Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

NATUR-MEDICIN---OG ALTERNATIV BEHANDLING

AnonymousAnonymous
Redigeret 12 december, 2010, 11:50 i Alternativ behandling
er det noget du bruger og går ind for
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Solo

    Jeg kan forstå på dig, at du ønsker en debat om naturmedicin og alternativ behandling, og det kan der da være mange gode grunde til. Faktisk synes jeg ikke, at der sker ret meget i denne her afdeling af Netdoktors debatter.

    For mit vedkommende ser jeg ikke så meget på, om et lægemiddel er konventionel lægeordineret medicin eller naturlægemiddel. Det afgørende er, om det VIRKER, og derudover er det afgørende, hvilke fordele og ulemper der er ved begge dele. Heldigvis er det jo sådan, at naturlægemidler her i Danmark er produkter, der er godkendt af myndighederne, og der stilles høje krav om sikkerhed, om ensartethed (så man er sikker på at få samme dosis ved samme daglige indtag), og der kræves, at naturlægemidler er vedlagt indlægssedler med forsigtighedsregler, nøjagtig ligesom vi kender det fra lægeordinerede præparater.

    Og jeg ser ikke så meget på om en bestemt behandling er konventionel eller alternativ. Det afgørende er, at den VIRKER. Og her er der nok mange muligheder for plat og svindel, og man skal selvfølgelig se sig godt for.

    Men selve undersøgelsen, der går forud for behandlingen eller medicineringen - den mener jeg, at lægen skal stå for. Dog har jeg fået foretaget en undersøgelse, som ikke normalt foretages af læger i Danmark, en såkaldt Organix-test – en undersøgelse af urinen, som kan påvise fejlfunktioner i det metaboliske system. Den undersøgelse vil de fleste læger nok kalde alternativ, men da den hviler på et videnskabeligt grundlag, kan jeg ikke se noget problem i det.

    Hvem vil ikke forsøge sig med noget andet, hvis den almindelige konventionelle lægevidenskab giver fortabt?

    Af naturlægemidler har jeg i mange år brugt perikon forebyggende mod alvorlig depression. Det har jeg haft stor nytte af. Ulempen ved perikon er, at man selv er nødt til at stå for doseringen, og at man selv skal undersøge risikoen for interaktioner, men fordelen er, at der normalt aldrig er bivirkninger. Heldigvis er apoteket forpligtet til at rådgive, hvis man køber sin perikon der.

    Desuden bruger jeg produkter fra haven, f.eks. timian mod forkølelse, og det sidste nye er, at jeg har brugt frø fra en plante, der hedder marietidsel til at få unormale levertal gjort normale. Det skal lige siges, at jeg ikke ved med bestemthed, at det var frøene, der normaliserede mine levertal. Det kan være, at det blot skete af sig selv. Men frøene skadede i hvert fald ikke.

    Af alternativ behandling har jeg tidligere brugt akupunktur og før dette healing – begge dele mod depression. Begge dele gav lidt lindring eller måske endda for healings vedkommende en ganske kort bedring, men ikke nogen vedvarende forbedring.

    Jeg har haft mere succes med kropsorienteret psykoterapi, som nogle folk sikkert også ville betegne som alternativ behandling, men da behandlingen blev udøvet af en godkendt psykolog, er der sjovt nok ikke en kat, der gør af det!

    Kort sagt: Jeg bruger det, der VIRKER, men det er klart, at man skal se sig for. Men det gælder jo, både når man får almindelig lægebehandling, og når man får såkaldt alternativ behandling.

    Som jeg plejer at sige: Tillid er godt, men kontrol er bedre!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    til Kamiliadamen--det var et godt indlæg---du bruger perikum mod deprission ---er det for du syntes det er bedre en læge ordineret medicin---
    det er jo meget dyrere ---også fordi man skal tage flere daglig
    men hvis det er lige så godt og bedre --vil jeg prøve det ---
    det kommer også an på hvorfor er man deprimeret---medicin er ikke alfa og omega --
  • Indstillinger
    Hej Solo

    Tak skal du have :o)

    Har du selv erfaringer med naturlægemidler og alternativ behandling?

    Jeg har faktisk erfaringer med lægeordineret antidepressiv medicin. De gammeldags tricykliske antidepressiver (Saroten) hjalp mig godt, selv om det var en meget hård kur. Men på et tidspunkt ville lægerne kun udskrive de nyere, de såkaldte SSRI’er, og de hjalp mig overhovedet ikke. Og så var det, at jeg fandt ud af, at perikon kunne hjælpe.

    Angående prisen, så aner jeg ikke, hvad lægeordineret antidepressiv medicin koster. Jeg husker det som meget dyrt, men det er måske blevet billigere, nu hvor man kan få kopier?

