Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kostplan

Redigeret 1 august, 2012, 10:12 i Anoreksi
Hej derude.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig videre på min vej - for sidder i en situation jeg ikke helt kan se mig ud af!

Jeg har hårdt brug for, at finde en der kan udforme en kostplan for mig, som jeg kan spise ud fra..
Jeg ved godt det ikke er holdbart i længden, at spise ud fra en kostplan..
Det bedste er selvfølgelig, at jeg spiser efter lyst, overskud og fornuft..
- NÅR jeg har lyst, og HVAD jeg har lyst til..
Men tro mig; den måde fungerer bare pt slet SLET ikke for mig. Jeg enten spiser ALT for lidt og taber mig, eller ryger ud i voldsomme overspisninger/opkast. Det er det jeg ønsker at ændre, ved at ty til en kostplan; ændre mit ødelæggende spisemønster, og hindre at jeg fortsat taber mig mere.

Derfor; som min situation er lige NU, da tror jeg på, at det bedste for mig vil være, at få lagt en kostplan jeg kan spise ud fra.. Jeg ønsker STILLE og ROLIGT med SMÅ skridt at tage på.. Jeg er angst og går i panik hvis det går for stærkt (hvilket er sket alt for mange gange, når jeg selv forsøger)..
Så resulterer det hver gang i, at kiloene flyver af, plus lidt ekstra.. Og så er jeg jo lige vidt!!
Derfor tænker jeg nu, at jeg igen må ty til en kostplan, der nøje kan slå fast, hvad og hvor meget jeg skal indtage, for at kunne tage på i et langsomt tempo.
Det skal siges at jeg før har været indlagt, og dermed spist ud fra en kostplan, hvor jeg skulle tage 200 g. på i ugen.
En sådan kostplan ønsker jeg nu igen, for at stige i vægt, og komme i bedring.
Mit spørgsmål er så; hvor pokker skal jeg henvende mig, hvis jeg ønsker hjælp til at få lagt en sådan kostplan?

Min tanke var jo at henvende mig til min praktiserende læge, som jeg i forvejen går til vægtkontrol hos.
Som sagt, så gjort. MEN:
Den læge jeg har, er en ny læge jeg er startet hos pga. jeg er flyttet.
Hende er jeg på record tid blevet rigtig glad for, og jeg har drøftet det her med kostplan med hende.. Hun mener ligesom jeg, at det kunne være den rigtige vej for mig lige nu, og hun mener bestemt at det er et forsøg værd.
Men så kommer der et nyt MEN; Lige så sød hun er, lige så glad jeg er blevet for hende, og lige så ihærdigt vi sammen arbejder på at få mig i bedring, lige så lidt forstand har hun på spiseforstyrrelser, og på det at tage på. Hun har ærligt sagt til mig, at hun ikke ved hvordan vi kommer i kontakt med en diatist. Ihvertfald ikke hvis det skal være gratis (hvilket jeg jo vil mene, burde kunne lade sig gøre). Hun har masser af erfaring og forbindelser, når det drejer sig om kostplaner for folk der vil tabe sig. Men hun har absolut lige så lidt erfaring, når det skal gå den anden vej, og man ønsker at tage på. :-( Det skal lige siges at hun er tysk læge, som er ny her i danmark, og i forvejen kæmper for at lære det danske system at kende.. derfor har hun selvfølgelig meget at lære endnu.
Hun har snakket med det øvrige personale (som alle er godt oppe i årene, og heller ikke er de skarpeste knive i skuffen, når det omhandler spiseforstyrrelser). Den vej igennem blev jeg rådet til at kontakte sundhedsstyrelsen, og de gav mig hjemmesiden dertil.
Den har jeg tjekket ud, og den fatter jeg altså minus af!!

Nogen der kan hjælpe mig!? Hvor pokker skal jeg komme i kontakt med en diatist, som i samarbejde med mig, kan hjælpe mig med en kostplan der fungerer for mig (helst en der er gratis)

Nu vil der nok være nogen der ville mene, at det jeg burde gøre, er at få mig en ny læge, som ved lidt mere om spiseforstyrrelser. tanken har også strejfet mig. Men jeg har bare fået så god kemi med hende lægen her - og ønsker derfor ikke at stoppe hos hende..

