Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

mærkelig slim.

2»

Kommentarer

• hej lotte, :b man tager dobbelt op for at stoppe selve blødningen! og det virker:)
    Pletblødninger er ofte forsaget af ubalance i hormonerne.
  • Ja, det ved jeg, men jeg er ikke tilhænger af, at man slører tingene i stedet for at få dem undersøgt. Hvorfor i alverden tage endnu mere hormon, når kroppen forsøger at gøre opmærksom på, at den ikke er tilfreds med det, den får?

Jo, jeg ved godt at hvis man har problemer med sine p-piller og f.eks. begynder at bløde i utide, så giver lægerne bare nogle stærkere, i stedet for det - for mig at se - fuldstændigt oplagte: Undersøge årsagen?

Det er i min verden fuldstændigt vanvittigt at give en ung pige hormoner, fordi hun har menstruationssmerter. Nej, du skal lære nogle afspændingsøvelser, yoga eller sådan noget - det har du mange gange bedre af, i stedet for bare at blive medicineret.

De fleste læger kan desværre ikke finde ud af andet end bare at skrive en recept.

Jeg kan fortælle en lille historie, som intet har med p-piller at gøre: Min mand er i højrisikogruppe for blodpropper -det er en lang historie, som jeg ikke behøver komme ind på - men han skal altså reagere og ringe 112, hvis han får symptomer. For nyligt var han utilpas og det snurrede ud i venstre arm - altså et tydeligt tegn på en blodprop i hjertet, så hu hej, ambulance, fuld udrykning - hele "svineriet". Han kom ind, der blev undersøgt i alle ender og kanter - og heldigvis, der var slet ikke noget, men det snurrede altså stadig i armen og ud i et par fingre. Han fik at vide, at det måtte han kontakte egen læge om; det var muligvis en nerve, der var kommet i klemme, så der ville sikkert også skulle en neurolog på banen. Altså det her kunne sagtens ligne et længere behandlingsforløb med sygemeldinger, medicin og andet til følge.

Tilfældigvis har jeg for år tilbage også oplevet en snurren, der netop gik ud i fingrene, så da vi kom hjem, sagde jeg til min mand, at jeg da forresten den gang havde fået en øvelse, der hjalp, og den kunne han da lige prøve. 10 minutter efter var det holdt op med at snurre. Han lavede øvelsen et antal gange de næste dage, og den snurren er holdt op.

En fuldstændig enkelt øvelse, som fysioterapeuter f.eks. helt og aldeles kender til, men læger? Nej, noget så simpelt kan man slet ikke forestille sig. Jeg har efter denne oplevelse talt med flere, der netop har fortand på sådanne ting - en fysioterapeut, en akupunktør, en sygeplejerske og alle siger samstemmende, at den slags lærer læger overhovedet ikke - de lærer udelukkende medicinsk behandling.

Ja, det var en lille historie, der fortæller at man ikke nødvendigvis bør medicineres for alt.

Har du menstruationssmerter, så vil jeg råde dig til at få lært nogle øvelser i stedet for. Det har både du og din krop mange gange bedre af.
Log in eller Registrér for at kommentere.