Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hiv via andet end blod?

Hej jeg har lige besøgt et land i asien for et par uger sidden, og da de ikke bruger toilet papir dernede kommer jeg til at bruge "et" brugt stykke papir der lå i en affaldsspand, papiret var ikke som sådan brugt i det der ikke rigtig var nogen synlige væsker på. Det var krøllet en smule med det var så også det men der var intet synligt på det og det samme med et andet stykke.

Så lyder spørgsmålet kan jeg have fået nogen som helst sygdom(tænker mest på HIV) af dette, altså af at tørre mig bag-i med et brugt stykke papir?

Mvh Arne

Kommentarer

• http://www.hivzonen.dk/index3.asp?DokID=79 står der:

"Hiv smitter kun gennem blod, skedesekret, sædvæske, præsperm og modermælk. Disse kropsvæsker indeholder så koncentrerede mængder af hiv-virus, at de kan overføre smitte.

Hiv skal direkte ind i blodbanen, for at der kan ske overførsel af smitte."

Det er det samme som der står alle andre steder.

Så... Nej, du kan ikke være blevet smittet med HIV.
    Hvis du virkelig er bekymret, så skal du da blive testet af din læge (3 måneder efter episoden) så du kan få ro i sindet.
  • citat

I 1986 begyndte man i Danmark at undersøge donorblod for Hiv. Derfor skal du ikke være nervøs for, at blive smittet med Hiv, hvis du skal have en blodtransfusion.

citat slut

Dette står der også i teksten, men det passer ikke. Man kan smittes gennem blodtransfusion. Det sker i meget sjældne tilfælde. Sidst blev to smittet af en blodtransfusion på rigshospitalet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/08/17/224537.htm

Måske er risikoen minimal, men slemt nok for dem, der bliver smittet. Men står valget mellem at få blod eller miste livet er der jo ikke så meget andet at gøre.
    Men modtage blod, som i "gamle dage" ville jeg sige nej tak til. Jeg har oplevet mennesker, som kun kunne blive udskrevet fra sygehuset, hvis de sagde ja til blodtransfusion først. Og dengang var lægens ord lov.
    Dette har naturligvis intet med trådstarters spørgsmål at gøre. Men det harmer mig, der skrives en løgn.
Log in eller Registrér for at kommentere.