Det skal lige siges, at jeg ved min tidligere behandling (inden jeg flyttede kommune for 1/2 år siden), netop skulle opstartes hos en diatist, sideløbende med min behandling der. Men så var det jeg flyttede kommune, og nu står jeg på ny og skal finde hoved og hale i alle trådene selv.

Derfor; Hvem som helst der må have ideer, råd, eller nogen kendskaber
- sig endelig til :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg vil bestemt IKKE råde dig til at få en ny læge. Det er da bare SÅ dejligt, at du har en praktiserende læge som du fungerer så godt med.

    At behandle en årelang spiseforstyrrelse hører ikke til i din praktiserende læges hænder.

    Du bør henvises til en psykiater eller psykolog som har erfaring med behandling af spiseforstyrrelser. Eller et ambulant behandlingstilbud i hospitalsregi.

    Tror du virkelig, at en kostplan vil betyde, at du ikke længere spiser mere eller mindre end du bør?

    Det holder bare ikke i længden. Du er nødt til at lære at administrere maden på en fornuftig måde, og det lærer du ikke ved at spise efter en fast plan. Du skal samtidig have undervisning/vejledning i kost og sundhed og terapi.

    Du skal ikke bare spise x antal kalorier om dagen i varieret kost, du skal også fortsat have hjælp til at aflæse og håndtere de psykiske impulser og tegn der forårsager at du sulter dig eller overspiser eller kaster op.

    Men der er jo gerne ventetid...

    I mellemtiden kan du fortsætte jagten på en gratis diætist.


    Prøv at google "gratis kostvejledning" + din kommune.
    Nogle kommuner har nemlig sådanne tilbud.
    Du kan også prøve at kontakte din kommune (borgerrådgivningen) og forhøre dig om, hvorvidt kommunen har diætister til rådighed for særlige grupper (i dit tilfælde spiseforstyrrede).

    Du kan prøve at skrive en mail til Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade ( http://www.spiseforstyrrelser.dk ) og spørge om de ved hvilke tilbud der er i din nye kommune.
    Du kan også tale med dem om hvorvidt en af deres støttegrupper er relevant for dig. Det afhænger af hvor i dit sygdomsforløb du er. Man skal være nået langt i processen ud af spiseforstyrrelsen for at kunne være med i en sådan.

    Hvis du er på kontanthjælp kan du søge kommunen om støtte til at betale diætist. Kommunen kan hjælpe til dækning af udgifter til diverse behandlinger.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar!! Du er kommet omkring mange gode områder, som må siges at være nye veje jeg kan gå.. Jeg vil klart prøve at undersøge kommune vejen i morgen - den vej har jeg faktisk ik prøvet. Nogen gange føler jeg, at man skal være ufattelig RASK for at være SYG.. Alle de mange bolde man selv skal jonglere med i luften, for at finde hjælp - Det er jo en hel jungle at begive sig ud i. Gudskelov har jeg en kontaktperson tilknyttet, som hjælper mig med mange ting. Men der er sku også meget, man står med selv - og mange muligheder kender man jo slet ik til.

    Jeg er glad for du er enig med mig i, at jeg skal blive hos min nye læge. Kemien er for mig altafgørende, og den tror jeg på, kan hjælpe mig langt. Jeg har ihvertfald en tillid til hende, og om end hun ik ved så meget om spiseforstyrrelser og mulighederne her i danmark, så virker hun oprigtig interesseret i at lære og undersøge - og hun virker til at ville mig det bedste!

    Jeg kan godt følge din tankegang omkring, at det ik er den bedste løsning mht. en kostplan. Jeg har virkelig også gjort mig mange overvejelser frem og tilbage omkring det. jeg har kæmpet i lang tid uden - men som beskrevet så føler jeg bare det går den forkerte vej. At det snart er ved at være den eneste løsning der er tilbage at prøve, hvis jeg skal rette sejl og vende skuden! Og det SKAL jeg!

