Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mave-tarmproblem.

Redigeret 12 juni, 2011, 18:14 i Irriteret tyktarm
Har i en måneds tid haft problemer med maven on-off.

Kom endelig til lægen først på ugen. Jeg blev trykket og lyttet på maven og fik at vide, at min tyktarm står spændt og irriteret og jeg er blevet henvist til undersøgelse for glutenallergi og laktoseintolerans.

Jeg har bare lidt svært ved at tro at det skulle være det, for jeg syntes ikke at problemerne ændrer sig alt efter hvad jeg spiser... Det sagde jeg også til lægen, men hun ville gerne udelukke det, og det er jo sådan set fint.
Men selvom jeg ikke kan se hvorfor jeg pludselig skulle have fået en af de to ting, så har jeg ikke rigtig noget bud på hvad det ellers kan være. Har I?


Nogle dage har jeg:

Reflux efter måltider og et par timer frem.
Opstød i forbindelse med svie fra ovenstående.

Alle dage har jeg:

Kvalme efter at have spist, og flere timer derefter. Konstant underliggende kvalme PLUS bølger af stærk kvalme.
Jeg tilstræber at spise mindre måltider, men det gør det ikke meget bedre.
Et par gange om ugen resulterer det i opkastning, som jeg fremprovokerer for at slippe af med ubehaget.

Oppustethed efter at have spist.
Luftafgang og bøvser.

Ondt i maven i bølger efter at have spist.

Mærkeligt afføringsmønster:
Bliver sjældent tømt ud. Mindst fem-syv gange i løbet af dagen (herunder konsekvent efter at have spist) får jeg pludselig afføringstrang. Jeg kommer dog sjældent af med mere end en lille pølle af normal karakter og lidt luft. Der går et par dage imellem at jeg virkelig bliver tømt. Og så er det gerne først noget normalt og så en mængde blød afføring.

Det skal måske lige siges, at jeg er midt i tyverne, jeg spiser efterhånden kun tre måltider om dagen, har fået fjernet galdeblæren for et års tid siden.
Jeg har lidt af bøvl med afføringen i et par år. Først forstoppelse i et års tid, derefter normal afføring i flere måneder, og så har det i et halvt års tid været svingende.
Ved godt jeg måske skulle have været til lægen igen (havde samtaler i forbindelse med forstoppelsen), men jeg har egentlig ikke tænkt så meget over det, eftersom det kun var en lettelse at være fri af kronisk forstoppelse.

Men den her kvalme og mavepine er jeg simpelthen ved at blive vanvittig af. Jeg kan overhovedet ikke få fokus fra den.

Jeg er overbevist om, at andre har (haft) samme problemer, og vil meget gerne høre om I har fundet ud af hvad det skyldtes.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Puh... Nu sidder jeg her igen og fortryder at have spist et ordentligt måltid mad.
    Det er over halvanden time siden, har været på toilettet to gange siden da, har kvalme, opstød, bøvser og er oppustet til en livvidde på 7 cm. mere end den er om morgenen.

    Ingen der har oplevet det samme og fundet en løsning?
  • Indstillinger
    Nu ser jeg, du ikke har fået respons på dit første indlæg. Måske du skulle beskrive, hvad der i din verden er et "ordenligt" måltid mad? Og - hvad du putter ned i den mave generelt?

    Måske også noget om din hverdag - hvor presset er du i det daglige? Er der noget, der trykker dig? Osv osv. Det hele hænger sammen.

