Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vil du ikke nok reagere på mit indlæg, jeg tør ikke sove!

Redigeret 27 november, 2010, 14:00 i Angst
Jeg har brug for noget hjælp herinde i første omgang. Nu er er kl. 02:41 og jeg nåede lige præcis at falde i så dyb en søvn på 1 timer og 22 min. at jeg kunne drømme endnu en forfærdelig drøm. Jeg drømte at jeg gik i søvne og låste min dør op samt nogle andre mærkelige ting som jeg aldrig kunne finde på. I drømmer hvor jeg drømte at jeg gik i søvn - drømte jeg så også at jeg vågnede en gang imellem men faldt hurtigt i søvn igen og forsatte de mest sindsyge ting som jeg ikke kan huske.

Jeg fik i november 2009 (20 år gammel) en depression og har siden da fået medicin men nu her for 4 uger siden begyndte vi at trappe ned i samarbejde med læge og psykolog fordi jeg simpelthen var mere syg efter jeg havde fået medicin som før. Det medicin gav mig de mest forfærdelig drømme. En dag sagde jeg til min læge;" Jeg vil hellere være psykisk syg uden medicin end jeg vil blive ved med de forfærdelige drømme". Så begyndte vi at trappe ned. Men jeg forstår ikke at jeg stadig bliver ved med at drømme. Jeg er virkelig knust og træt og jeg tør ikke længere at sove.

Efter denne drøm hvor jeg gik i søvne er jeg så bange for at skulle sove fordi hvis jeg nu kommer til at gå i søvne og gøre nogle af alle de sindsyge ting som f.eks. at lade min dør stå åben på hvid gab.

Vil nogen ikke nok reagere på mit indlæg jeg har brug for hjælp.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Frøken Lund...

    Lyder skrækkeligt....

    Hvordan opstod din depression og hvilken medicin tager du ?

    Jeg er bare en tilfældig natteravn, og kan først og fremmest give lidt kontakt, hvis du stadig sidder søvnløs og skræmt i den anden ende...
  • Indstillinger
    Kære frk. Lund

    Jeg ved, det er forfærdeligt, når man er bange for at sove.

    Kender du noget til drømmetydning?
    Jeg er klar over, at noget medicin kan give mareridt - men uanset er drømme budskaber fra underbevidstheden. De kommer frem for at hjælpe dig til at forstå nogle ting om dig selv. Da jeg lærte at forstå mine drømme holdt det op med at være mareridt men blev til angstfyldte drømme, hvad der virkede meget mindre farligt.

    Når du drømmer, du går i søvne, er det den måde, din underbevidsthed fortæller dig, at du kommer frem i dit liv på: Du går altså 'sovende' gennem dit liv. I drømmen låste du din dør op: Det er et symbol for, at du har låst dig selv inde i forhold til omverdenen. Ved at låse op åbner du dig for omverdenen - det udenfor dig selv, kan få lov at blive tydeligere og mere nærværende. Det kan være skræmmende. Det kan også betyde, at nogle sider af dig selv, der har været låst inde nu får lov at komme ud.
    I drømmene gik du i søvne og gik og lavede nogle mærkelige ting. Ind imellem vågnede du pludseligt op men faldt så i søvn igen. Det betyder, at du lever dit liv nærmest i en trancetilstand - pludseligt kommer du lidt til dig selv og bliver mere nærværende og bevidst om, hvad søren det er, du har gang i. Men så går du ind i denne trancetilstand igen.

    Drømmene kan også fortælle, at selvom du går sovende gennem livet, så er det jo også en måde at leve på. Du er her, du deltager, du handler, selvom du 'sover' og ikke er nærværende. Jo mere du kommer i kontakt med dine (fortrængte = indelåste) følelser, desto mere 'vågen' vil du blive og så vil drømme af denne type stoppe.

    Som du ser, er der jo ikke noget farligt i det. Drømmene fortæller dig kun noget om dig selv. Men jeg kender de følelser, der er i den slags drømme og de kan bestemt være skræmmende. Man kan sige, at i virkeligheden er det jo langt mere skræmmende at gå sovende gennem livet og handle som i trance. Drømmene et er et meget positivt tegn på, at du lukker døren op følelsesmæssigt - ialtfald i korte øjeblikke - men det skræmmer dig. Du mener, at det er for risikabelt og er bange for at lukke (følelsesmæssigt) op.

    Det, drømmene udtrykker, hænger givetvis sammen med din depression. En depression er jo en slags trancetilstand, hvor man har låst sig selv (sine følelser) inde.

    Håber dette kan hjælpe dig til lidt større forståelse af, hvad der sker.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Uh, jeg fik også grumme mareridt af noget medicin på et tidspunkt.

    Selvom du trapper ned, har du stadig medicinen i kroppen, og det kan tage et godt stykke tid før den er ude. Det afhænger af halveringstiden af lige præcis den medicin. Det kan du spørge din behandler om eller søge om på nettet.

    Når man trapper ned i medicin, kan man få det der hedder seponeringssymptomer. De opstår på grund af den ændrede medicindosis i kroppen, og forsvinder igen når medicinen er stabiliseret på den laverer dosis. Jeg trappede ud af antidepressiv, og hver gang jeg gik et tak ned i dosis blev jeg simpelthen så hundesyg ("depressiv"+fysiske symptomer)
    Det kan nok også godt være medvirkende til at du fortsat har bivirkninger.
  • Indstillinger
    Mareridt og dårlige drømme er sindets måde at fortælles os, at denne her situation eller problem, skal vi reagere og handle på her og nu. Men der er jo noget af et helvede, hvis de er så rædselfulde at man ikke tør sove.