    Jeg er blevet rådet til (både af min læge og kontaktperson) at overveje psykolog hjælpen i sygehus regi igen. Jeg er temmelig "heldig" stillet, idet jeg tidligere har været tilknyttet det psyk. sygehus regi i den omegn jeg nu befinder mig i - så ventetiden for at komme tilbage i den behandling, vil for mig nok ik være så lang.
    Måske er det dumt af mig, men jeg ønsker dog ik den hjælp. Jeg følte jeg dengang blev mere syg. Jeg fandt aldrig hjælpen der brugbar, fandt aldrig kemien til psykologen, fandt aldrig den behandling de tilbyder brugbar - eller så nogen former for bedring ved at være tilknyttet det. Så selvom jeg er blevet anbefalet at starte der igen, så har jeg takket nej.
    Jeg har modtaget forskellige former for hjælp i 5-6 år. Jeg føler hver gang, at der kommer for meget fokus på SYGDOMMEN og for lidt på MIG. Jeg føler dermed at jeg bliver mere syg end rask.. Netop af den grund, har jeg valgt at denne ballance "kun" med kontaktperson og læge (og nu evt. også en diætist), vil være den rette ballance for mig. Jeg har vendt mine tanker, mønstre, vaner, barndom, liv, sygdom mm. SÅ mange gange, med SÅ mange behandlere - og det orker jeg bare ik mere, for at være ærlig. Jeg føler ik vejen frem for MIG er at grave tilbage i fortid, analysere frem til hvorfor jeg handler som jeg gør osv. Jeg har været igennem det et hav af gange.. Jeg vil videre - fokusere på NU'et og fremtiden, i stedet for at gå hos en psykolog.

    Jeg tror på at terapi er RIGTIG godt for RIGTIG mange.. jeg tror dog også på, at nogen mennesker får den modsatte effekt ud af det. Sådan føler jeg ihvertfald det går for mig hver gang. Jeg ved godt at når man går ind og "graver" i sindet, så kommer det til at gøre ondt før det gør godt.. Det er jeg HELT med på. Men jeg har været derinde og grave mange gange.. Og hver gang bliver jeg i stedet optaget af sygdommen - og får bare mindre lyst til at give slip i den.

    Mht. LMS; Ja den vej har jeg været.. Mest da jeg var noget mere i bedring.. Men desværre bor jeg et sted, hvor de ingen behandling har, indenfor min rækkevide.

    Jeg er endelig nået så langt, så jeg er kommet væk fra kontanthjælpen - væk fra jobprøvningen - væk fra snakken om flexjob/ pension mm. og væk fra indlæggelserne. Nu er jeg i gang med at uddanne mig.. Det kræver i den grad MEGET af mig - det er HÅRDT! Men det er med til at holde mig kørende.. Det er med til at holde fokus på mine drømme, på den raske del af mig, og på den fremtid jeg ønsker.. På min uddannelse har vi meget om sundhed og alt det - og med min sygdom kender jeg jo alt til det. Men det er som om min fornuft og min sygdom bare ikke kan mødes på midtervejen og samarbejde.

    Men ballancegangen er svær.. jeg ved jo også godt, at ingen fokus på sygdommen, absolut heller ik gavner mig!! Men jeg har bare prøvet så meget efterhånden - og tænker derfor at jeg må prøve "selv" med en kostplan, og se om det kan hjælpe. Et eller andet sted, så kan det jo ik koste mig det store at prøve.. som det går nu (og har gjort den seneste tid), så kører det jo absolut heller ik.. Så jeg prøver vel bare at fægte i blinde, og prøve nye og andre veje. Hvad der virker for én, virker jo ik nødvendigvis for en anden og omvendt. Så selvom mange snakker dårligt om kostplaner, så har jeg en erfaring fra min indlæggelse, at det hjalp mig lidt. Ihvertfald til at få et realistisk billede af, hvor meget jeg reelt bør spise (både for at få vægten op -og for at holde "mellem pauser" når hovedet ik helt kan følge med). Jeg ved jo meget om mad og kalorier - men har brug for en diætist ind over, for at sygdommen ikke tager over i planlægningen.
  • Indstillinger
    Du lyder jo super reflekteret. Og hvor har du bare ret i, at man skal have meget overblik og overskud for at finde rundt i systemet med hvordan man får hjælp når man er syg.