    Ja, du har ret: Det er vigtigt at gøre noget ved årsagen eller årsagerne (for i mit tilfælde er der flere) til depressionerne. Og det mener jeg også, at jeg har gjort og stadig gør. Men fordi jeg tidligere har været plaget af gentagne depressioner, mener lægerne, at jeg er nødt til at tage et antidepressivt middel resten af mit liv.

    I foråret trappede jeg dog ganske langsomt ud af perikon, og det gik fint. Men da dagene igen begyndte at blive korte her i efteråret, kunne jeg mærke, at det var på tide at begynde på det igen. Jeg kan heldigvis klare mig med to stk. dagligt, og jeg tror ikke mere, at det bliver nødvendigt at gå op på tre.

    Jeg ser sådan her på det: Hvis man tager et antidepressivt middel, og det virker, uden ret mange bivirkninger, så synes jeg, at det er betænkeligt at skifte til noget andet. Man ved, hvad man har, man ved ikke, hvad man får, for den slags virker tilsyneladende forskelligt på forskellige mennesker.

    Så hvis du i forvejen får et lægeordineret antidepressivt middel, skal der efter min mening være ret tungtvejende grunde, for at det giver mening at skifte til et naturlægemiddel. Der er jo også besvær ved det. Man skal trappe ud af det ene, før man begynder på det andet. Og under alle omstændigheder skal man huske at tjekke, om perikon kan forenes med en eventuel anden medicin, som man tager.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    jeg går selv en del op i alternative behandlinger---hypnose har jeg prøvet --for at tabe mig ---men det hjalp ikke på mig ---jeg fik flere behandlinger --men det havde ikke den efekt jeg ønskede ----jeg ville gerne ned til grunden af min store spise trang jeg har til tider ----
    jeg har også prøvet akumpatur med nåle i ørene --men uden resultat----
    jeg har også prøvet zonererapi ----det hjalp ikke på det --men hjalp på min spændings hoved pine som jeg led meget af da jeg var yngre --så det var en god oplevelse ---
    nej min spise trang --og trang til søde sager --er sikkert et udslag af de traumer jeg har haft flere af i livet uden at få dem bearbejdet --efterhånden da jeg var yngre ---og nu vender de tilbage og håber sig op når man bliver ældre ----
    det er også det der giver den tunge knude i maven --som jeg kalder en depri knude ---og det hjælper medicin ikke meget på ---men jeg tror det tager lidt af toppen --jeg har prøvet flere lykke piller som de kalder dem ---men de er ens alle sammen --og giver ikke den lykke som jeg søger --
    men jeg har altid levet et aktivt liv --og ingen kan se på mig --at jeg har et tungt sind --- men ville gerne være det foruden
  • Indstillinger
    Hej Solo

    Nej, de såkaldte lykkepiller giver ikke lykke. Det er et meget dårligt ord, som nogle tumpede mennesker engang har givet disse piller. Det har medført mange misforståelser: Der er mange – selv uddannede folk som visse psykologer og sociologer - der tror, at antidepressive midler er en slags doping, som også har virkning på raske. Det er ærgerligt.

    Hovedpinepiller kan fjerne hovedpine. Men der er jo ingen, der forventer, at de giver lykke, hvis ikke man er lykkelig i forvejen. Depressionspiller kan - ikke altid, men for det meste - fjerne en depression, men der er jo ingen, der forventer, at man bliver lykkelig, bare fordi man ikke længere er syg.

    Du har prøvet mange ting, og ikke alt var dig til hjælp. Sådan er det nok tit.

    Du taler om en ”knude i maven”, som du forbinder med depression. Den knude kender jeg godt, men jeg har aldrig tidligere hørt andre tale om den i forbindelse med depression. (Man kan godt få en knude i maven af andre årsager, f.eks. nervøsitet, men den forsvinder jo hurtigt, når det, man er nervøs for, er overstået).

    Knuden i maven var netop ét af de meget karakteristiske symptomer, som jeg havde under mine mange alvorlige depressioner, men den forsvandt altid, når en depression gik over. Når jeg for nylig indså, at jeg var nødt til at begynde på perikon igen, da efterårsmørket kom, var det netop, fordi jeg kunne mærke en svag antydning af, at denne knude ”rørte på sig”, og nu mærker jeg den ikke mere.

    Du skriver, at du har et tungt sind. Det må være svært at leve med. Jeg har sådan set altid haft et lyst sind, men nogle gange bød livet bare på lidt for mange prøvelser, som jeg ikke havde ressourcer nok til at klare, med den opvækst jeg har haft. Mine depressioner har altid haft karakter af anfald, hvor jeg var rask indimellem. Nu har jeg været depressionsfri i snart 9 år.

