Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Voldsom blærebetændelse med store smerter

Redigeret 2 februar, 2012, 15:05 i Blærebetændelse
Jeg har desværre fået en ret så kraftig blærebetændelse, sådan føles den i hvert fald. Jeg fik afleveret en urinprøve igår, og de dyrkede den så til idag. den viste så at jeg har blærebetændelse og jeg har fået et præperat der hedder Sulfametizol Actvis. Jeg skulle tage 4 piller med det samme og skal så de næste 3 dage tage 2 piller morgen og aften. Jeg håber sådan at dette middel vil hjælpe mig.
Jeg har haft meget slemme smerter idag, og det kulminerede her til aften, hvor jeg begyndte at tisse blod.....urinen blev sådan orangeagtig. Jeg er desværre en af dem, der ikke kun har ondt når jeg tisser, men smerterne er der bare konstant. jeg ved at jeg ikke får sovet i nat, for smerterne er simpelthen bare for slemme. jeg har taget smertestillende midler, men de hjælper åbenbart ikke på blæresmerter.
Jeg sørger, så vidt det er muligt for at tisse rigtig ofte, for at få skyllet bakterierne ud, men da jeg i forvejen har svært ved at tisse, er det lidt svært (jeg bruger midlertidigt engangs-kateder). det er højst sandsynlig pga. det at jeg har fået blærebetændelse, og jeg frygter nu at jeg skal komme til at lide af gentagne blærebetændelse. Det kan jeg bare ikke holde ud, specielt når jeg er en af dem med konstante smerter, når jeg har det.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, for når jeg bruger engangs-kateder får jeg blærebetændelse, og hvis jeg dropper at bruge kateder, ja så kan jeg ikke tømme blæren ordentligt, og dette giver også smerter. Det er sgi et valg imellem pest eller kolera. Jeg har jo stadig håbet om at det hele bliver godt igen, sådan at jeg 100 % kan tisse selv. Dette er også muligt, idet at mit problem er opstået pga. min sygdom (sclerose). Så jeg har haft et attack i min blære. Så jeg kan bare håbe på at det snart vender igen, s¨ådan at jeg kan slippe for at risikere at få blærebetændelse.
Jeg ved ikke hvad jeg vil med det her indlæg. Trængte nok bare til at få læsset af. Der er jo mange herinde der kender til, hvilket helvede det er, når man har blærebetændelse :-S

Jeg føler mig bare så magtesløs, for der er intet jeg kan gøre for at forhindre det.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skal drikke mindst 2 l væske daglig ---så du rigtig kan få tisset ordentlig igennem ---det gør mindre ond når der er meget at tisse ud ---
    hvem siger at du skal bruge kateter--det er ikke så godt
    jeg har lært at koldt kogt vand skulle være godt´det er kalk frit ----
    kamille te er også godt ----men det er ikke kun når du har blære betændelse du skal drikke meget --det skal du altid ---hver dag --som forebygelse
  • Indstillinger
    Jeg skal bruge kateder, fordi jeg ellers ikke får tømt min blære ordentligt og andre gange kan jeg slet ikke tisse. Hvis jeg undlader brugen af kateder, kan jeg nemt ende ud i at have over 1 liter i min blære, som jeg ikke kan komme af med....og det gør ondt skulle jeg lige hilse og sige :-s Men der er jo håb for at det bliver bedre igen. Det er det jo faktisk også blevet, for for bare 1 måned siden kunne jeg overhovedet ikke tisse. Så jeg har da håbet endnu.

    Ang. det med væske, så drikker jeg i forvejen mindst 3 liter dagligt, så det er ikke der problemet er. Problemet er jo at ved brug af kateder, kan man meget nemt føre bakterier med op i blæren. Jeg er ellers så omhyggelig med hygiejnen. Vasker mig grundigt inden brug af kateder, tørrer bagud osv. men det har åbenbart ikke været nok. Tænker på at begynde på noget forebyggende nu. Vil igang med tranebær i kapselform (kan ikke fordrage smagen af tranebærsaft). Jeg ved ikke om det kan hjælpe mig, men det er da forsøget værd :-)

    Lige nu er der lidt ro på mine smerter, men det er kun indtil næste gang jeg skal have ført et kateder op, så jeg er lidt spændt på, hvor meget søvn jeg får i nat. håber bare at det der sulfu-præperat kommer til at virke hurtigt, for det her er det rene mareridt.
  • Indstillinger
    vil det sige at du sætter et nyt kateter op hver gang du skal tisse ...jeg kender en som har det sidende i flere dage --og så en pose på låret ---men det kan du ikke bruge eller hvad
    der er også nogle der har en urostomi ---der må da kunne gøres noget hvis det er et kronisk problem du har---det er ikke til at holde ud med alle de blære betændelser---
  • Indstillinger
    Ja det gør jeg eller dvs. jeg er ved at lære det. Indtil videre er det hjemmesygeplejersken der kommer og ordner det for mig, men planen er at jeg skal lære det selv. det er et fast-kateter du snakker om, og det har jeg valgt fra af den ganske simple grund, at jeg har en kæreste, og synes derfor ikke at jeg vil bryde mig om det. top-kateter er der også blevet snakket om, men det er noget jeg ville vælge som allersidste mulighed, da der er håb for at jeg kommer til at tisse igen på naturligt vis. jeg har ikke brugt kateter så længe endnu...ca. 1½ måned, og for hver dag der går, bliver det bedre. Så jeg tror selv på at det nok skal komme efterhånden. Hvis der ikke er sket nogen bedring om ca. 3 mdr. tror jeg nok jeg vil overveje det med topkateter en ekstra gang, for det her er godt nok belastende.