    Jeg selv har også svært ved at komme helt fri af spiseforstyrrelsen. Især når jeg i perioder er stresset eller presset eller er ked af det eller...
    Jeg var i et virkelig, virkelig godt ambulant individuelt behandlingsforløb på Bispebjerg Hospital i første halvdel af 2009.
    Da jeg langt om længe kom til (efter et halvt år på venteliste) havde jeg næsten fået styr på overspisningerne og opkastningerne, så jeg følte ikke jeg havde "ret" til behandlingen, men de sagde heldigvis, at når nu jeg i så mange år (fra jeg var 12 - er nu 26) i perioder havde haft tendens til spiseforstyrrelse, så ville det være en god idé at få behandlet den.
    Det var ikke sådan noget dybtegravende terapi, men en meget praktisk tilgang til sygdommen...
    Det hjalp. Men jeg har nu alligevel ikke et helt almindeligt forhold til mad...

    Det kan du ikke bruge til så meget. Men så fik jeg da også lige sukket lidt.

    Er du på uddannelse på almindelige vilkår? I så fald kunne jeg forestille mig, at uddannelse plus studiejob ikke ligefrem giver dig de bedste vilkår for at passe på dig selv...
  • Indstillinger
    Det er skam kun rart at høre lidt info, om den man skriver med :-)
    Det lyder som om du er kommet rigtig langt i din proces,
    om end du stadig har dine kampe..
    Det er altid en sand inspiration at høre fra andre, der har taget samme kamp op, og som er kommet et så flot langt stykke videre
    - hvilket det lader til du er!
    Jeg har også hørt meget godt omkring Bispebjerg..
    Det lyder som et sted jeg muligvis kunne have haft større glæde af,
    end den hjælp jeg modtog.
    Jeg selv har været på OUH.. Både ambulant og som dagspatient, jeg har været på medicinsk, samt indlagt i noget der ligner halvandet år (sammenlagt) på deres psyk.
    Men; har nu været udskrevet i snart 2 år!! :-)

    Nej gudskelov har jeg ikke studiejob ved siden af..
    Det ville jeg slet SLET ikke kunne magte.
    Bare studiet i sig (med lektier og skolegangen, samt mit koncentrations besvær), da er dét mere end riiiigeligt for mig -til tider mere end hvad jeg egentlig magter..
    Men igen; det er det der holder mig oppe!
    Jeg har været så heldig at få tildelt et handicap tillæg som gør, at jeg modtager noget der ligner dobbelt SU. Det fungerer som "erstatning" for at jeg pga. min psykiske funktionsnedsættelse, ikke er i stand til at have et studiejob ved siden af, som mine andre klassekammerater kan.

    Det er en STOR hjælp for mig at modtage det tillæg, idet intet bidrager mere til ens problemer, end hvis økonomien også er en klods om benet for en.
    Og jeg behøver vidst ikke nævne, hvor latterligt dyrt det også er, rent kroner og øre mæssigt, når man også kæmper med enorme overspisninger!
  • Indstillinger
    Jeg spurgte til studiet for at foreslå dig revalidering eller handicaptillæg - men det har du jo også tjek på.

    Jeg fik lige snuset mig frem til det jeg tror du blev anbefalet at finde gennem Sundhedsstyrelsen.

    Den her side syntes jeg du skal vise din læge:

    https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id= ... behandling

    Derfra kan du hente kostplan samt skema til at føre spisedagbog.
    På nedenstående side skal du åbne "link til printervenlig kostplan", så bliver en udførlig plan over de forskellige måltider hentet ned på computeren.

    http://www.rm.dk/psykiatri%20og%20socia ... 20kostplan?
  • Indstillinger
    Det var dog en rigtig smart side, du der har linket til..
    Den vil jeg prøve at medbringe til mit næste lægebesøg.
    Jeg var på borgerservice i forgårs, men fik ikke videre meget ud af det..
    De mente ikke det var noget de kunne henvise til - vidste ihvertfald ikke noget om det heller..
    De mente det skulle gå gennem min læge, eller min kontaktpersons chef..
    Så jeg må hive fat i dem igen, og få dem til at gå videre med det endnu engang..

