Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øm storetå

persille1persille1
Redigeret 4 december, 2010, 05:51 i Åben debat om hud og hår
Min ene storetå er øm. Jeg kiggede efter og i den ene side er huden hævet og rød. Mellem huden og neglen i den ene side er der noget hvidt.

Jeg blev noget forbavset. Mine fødder har aldrig fejlet noget. Jeg har læst om svamp og mistanken er der naturligvis.
Men der står jo, at neglen er angrebet og huden KAN blive. Jeg kan ikke se noget på neglen.
Mine fødder er ALDRIG fugtige. Men der står skæl fra en kat kan smitte. Jeg skal jo op en gang om natten og går på bare fødder. Her bor jo en kat.

Lad nu være med at grine, måske en har prøvet det samme og har et råd til mig. Tåen er faktisk temmelig øm.
Det er så besværligt at komme til læge, så hvis en skulle have et godt råd vil jeg da være taknemmelig.
Men måske bliver jeg nødt til det. Jeg er allerede træt ved tanken.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min første tanke var podegra (urinsyregigt). Men det har ikke rigtigt noget med det hvide at gøre.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Kan det eventuelt handle om en nedgroet negl? Det gør afsindigt ondt og kan godt give de symptomer, du nævner. Har det selv i øjeblikket og går for tiden med bøjle.

    Jeg vil foreslå dig at få en tid hos en fodterapeut - altså ikke en fodplejer, men en der er rigtigt uddannet. En fodplejer er god til at give en pleje til fødder, men en sådan behandling skal være hos en faguddannet terapeut.

    Hvis du lige går omkring lægen først, vil du kunne få en henvisning til behandlingen og dermed modtage tilskud.
  • Indstillinger
    Jeg slipper vist ikke for lægen. Det kunne jo tænkes at være en nedgroet negl. Men det hvide, bare sådan en smule undrer mig. Jeg kan heller ikke se neglen skulle skære ned i huden, men man kan jo aldrig vide.

    Podagra tvivler jeg på det er. Det har min bror og han siger det gør voldsomt ondt. Det kan jeg ikke just sige det gør, den er bare øm.
    Tak fordi I svarede, det er rart med lidt omsorg. Jeg bliver vist nødt til at bestille tid hos lægen, selv om jeg ikke har nogen som helst lyst.

    Kan I høre jeg stønner ved tanken. Jeg havde aldrig troet, jeg ville blive så træt ved tanken om læger. De har ikke tid, det skal gå stærkt og man føler man er til besvær. Måske mener lægen det ikke sådan, men følelsen er der.

    Men det skulle nødig blive værre, for jeg kan mærke tåen i fodtøjet.
  • Indstillinger
    Kære Persille,

    Du kan jo også starte med at få en tid hos en fodterapeut - hun vil givet kunne vurdere, hvad det er, og så kan du tage lægen bagefter, hvis det vurderes.

    Om ikke andet så er sådan en gang fodterapi vidunderlig lise for - ja hele sjælen. Noget sådant bør man unde sig selv en gang i mellem på samme måde, som man tager til frisør.
  • Indstillinger
    Ja, det kunne jeg. Min fejl er jo nok, jeg før har været hos en fodplejer og det var simpelthen noget skidt.
    Det eneste hun gjorde var at skubbe neglebånd ned, så det blødte tre steder og fjerne lidt hud på hælen, så det sved. Og så to min. massage.

    Jeg prøver en fodterapeut i stedet for. Mine fødder er ellers pæne, men det kunne være rart at få pudset negle og forhåbentlig få lidt fodmassage.
    Koster det en formue. ??
  • Indstillinger
    Der er himmelvid forskel på en fodplejer og en fodterapeut. En plejer har et par kurser af få ugers varighed bag sig, en terapeut har gennemgået en flerårig decideret uddannelse.

    Hvis bare man vil have nusset sine fødder, så er en fodplejer da ganske udmærket, men hvis der skal ordentligt behandles, så er det terapeuten, man bør gå til.

    Prisen er nogenlunde det samme som hos en frisør, men ring dog og spørg i forvejen; jeg mener at have givet små kr. 500,- for en hel omgang fodbehandling, men jeg "svæver" også der fra. Det er så skønt. Jeg har også pæne fødder, har aldrig gået i forkert fodtøj, men alligevel bør man også gøre den slags ind i mellem.

    Jeg vil tro, du der kan få at vide, hvad der er galt, og hvis det er en nedgroet negl, så kan du efterfølgende få henvisningen fra lægen, så du kan få tilskud, men det vil terapeuten også kunne fortælle dig. Det er også muligt, det er noget andet, der kan være tilskudsberettiget.
Log in eller Registrér for at kommentere.