    Jeg har ikke så voldsomt ondt lige nu, så tror hellere jeg må gå i seng inden det begynder igen. så er der måske en chance for at jeg alligevel får sovet i nat. Der kom ingen blod ud den her gang....måske pillerne allerede er ved at virke? Jeg håber :-)

    Tusind tak for dine svar.....det er rart når folk vil tage sig tid til at svare :-)
  • Indstillinger
    jeg håber for dig at du har haft en god nat ---og dine smerter snart vil holde op ---
  • Indstillinger
    jeg fik en god nat :-) har hele dagen kun haft lette smerter. Det har mest gjort ondt, når jeg har forsøgt at tisse. jeg tror bestemt at pillerne virker på de her bakterier. jeg regner med at jeg i løbet af imorgen, er fri for smerterne helt, for det går bestemt i den rigtige retning nu :-)

    Jeg skal op til min læge på torsdag og have tjekket om blærebetændelsen er helt væk. Det er også betryggende, for hvis den ikke er helt væk, når den jo ikke at udvikle sig igen, idet at jeg så får en ny behandling.
    Jeg håber jeg ikke får en så voldsom blærebetændelse igen. har aldrig i mit liv haft så ondt før.
  • Indstillinger
    hej ville høre om nogle råd?

    har haft blærebetændelse mange gange nu, har fået piller for det 10 gange, plus de er blevet dobelt så stærke fordi den "normale" dosis ik virker mere, min krop er blevet for vant til dem, nogen råd så man ik får det hele tiden?
  • Indstillinger
    Til Mariatheone1
    Jeg er en ældre mand med let grad af prostatacancer, som jeg hormonbehandles for. I et par år har jeg døjet med meget hyppig vandladning og de sidst 3 måneder har jeg haft blærebetændelse 2 gange. Så fik jeg startet forebyggede behandling med Trimetoprim hos min læge, men det ophørte med at virke. Så kunne jeg på nettet læse, at nogen havde prøvet at "surgøre" urinen med C-vitamin og Tranebærsaft samtidig med rigelig at drikke (vand 2 - 3 l daglig). Det har jeg så prøvet og jeg synes det hjælper idet min vandladning bliver mindre hyppig. Effekten af surgøringen af urinen kan måles med en "strips" som kan købes på nettet. PH skal helst ned på 6,5. Det opnås bedst hvis man reducerer sit indtag af grøntsager og frugt meget og spiser mere kød og bønner o.lign. Læs om "syre base balance" i bøger, som kan lånes på bib. På nettet kan man også læse at et stof Haiprex (=methenamin) er forsøgt som forebyggende middel. Det virkede ikke så godt på mig. Max. C-vitamin dosis er usikker. Jeg har taget op til 1 gr x 3, hvilket er en overdosis, som jeg derfor ikke kan anbefale. Spørg din læge eller undersøg det selv på nettet. Endvidere må du undersøges hos og via din læge for at undersøge for fysiske årsager til gentagen blærebetændelse.
    Med venlig hilsen Alexir63
  • Indstillinger
    til Alexir63


    hej sætter stor pris på dit svar, det med og gå til lægen, kan være lige meget
    for hvergang jeg tager derhen får jeg bare piller som kun virker midlertidigt, har fået piller for det 9-10 gange nu, men har fundet ud af, vis jeg konstant holder mig varm og drikker nok, kommer det ikke så tit, og kommer det, kan det hjælpe at sætte sig på toilettet i en times tid og drikke så meget så muligt så det kommer gang i blæren og den bliver "renset" :)

    men tak for dit svar
  • Indstillinger
    Kære M:
    Tak for dit svar på mit svar. Jeg forstår godt din situation, men jeg synes nnu du skulle spørge din læge om ikke tranebærsaft, rigelig at drikke og måske surgøring af urinen kan hjælpe. Det er mærkeligt at jeg netop for få dage siden har fået en oplysning i et nettidskrift, som jeg får som reklame. Det er om en USA-læge som har gennemført en undersøgelse, som har vist at stikpiller indeholdende lactobacilli kan forebygge blærebetændelse hos kvinder. Referencen er:
    http://www.renalandurologynews.com/prob ... GY_ROUNDUP
    Probiotic May Prevent Recurrent UTIs
    John Schieszer

    January 24, 2012

    An intravaginal suppository probiotic that contains lactobacilli may reduce the rate of recurrent urinary tract infections in women, Seattle researchers report. John Schieszer has the latest on the story with the Medical Minute.
    'citat slut'
    Jeg ved ikke om denne behandlingsmulighed findes i Danmark, men jeg synes du skulle spørge din læge derom, da der tilsyneladende er en ny behandlingsmulighed på vej.
    Med venlig hilsen Alexir63
Log in eller Registrér for at kommentere.