Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan jeg være gravid??

Redigeret 30 november, 2010, 13:53 i Prævention
Hej!! Håber i vil svare på min spørgsmål og hjælpe mig.
Jeg kom i tanke om mandag aften at jeg havde glemt at tage mine p-piller søndag og mandag morgen (Det var søndag hvor jeg skulle starte på pillerne igen). Jeg havde sidst menstuation i fredags. Søndag havde jeg sex med min kæreste 3 gange. Jeg er virkelig bange for at jeg kan være gravid efter som jeg glemte mine p-piller. Jeg tog én af pillerne mandag aften da jeg kom i tanke om det. Hvad skal jeg gøre? Jeg er virkelig nervøs for at jeg er gravid!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Fra indlægssedlen i mine p-piller;
    "Mere end 1 p-pille er glemt; spørg din læge til råds!
    1 p-pille glemt i uge 1; tag den glemte p-pille så snart du husker det. Tag de næste p-piller som intet var hændt. Beskyt dig ekstra mod graviditet i de næste 7 dage (kondom). Hvis du har haft samleje i ugen, før du glemte p-pillen, kan du være blevet gravid. Kontakt derfor straks din læge"

    Smut lige ned og hent en graviditetstest på apoteket. Og se hvad den siger. Ellers ring til din læge - de er vant til at snakke med piger der har glemt det, og det ér dem der kan hjælpe dig bedst og svare på dine spørgsmål... Du skal nok aflevere en urinprøve...
  • Indstillinger
    Desuden sætter jeg altid en påmindelse på min mobil, om at jeg skal starte med p-piller igen... Ellers glemmer jeg det! ;)
  • Indstillinger
    Hvad nu hvis jeg kun to den til mandag morgen (den tog jeg mandag aften) og jeg tog ikke den fra søndag morgen?..
    kan man tage en graviditetstest nu? jeg troede man skulle vente en måned når man blev i tvivl og lige inden man får menstuation? TAK FOR DIT SVAR! :DD
  • Indstillinger
    Man har normalt ægløsning cirka på 14 dagen efter den 1. dag i menstruationen. Sædcellerne kan leve cirka 5 døgn oppe i dig efter samleje så hvis du vil være helt sikker på at du ikke bliver gravid så kan du evt. købe nogle fortrydelses piller i håndkøb på apoteket. Men jeg tror ikke du skal bekymre dig når det er så tæt på din sidste dag i menstruationen - med mindre du har menstruation i mange dage. Du kan teste fire dage før forventet menstruation med Clear Blue testen som du kan købe i Matas og på apoteket.
  • Indstillinger
    Du bør rette dig efter, hvad der står omkring glemte piller i indlægssedlen for din medicin. Og hvis der står, at du skal kontakte lægen, så er det det, du skal gøre, for så er der jo en reel risiko, og en ting er da sikker: Hvis ikke der var en risiko, så ville det heller ikke stå der, - for det har hverken medicinalfirma eller læger interesse i - men hvor stor den risiko er, er så en anden historie.

    Nej, du vil givet ikke kunne få svar på en test få dage efter samleje, men det kan du også få svar på ved lægen.

    Når man tager p-piller har man ikke menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, hvorfor en eventuel ægløsning, hvis man glemmer sine piller, heller ikke følger "gængst" mønster.
  • Indstillinger
    Til NUNNA --->

    En graviditetstest virker ikke så kort tid efter samlejet.


    Til POWERPUFF --->

    Står der ikke i din indlægsseddel at du skal tage alle de glemte piller samtidig når du opdager det???? Sådan plejer det at være.
    Men det er ligemeget nu.
    Uanset hvad så skal du bruge kondom i 7 dage.

    Men jeg syntes, at du skal sikre dig med en form for nødprævention.

    I og for sig er det ikke for sent med en fortrydelsespille (op til 72 timer efter samleje), men den er mest sikker jo tættere på samlejet den tages.

    En anden måde at afbryde en eventuel befrugtning i at sætte sig fast og udvikle sig er, at få sat en NØDSPIRAL op. Det er i og for sig en almindelig spiral, men ved at den sættes op indtil 5 dage efter samlejet forhindrer den graviditet.

    Jeg syntes, at du skal ringe til lægen i morgen tidlig og spørge hvilken af de to muligheder h*n vil anbefale.
    Ring også hvis du bare vil tage en fortrydelsespille. I så fald skal du jo have at vide om du skal fortsætte eller holde pause med p-pillerne.

    Nødspiralen kan blive siddende og beskytte dig mod graviditet fremover i stedet for p-piller.
  • Indstillinger
    Anna: nu er det på ingen måde sådan det plejer at være med at man skal tage alle de glemte piller når man kommer i tanke om det.. jeg har i de tre år jeg brugte p-piller, brugt 3 forskellige slags, og ved dem alle stod der at jeg ikke måtte overskride den anbefalede dosis, men derimod fortsætte hvor jeg burde være kommet til og så bruge anden prævention (kondom) resten af denne p-pille-periode!


    powerpuff: tja muligheden ligger der jo sådan set, jeg synes du skal slå koldt vand i blodet, der er ikke meget andet at gøre end at vente på om din mens kommer, eller ej.. eller snak med din læge om hvordan du skal forholde dig. ring til lægen i morgen og forklar situationen som den er og evt få en tid, og så tag indlægssedlen fra dine p-piller med derop, og få lægen til at forklare hvad du skal gøre hvis det sker en anden gang :) især fordi det er mega forskelligt fra mærke til mærke af piller, hvordan du skal gøre når du glemmer en eller flere :)
Log in eller Registrér for at kommentere.