Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

HJÆLP!!

Jeg er en pige på 24 som efterhånden har haft colitis i nogle år. Min sygdomsperiode har altid været meget svær, men efter vi flytted her i sommers, følte jeg endelig den fornemmelse jeg aldrig troede jeg skulle få: jeg er rask!!
Jeg har fået fjernet det meste af min tyktarm og har nu kun et par cm tilbage så jeg kan gå på toilettet som normale mennesker. Til at fungere som tyktarm har jeg fået lavet en j-pouch af min tyndtarm.

Men nu er jeg så syg igen!! Nogen gange bløde jeg når jeg er på toilettet. Nogen gange meget andre gange bare ganske lidt. Det klør tit ubeskriveligt meget. Dette kan forklares med revner. Nogen gange er jeg svimmel, hvilket sikkert skyldes at jeg ikke rigtig kan få mit blodniveau helt op. Når jeg bøvser kaster jeg nogen gange lidt op i munde på mig selv. Jeg har det skiftevis rigtig koldt og rigtig varmt. Den anden dag følte det som om min tarm var ved at eksplodere når jeg hostede. Alt dette ville jeg kunne leve med, hvis det ikke var fordi jeg er så ulidelig træt hele tiden. Jeg er træt og vil egentlig helst bare ligge i sengen hele dagen. Men jeg er universitetsstuderende, og på trods af at jeg er ved at falde bagefter, så vil jeg ikke tillade migselv det. Jeg er så ked og træt. Jeg hader mit liv. Eller snarer min krop. Jeg ønsker tit at det hele bare ville stoppe. Jeg kan ikke holde ud til at læse mere eller generelt bare være i mit eget hoved! Jeg vil ud!! Ud af min krop og mit hoved!! Jeg har det som om jeg er på randen og jeg snart bare ikke kan mere. Hvad skal jeg gøre?? Nogen hjælp mig inden jeg bryder sammen!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan ikke komme med kloge ord i forhold til din sygdom og ved ikke hvordan det er at leve med en.
    Du lyder som om du er på randen til at bryde helt sammen lige nu, så jeg vil bare lige oplyse dig om, at man altid kan ringe til psykiatrisk skadestue og få en snak når livet gør ondt.
    Jeg håber du har været til læge efter dine symptomer er vendt tilbage. Næste gang du kommer derned syntes jeg, at du skal spørge om du kan få en henvisning til en psykolog så du kan få hjælp til at håndtere livet med sygdom.
    Venlige tanker herfra
  • Indstillinger
    det kan godt være du har brug for en psykolog
    men de kan jo ikke korere dine tarm problemer ---
    du skal gå til lægen og blive henvist til en undersøgelse igen ----måske du hellere skulle have en stomi
    jeg har i 40 år haft en collitis---hvad jeg ikke har lidt og gennem gået af problemer med det ----jeg startede allerede da jeg var 14 år ----men for mange år siden fik jeg lavet en ileostomi----og det er det bedste jeg har gjordt ---for nu fik jeg endeligt et liv der er til at leve ----før hen skulle jeg være i nærheden at toilettet hele tiden ----for når jeg skulle på toilettet var det nu --og her --hvis det ikke skulle gå galt ----

    med min stomi har jeg rejst rundt --i AFRIKA-KINA -THAILAND-OG MANGE ANDRE LANDE --i bus og med fly ---det havde jeg aldrig kunnet gennem ført med min tarm sygdom ----
    så du skulle tænke lidt i de baner ---jeg fik også tibudt den opration som du har fået ---jeg har ingen tyktarm ---så tyndtarmen skulle føres til rektum

    men da jeg fik at vide at jeg stadig skulle regne med at skulle tit på toilettet --takkede jeg nej---
    jeg håber du får styr på det hilsen og tanker
  • Indstillinger
    du er meget træt ---men det er ikke så mærkeligt --for du optager ikke rigtig ernæring af det du spiser ---du skal gå i gang med at spise vitaminer ---MATAS har deres eget mærke der er både vitaminer og miniraler ----ekstra b vitaminer er også godt ---d vitaminer ---vitamin dråber er faktisk det aller bedste --for det optager kroppen nemmere ---piller ryger nogle gange lige igennem ....det skal være piller der opløses i maven ---nogle piller opløses først i tyktarmen ----

    skriv igen hvis du har noget at spørge om
    op med humøret --du kan godt få et godt liv du skal gå i gang mrd at være din egen doktor --og sige til hvad du føler vil være godt for dig
Log in eller Registrér for at kommentere.