Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nok er nok.

Mange har det dårligt, det vidner Netdoktors brevkasse om. Dem, der har det allermest dårligt, har ikke kræfter til at skrive om det, tror jeg.


http://www.svendborgsnetavis.dk/?p=2827#more-2827

Hvad pokker kan man gøre.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kender proceduren - det tog mig 5 år at få bevilget førtidspension.

    Frederikssund Lokalavis kører lige nu en artikelserie, der hedder 'Den syge ventetid' om det samme emne - sagsforløbet i kommunen, når man er syg og søger flex-job eller førtidspension.
    (http://frederikssund.lokalavisen.dk/tem ... 19942/1859)

    Jeg har lært et par ting undervejs:
    1) Gå aldrig til et møde på kommunen uden en bisidder - hvem som helst er nærmere bedre end ingen.
    2) Find én der kan støtte i forhold til kommunen - fagforening, patientforening eller andre fagfolk eller mennesker med indflydelse. Det er vigigt, at de ved, at man ikke står alene.
    3) Lad være med at holde skjult, hvordan man har det: Jeg har skrevet rigtigt meget til kommuen, så de var ikke et sekund i tvivl om, at de ødelagde mit liv og gjorde mig mere syg, end jeg var i forvejen.
    4) Hvis éns egen læge vurderer, at det kan forværre éns helbredstilstand at komme i arbejdsprøvning, kan kommunen indhente en erklæring på det. Det kan man insistere på, at de gør, for det har man ret til iflg. loven.
    5) Er man først røget på kontanthjælp, så er der ingen grund til at høre på mantraet, at man ikke selv må søge pension. Det er kejserens nye klæder, for det skal de jo sige, så alle ikke begynder at søge af sig selv. Men er man først på kontanthjlælp, har man alt at vinde og intet at tabe. Ankenævnet skal begrunde, hvorfor man ikke kan få pension/flex-job og så ved man jo, hvad man har at rette sig efter.
    6) Hvis man anker, så husk endeligt at søge aktindsigt hos ankenævnet. Da jeg ringede derind, viste det sig, at kommunen havde 'glemt' at sende alle de papirer fra sagen med, der talte til min fordel. Bl.a. havde de ikke sendt min 5 sider lange pensionsansøgning med, som indeholdt alle oplysninger om, hvorfor jeg søgte pension. Jeg fik afslag men ankenævnet gav mig medhold på visse områder, så jeg stod stærkere overfor kommunen.

    Ja, nok er i høj grad nok. De har forlængst overskredet smertegrænsen og de er med til at gøre syge mennesker mere syge. Det er så dybt forkasteligt, at politikerne giver grønt lys for, at det offentlige system sparker til mennesker, der ligger ned i forvejen. Jeg ved ikke, hvad i himlens navn, de regner med at få ud af det.

    Mere overordnet er det bedste, vi kan gøre, at sørge for, at den siddende regering ikke bliver genvalgt.
    Da jeg første gang søgte pension, fik jeg at vide i pensionsnævnet, at hvis det havde været bare tre år før, så var min sag gået lige igennem - men sådan var det ikke længere. Det tog to-tre år mere efter den besked.

    I september 2010 holdt jeg et oplæg om mit sagsforløb på Synlighedsdagen i København (www.synlighedsdagen.dk). Det kan læses på min hjemmeside - måske kan det give nogen inspiration til deres egen sag - http://www.tabuet.dk/hemmelighed_kommunen.html.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg har læst din hjemmeside. Du er imponerende og stærk. Jeg tror, du er en god foredragsholder. Og du vil kunne skrive bøger.
    Du skriver om, at man ikke skal stemme på denne regering igen. Det har du ret i, så du at Pia Christmas Møller har været ude at sige netop det? Både hende og Gitte Seerup har været et stort tab for de konservative, men det er klart, at så kloge kvinder ikke kunne trives sammen med L.E. - Nok er nok.
    Nu bliver folk narret til igen kun at interessere sig for udlændingepolitik.
  • Indstillinger
    Tak Kathinga :-)

    Nej, jeg havde ikke hørt, at Pia Christmas og Gitte Serup har frarådet at stemme på regeringen. Virkeligt godt gået.
    Ja, jeg hørte i fjernsynet her til aften, at der (selvfølgeligt) er valgkamp og strategi i det, der sker omkring udlændingeområdet nu. Men mon ikke, der er så mange, der efterhånden har så negative erfaringer og oplevelser med denne regering, så der under alle omstændigheder sker et skifte. Jeg kan ikke tro andet.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Helene, nu har jeg lige fået en god ide'.
    Tiden er kommet, hvor du skal gå ind i politik. Du skal begynde at skrive i jeres Lokalavis jævnligt, gøre dig synlig, blive kendt inden næste Kommunalvalg. Det gjorde jeg selv, da jeg var 40 år, og jeg blev valgt - sad der i 12 år (S). Du behøver ikke vælge parti endnu.
    ????
    kh Kathinga
  • Indstillinger
    Sidder her og griner for mig selv :-)
    Jeg ville godt se dem i hovedet nede på rådhuset, hvis jeg gik ind i politik :-)

    Nej, spøg til side. Jeg ville ikke kunne holde til at gå ind i de politiske spil. Da de ville have mig til at vælge en uddannelse (revalidering), overvejede jeg faktisk at læse til socialrådgiver - alene for at kunne undergrave systemet indefra. Heldigvis kom jeg på bedre tanker, for det ville selvfølgeligt være systemet, der havde fået undergravet mig. Den forskel jeg kan gøre, skal nok være på en anden måde, hvor jeg ikke skal spille efter systemets regler.

    Jeg har i flere år lejlighedsvist skrevet læserbreve til lokalavisen.
    Der var én, der i 2008 skev et meget frustreret læserbrev til avisen og det svarede jeg på. Det førte til, at vi stiftede en gruppe af langtidssygemeldte borgere i kommunen (www.sygifrederikssund.dk) - både for at give hinanden moralsk opbakning, socialt samvær og ikke mindst udveksle erfaringer, tips og idéer og lægge pres på kommunen. Sammen står man stærkere og det brød de sig bestemt ikke om.
    Jeg ved også, at én af nabokommunerne har gjort det samme. Det kan absolut anbefales andre i samme situation.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Her er det nok værste eksempel, jeg endnu har set, på, hvordan systemet med loven i hånden, mishandler mennesker. Dette er så fra Frederikssund kommune, hvor jeg selv bor. Hvis nogen tænker på at flytte, så hold Jer langt væk herfra med mindre i regner med at være raske hele livet.

    http://frederikssund.lokalavisen.dk/en- ... 29917/1008


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Det er godt nok også den værste sag, jeg har hørt om. Alene billedet af hendes hænder kan få mig til at græde.
    Hvad fanden har kommunerne gang i. Ja, jeg spø´r bare.
    Man kan da heller ikke anbringe en så syg person og med hjælper på en arbejdsplads, det går bare ikke.
    Det her er mishandling.
Log in eller Registrér for at kommentere.