    Du kan arbejde aktivt med dine dårlige drømme. Inden du falder i søvn - eller faktisk også i løbet af dagen, kan du lave en lille trylleformular, som du gentager for dig selv. Du skal bede dit sind og dine drømme at give dig budskabet på en tryg, venlig, kærlig måde.

    Du skal altid huske på, at du laver drømmene, du producerer selv filmen og bliver så bange for det. Derfor kan du også få magt over mareridt og derved kraft. Tænk på prinsessen i eventyret der har magt over dragen med en tynd guldlænke.

    Du kunne tænke i løbet af dagen, hvad der skræmmer dig og hvordan skulle din film slutte, hvis der skal være "happy end". Hvordan får du tæmmet dragen?

    En måde at arbejde med nattefrygten er at går helt konkret til værks. Bind en snor om din fod og til sengen, sæt en snublesnor ved døren.

    Biblioteket har masser af bøger om drømme og de gode gamle eventyr arbejder med vores ubevidste. Og så få et eller andet at sove på af din læge, bare så du bliver udhvilet, du er jo dødtræt og så bider alt sig selv i halen
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har også prøvet at tage medicin, der gav frygtelige mareridt (blodtryksmedicinen Propranolol).

    Jeg var dengang meget fokuseret på psykiske årsager til helbredsproblemer og selvfølgelig også interesseret i drømmetydning. Men min erfaring er, at det ikke kan betale sig at tyde drømme, der er forvrænget af medicin. Selv om man kunne, tror jeg ikke, at det ville føre til noget frugtbart resultat.

    Jeg giver Anna ret i, at den slags problemer godt kan vare et stykke tid, efter at man er holdt op med at tage medicinen.

    Jeg synes, at du skal skrive igen, når du får behov for det. Måske er der nogen, der læser det med det samme og kan give dig lidt trøst og støtte. Jeg husker tydeligt, hvor desperat man kan være i den slags situationer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Puha, det lyder bestemt ikke rart.
    For nok 8 mdr siden, begyndte jeg at få meget besvær med at sove. Fik også grimme drømme, hvor jeg i drømmen hele tiden var bange for et eller andet. (Lider selv af depression og angst). Jeg var tilknyttet distrikspsykiatrien, og fik nogle antipsykose-piller på meget lav dosis som, når man får denne meget lave dosis, hjælper en med at sove og som ikke har anden "virkning" ellers. Jeg synes du skal snakke med din læge om at få noget at sove på! De piller jeg fik hedder "Seroquel" og de hjalp mig med at sove ordentligt om natten! Nogle læger vil ikke give sovepiller, da man let kan blive afhængig af dem - om det er psykologisk afhængig eller fysisk ved jeg ikke. Så er Seroquel et ok alternativ! Én ting er bare, at tager man dem for sent, om aftenen er man meget træt et stykke op ad dagen!

    En anden ting, jeg bruger hvis jeg får de grimme drømme er simpelthen at vække mig selv! det er kun hvis det er meget slemt jeg gør det. Når du drømmer de drømme, skal du sige til dig selv "Det her er ikke virkelighed, men en drøm" og så skal du sige "VÅGN OP, VÅGN OP!" indtil du vågner. Af og til vågner man med det samme, andre gange tager det lidt længere tid... Men jeg plejer godt at kunne falde i søvn igen - uden at drømme!

    Men - snak med din læge! Du skal have din nattesøvn. Depression er svært nok i sig selv, man behøver ikke, ikke at kunne sove også!
    Når du får sovet en nat igennem, ser tingene også lidt lysere ud!
  • Indstillinger
    Hej ..

    Jeg har selv haft voldsomme søvnproblemer det sidste halvandet års tid.

    I April forrig år mistede jeg 3 venner i en bilulykke. Det var super hårdt. Og lige i forbindelse med det var et halvt år siden flyttede jeg i lejlighed. Jeg lider af angst efter en hashpsykose, som gjorde jeg ikke turde gå i kælderen.
    Jeg havde en kammerat der var meget hos mig oh støttede mig meget i forbindelse med jeg flyttede osv, og 8 dage efter vi var ude og mindes det var ét år siden de omkom, der blev min meget støttende ven desværre skudt. Og nu har jeg og min kæreste tilfældigvis fået den lejlighed han blev skudt uden foran, plus det var den sidste lejlighed han var inden han døde.

    Det har gjort at jeg nu meget ofte vågner op med angst anfald efter marridt af situationen, og jeg ser min ven for mig som om han var levende, og som om jeg genlever alt hvad der skete.

    Inden for de sidste 2 år har jeg fået konstateret ADHD, Tvangstanker, Deprission, og hashpsykose. Og oven i de ting jeg har sku arbejde med , bla. meget søvnforstyrrelser har jeg så også mistet 4 venner på et år.
    Jeg kan godt sætte mig ind hvor skrækkeligt det er at vågne med den form for angst!

    Må jeg anbefale evt at læse bogen ACT. det er terapi arbejdsmåde hvor man lærer ikke at sku slippe af med angsten og de onde tanker, men derimod lærer at acceptere dem, og læg dem på hylden, og i stedet forkusere på de livsværdier du har! Det er en super god måde at arbejde på, da du kan risikere aldrig at slippe af med angsten, men lærer at kontrollere den, acceptere den og glemme den.

    Mange varme tanker herfra..
Log in eller Registrér for at kommentere.