    Så kunne det være, nogle kunne komme med bud til dig
  • Indstillinger
    Hej avs1mavs.. Åh hvor jeg kender til alt det du skriver og sjovt nok er det også et års tid siden at jeg fik fjernet min gjaldeblære. Jeg stoppet med at ryge for godt et år siden samtidig med at jeg fik fjernet min gjaldeblære, og faktisk efter der er alt dette startet.
    Jeg er bare godt træt af det, men jeg tror efterhånden at det psykiske efterhånden går ind og spiller en stor rolle. Jeg har været ved lægen og har fået taget en masse blodprøver og afføringsprøve, men der var intet og jeg fik konstateret irriteret tarm, men ja det er en betegnelse af maveproblemer som man ikke kan sætte ord på, og jeg har det bare sådan skal man godkende dette. Det der bekymre mig er hvis der er noget alvorligt såsom kræft det kan jeg godt være bange for da jeg kender flere kollegaer og bekendte som er har haft kræft i mave/tarm uden rigtig at havde nogle særlige symtomer nogle er heldbredt og tre er døde efter at havde gået med det i længere tid..
  • Indstillinger
    hej tror i mangler fibre og væske gør at tarmen ikke yder sit bedste og motion og frugt ved det lyder som det alle ville sige men hjælper har man svært ved at få spist de ting så start dagen med at købe det der hedder husk
  • Indstillinger
    Hej!
    Undskyld jeg ikke har svaret.
    Jeg fik konstateret laktoseintolerans. Efter jeg er gået på diæt fri for mælkeprodukter har jeg fået det meget, meget bedre.
    Min afføring er stadig svingende - men jeg har ikke længere smerter og de øvrige symptomer (andet end lidt oppustet en gang i mellem) - så jeg er blevet henvist til et ambulatorium på hospitalet hvor jeg dog først kan komme til i marts.
    Så Markus, hvis de ikke har tjekket laktoseintolerans skulle du måske bede om at få lavet sådan en test (man drikker noget slibrigt mælkesukkervand og får målt blodsukker flere gang i løbet af halvanden time).
  • Indstillinger
    Hej..

    Dejligt at høre at du har fået styr på det, og har fået det bedre. Jeg havde en lang periode hvor det bare gik super godt jeg havde stadig den angst lidt med hvis nu jeg skulle på toilet, og at der ingen toilet var det kunne og stadig bringe mig lidt ud af fatning den angst tror jeg ikke, at jeg slipper af med øv øv. Der gik som sagt nogle måneder hvor det gik rigtig godt, men nu døjer jeg med maven igen normal afførring og så pludslig får jeg tynd og slimet afførring og en masse luft i maven og ende tarm, og ind imellem smerter i maven men det er ikke så tit, samt i perioder med kvalme ja skidt tilpas. Jeg er ved at være godt træt af det har været på sygehuset og fået taget en masse blodprøver og afføringsprøver, og alt ser normalt ud. Jeg har så bedt om at få en kikkert undersøgelse da jeg ikke får ro i sindet før jeg ved 100 % at det ikke er cancer eller andet der er galt. Jeg har også gået og tænkt på om det muligvis kan være fordi jeg har for meget fockus på det og spekulere alt for meget over tingene fordi det samme tider stresser mig og jeg kan blive helt skidt tilpas hvis jeg skal ud af døren i en fart eller for mange spekulationer, for travlt på arbejde ja det hele. Måske det er psykisk..???

    Dejligt at høre at du har fået styr på din mave, måske jeg bare skal leve med det måske..
  • Indstillinger
    Hej med jer
    I forrige indlæg er der et 'måske er det psykisk'. De fleste sygdomme er psykosomatiske, så mere eller mindre ja.
    Jeg har lært at maven er følelsernes hjerne, så der er lidt I måske kan tygge på for jer selv. God bedring. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg har også været igennem hele læge processen og fået konstateret at jeg har irriteret tyktarm. Jeg har brugt en pille ved navn stomacol i flere måneder, som jeg køber via internettet i sverige - eftersom den åbenbart ikke sælges i danmark. Den virker på mig og hvis jeg stopper med at tage pillen kommer mine smerter og oppustethed tilbage igen. Jeg går ind på www.stomacol.se og bestiller.
  • Indstillinger
    Hej Maven10.. Det var da forsøget værd jeg er så træt af det efterhånden, men som jeg skrev tidligere tror jeg sku efterhånden at det går hen og bliver til noget psykisk, men ja mave problemerne er der stadig. Jeg skal på sygehuset i september til kikkert undersøgelse åh jo der er så lige et par måneder til.. Er der nogle bivirkninger på disse piller
Log in eller Registrér for at kommentere.