Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

skizofreni og forelsket?

Redigeret 5 december, 2010, 13:00 i Skizofreni
Hej alle

jeg er virkelig brug for hjælp, jeg har en veninde som har skizofreni, og her på det sideste har hun slet ikke ville snakke med mig, og jeg ved at hun forsøger at undgå mig. og hun vil ikke længer havde at jeg kommer ud og besøger hende hvis jeg ikke skrive i forvejen og spørg om jeg må komme. og når jeg så skrive og spørg hende, så skriver hun altid hun har det dårligt og ikke vil se nogen.

men nogen at de gange hvor hun har sagt hun har haft det dårligt har hun godt kunne snakke med andre bare ikke med mig.

vi har altid haft det rigtig godt sammen, og jeg er rigtig glad for hende, og jeg fortæller hende tit at jeg er rigtig glad for hende, fordi hun er meget selvkritisk og mener at ingen kan lide hende, så vil jeg gerne havde at hun skal vide at jeg ihvert-til-fælde godt kan lide hende. og hun siger også hun er glad for mig, men kun hvis jeg spørger hende om hvad hun syntes om mig.

Her for et halvt år siden var vi sammen næsten hele tiden, og hun boet hos mig, og vi lavet en masse sjove ting. Og hun virket rigtig glad for mig, for hun har tit når vi lå og så film, lagt sig på mit bryst og hold om mig. Og hvis jeg sad foran min computer så kom hun over at satte sig på skødet af mig og holde om mig.

Men så her for 2 måneder siden fik hun det dårligt og er nu blev indlagt på afdeling P igen.
Fordi hun ikke havde taget sine piller.
Og siden hun er kommet der ud igen, har hun forsøgt at undgår mig mere og mere.
Og den sideste måned har jeg slet ikke rigtig kunne få fat i hende, og hun vil ikke ha besøg af mig.

Mit spørgsmål er så hvorfor tror i at hun gør sådan?
Er hun forelsket i mig og er blevet bange for mig?

Det skal lige siges at hun altid har været sammen med piger, men hun virker meget i tvivl om hvad hende sexsualitet. Er det normalt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke nok om skizofreni til at svare dig, men jeg har bare lige to kommentarer.
    1) Kan du direkte sige til hende, at det virker som om, at hun ikke ønsker så meget kontakt med dig mere og spørge hvorfor?
    2) Det er ikke ualmindeligt at være i tvivl om sin seksualitet.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    du skriver hun ikke har taget sine piller og fået tilbage fald --det er ikke så godt ---
    for hvis hun har en dårlig periode --har hun sikkert svært med for meget nær-kontakt---og derfor trækker hun sig ind i sig selv ---men hun har jo vist at når hun har gode perioder kan hun godt klare nærkontakt----det har ikke noget med díg at gøre ---det hendes følelser der er sådan---


    så det er noget du skal tænke over --om det er noget du kan lære at leve med ---men tag det stille og roligt --se om du ikke kan få lov til at tage hendes hånd og
    ae den lidt ---men det er klart svært --hvis du er glad for pigen ---venlige tanker til dig
  • Indstillinger
    Hej det er dejligt i har haft så god kontakt sammen. jeg tror det er hendes sygdom der er kommet tilbage ved hun ikke har fået sit medisin. jeg er også på værested med en ung dame der har skizofreni. i perioder tager hun meget afstand til andre mennesker. og andre gange kan jeg tale fornuftig med hende . jeg er lidt bange for hende for jeg ved aldrig hvad hun tænker om mig. for hun vender pludslig rundt. jeg prøver at vænne mig til hende. jeg kender hendes signaler når hun vil være i fred. du må gøre det din samvitighed byder dig. og vil hun ikke tale med dig den dag er det sådan. så lad hende være et stykke tid. og håb så på hun mangler dig. og skriver eller kommer til dig igen. det gør ondt for dig men du kan ikke gøre så meget hvis hun ikke kan holde ud at have dig på besøg. jeg synes godt hvis du møder hende siger hej . og håbe på hun også siger hej. så kan du lige så stille sige du savner hende . og få en samtale igang. men det kan tage rigtig lang tid..held og lykke
  • Indstillinger
    Hej det er dejligt i har haft så god kontakt sammen. jeg tror det er hendes sygdom der er kommet tilbage ved hun ikke har fået sit medisin. jeg er også på værested med en ung dame der har skizofreni. i perioder tager hun meget afstand til andre mennesker. og andre gange kan jeg tale fornuftig med hende . jeg er lidt bange for hende for jeg ved aldrig hvad hun tænker om mig. for hun vender pludslig rundt. jeg prøver at vænne mig til hende. jeg kender hendes signaler når hun vil være i fred. du må gøre det din samvitighed byder dig. og vil hun ikke tale med dig den dag er det sådan. så lad hende være et stykke tid. og håb så på hun mangler dig. og skriver eller kommer til dig igen. det gør ondt for dig men du kan ikke gøre så meget hvis hun ikke kan holde ud at have dig på besøg. jeg synes godt hvis du møder hende siger hej . og håbe på hun også siger hej. så kan du lige så stille sige du savner hende . og få en samtale igang. men det kan tage rigtig lang tid..held og lykke
  • Indstillinger
    skizofreni er jo en sygdom, og det er en lidelse. - folk med skizofreni kan ikke selv styre det. De lukker sig selv inde overfor omverdenen somme tider, men det betyder ikke at hun er forelsket i dig, eller at hun ikke kan lige dig mere. En skizofren mener ikke at han/hun har brug for nogen, for de føler ikke at der er nogen der forstår han/hende. - jeg tror bare hun lukker sig selv inde, fordi hun har det svært. Måske åbner hun sig for dig en dag, men måske kommer den dag ikke. Folk er forskellige, om de har en sygdom eller ej. Men hvis hun ikke har taget hendes medicin, så tror jeg det er slået klik i hendes hoved, og jeg tror ikke selv hun styrer det, desværre. Hun kommer nok tilbage til dig, når hun selv har det bedre. Tror at det vil hjælpe hende at vide at du er der for hende, selvom du ikke må besøge hende.
Log in eller Registrér for at kommentere.