    Men du skal have mange tak for hjælpen. Både for den info du alt har kommet med, og ikke mindst dit lyttende øre, og din tid til at besvare mit indlæg!
  • Indstillinger
    dengang psykiatrien overtog mit kostindtag-fik jeg spise flip, og tog voldsomt på-fordi så var jeg ligeglad, og de udskrev mig så fordi de så det som tegn på jeg var rask det var ikke lystbetonet, det var tvangsspisning, og da jeg kom ud-faldt jeg tilbage til anoreksien ganske langsomt, og så blev jeg indlagt for anden gang, og der gik det bedre/pga.nye behandlere, som var flinke ved mig,og tog sig tid-ikke pressede,så hårdt!og så mig/ikke kun det syge forhold jeg havde til maden på det tidspunkt...

    ...det er svært, det her...der er ingen decideret opskrift på, at slippe ud, da det er individuelt hvad der står bag/af følelser/tanker/oplevelser...

    Du skal unde dig selv det bedste!
    Se på hvad andre omkring dig spiser, og efterab
    spis aldrig noget du ikke kan lide bare fordi det er sundt!

    Og brug tid på, at gøre din mad extra lækker
    Giv dig selv lov til, at skeje ud ved særlige lejligheder,fx.højtid,fødselsdage,i biografen-du skal ikke føle
    og når du gør det, så vælg noget særligt fint

    fx.Champagne,Håndlavet chokolade,Pistacienødder,Jordbær,Vaniljecreme...

    og hjemmelavet konfekt,og når det nu skal være kan du jo,gøre andet, og mere!tænde lys,pynte op,spare op til noget:manicure,ny kjole,frisør,ny parfume,cremer,makeup-hvad du nu kan lide:-D

    DET SKAL FØLES SYNDIGT!

    At give sig selv lov!
    gør faktisk en istand til, at nyde, at leve sundt-ikke fanatiskt!

    Overspisning, er ikke rart overhovedet-man får det rigtigt skidt,og depri,og får bare mavepine,og fortryder...

    o,gøre andet, og mere!tænde lys,pynte op,spare op til noget:manicure,ny kjole,frisør,ny parfume,cremer,makeup-hvad du nu kan lide:-D
  • Indstillinger
    morgen:½ stk grahamsbrød med skrabet smør/1 skive ost 30%/½ stk rugbrød skrabet smør/1 toptsk marmelade/1 glas letmælk/1 kop kaffe med letmælk/2 tsk sukker

    formiddag:1 ½ dl letmælksyouhurt/1 ½ dl juice(fik sveskejuice)

    frokost:3 halve med normalt pålæg fx.æg/makrel i tomat/roastbeef/banan lign.

    eftermiddag:1 stk frugt,½ grovbolle med honning/el.marmelade

    aften:fik lov at tage selv!men 1 portion-hverken specielt lille/el.specielt stor-brugte tallerkenmodellen

    sen aften:1 lille stk frugttærte,med lidt creme fraise,1 klase druer/el.melon/stk frugt

    drak vand, og gul sukkerfri saftevand i løbet af dagen

    kan huske, at jeg følte mig ok på den kost under forløbet,men det er kun et bud!og skal ikke ses som andet!

    Jeg vil ønske dig en god påskeferie!og sommer,og håber du får oplevet en masse godt, der gør at du bryder ud af den onde cirkel du er inde i...

    Peace
  • Indstillinger
    Jeg er i 'recovery', og tror nok at jeg skal tage et kilo på om ugen. Lige nu vejer jeg vist 46 kg, men jeg har ikke lyst til at vide det.. Jeg er 172 cm, og min laveste vægt (da jeg blev indlagt på OUH) har været 43,4 kg.
    Jeg får nok 2000 - 2500 kcal om dagen. Jeg vil gerne sende dig min kostplan, hvis du er interesseret?..
Log in eller Registrér for at kommentere.