykke toiletpapir 5 km. efter start - Andre må stoppe op halvvejs og "låne" et toilet, mens andre igen kommer problemfrit igennem.

    Blandt nogle af de ting vi arbejder med under løb er:
    1) Indtag ting der sætter gang i systemet nogle timer inden fysisks aktivitet, så man kan komme på toilettet inden da.
    2) Undgå at fylde maven med fiberrig kost de sidste timer inden aktivitet. Fiber er sundt men et stort problem for maven, hvis du skal være aktiv i ½ eller hele timer. Selv om mange af os lever sundt med fiber og fuldkorn, så tager vi altså ofte to franskbrødsmadder med nutella ell. lign, hvis vi skal løbe et marathon et par timer efter.
    3) NØDLØSNING: Nogle løbere nupper et par imodium 30 min. før et løb, hvilket sætter system i bero nogle timer (virker, hvis man er meget slemt plaget)

    Hvis du søger på internettet, så kan du finde en del om emnet på forskellige forum om løb - Se bl.a. også efter kostråd op til et stort løb

    Yderligere hjælp kan hentes hos læge eller diætist, der arbejder med sportsfolk og kender denne problemstilling - Lad være med at bruge mere tid på en læge der starter med lukkefunktionen :-)
  • Indstillinger
    Tusind tak for hjælpen!!! Jeg er utrolig glad for alle jeres råd, og jeg vil begynde at følge dem med det samme!
Log in eller Registrér for at kommentere.