    Jeg håber, at du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kender nogen behandlingen med gelatinepulver.
    Jeg har hørt det skulle være fantastisk godt til smerter i knogler og muskler.

    Lidt i retning at glucosamin, men meget bedre.
  • Indstillinger
    det lyder spændende --det du søger --hvis man slår op på gelantinepulver ---kommer der meget om husblas og lignende ---mem jeg går ikke ud fra at det er det du mener ---så jeg venter spændt på hvad der kommer ind --af gode råd
  • Indstillinger
    I nogle tilfælle kan perikon virke modsat hvis du er stresset og får en høj dosis. bliver man ikke rolig af at tage det. i danmark kan man også købe naturmedicin hos en heil praktiker de bruger iris analyse til at se hvad kroppen mangler. nogle er uddannet i tyskland. jeg har haft god gavn af det
  • Indstillinger
    Hej Spider

    Du skriver nogle ting, som kræver nogle ekstra oplysninger, synes jeg.

    Du skriver: ”I nogle tilfælde kan perikon virke modsat, hvis du er stresset og får en høj dosis.”

    Hvor har du læst det? Jeg kunne godt tænke mig at kende kilden til den oplysning. Hvis det er noget, du selv har oplevet, er det helt o.k., men så synes jeg bare, at du skulle skrive det.

    Jeg kan ikke forestille mig, at perikon har nogen særlig god virkning mod stress, så derfor vil det i den situation efter min mening være forkert at bruge perikon. Ifølge al tilgængelig information er det nedtrykthed, perikon virker imod.

    Hvad mener du med, at perikon kan virke modsat? Mener du, at man bliver mere depressiv af at tage det? Jeg ved, at det gælder for lægeordineret antidepressiv medicin, at virkningen af en for stor dosis medicin er en fornemmelse af forværring af depressionen, så det er da nok tænkeligt, at det også kan ske ved perikon. Jeg har bare aldrig læst om det, og jeg tror, at det er de færreste, der kan finde på at tage en meget høj dosis, for det skulle jo i så fald være adskillige kapsler om dagen.

    Men i næste sætning skriver du noget om, hvad kroppen mangler. Hvis man mangler f.eks. jern, som leveren skal bruge, når den skal omsætte perikon (og mange andre ting, der er fremmede for organismen), finder jeg det sandsynligt, at leveren ikke kan nedbryde en høj dosis, og så er det nok tænkeligt, at perikon (ligesom i øvrigt lægeordineret antidepressiv medicin!) vil virke modsat og altså gøre dig mere depressiv.

    Det er jo derfor, at det er så vigtigt ved symptomer på depression at komme til LÆGEN og blive grundigt UNDERSØGT. Jernmangel kan udløse en depression, og hvis man så begynder at spise et naturlægemiddel, har leveren ikke nok jern til at kunne omsætte det, med det resultat, at blodbanen overfyldes af det stof, der burde gøre dig depressionsfri, men som i for store mængder vil forværre depressionen.

    Og så skriver du:

    ”I Danmark kan man også købe naturmedicin hos en heil praktiker, de bruger irisanalyse til at se hvad kroppen mangler.”

    Men Spider, vores organisme kan IKKE komme til at lide af mangel på medicin – hverken lægeordineret medicin eller naturlægemidler. Vi bliver IKKE syge af mangel på medicin.

    Men det er klart, at vi kan blive syge af mangel på vitaminer eller mineraler eller andre vigtige byggesten, der normalt indgår i vores mad. Og det må være sådanne mangler, at en alternativ behandler mener at kunne påvise ved at kigge i øjets iris. Personligt ville jeg nu føle mig mest tryg ved at blive undersøgt ved en læge. Det er desuden gratis (endnu da!).

    Men det lyder godt, at du har haft god gavn af den alternative behandler. Jeg synes bare, at dit indlæg rejser flere spørgsmål, som det kunne være interessant at få besvaret, f.eks. også hvad det var, du manglede. Var det jern? For det kunne (muligvis) forklare, at perikon virkede modsat.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej solo313

    Ja, jeg er meget nysgerrig omkring dette. Må hellere fortælle lidt mere.

    Jeg kender en, som har en meget dårlig ryg. Hun har haft en diskusprolaps for flere år siden. Både før og efter har hun haft mange smerter.
    Hun fik det råd fra en, som sagde det hjalp på hendes smerter.

    Nu siger min bekendt hun kan rejse sig og gå uden smerter efter at have indtaget pulveret i 4 måneder. Hun siger forandringen er helt fantastisk. Jeg ved jo, hun har haft det meget slemt i flere år.
    Men hvor oplysningen om gelatinepulver kommer fra, ved jeg ikke.
Log in eller Registrér for at kommentere.