Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

toxoplasmose

I går så jeg på DR2 en udsendelse med bl.a toxoplasmose. Her er man inde på den tankegang at mennesker/dyr der pludselig udviser en ny adfærd, her nævnes især dumdristighed/mangel på frygt. Ligeledes langsommere reaktioner som kan have skylden for flere bilulykker.

Den nye adfærd skulle være resultatet af smitte med toxoplasmose.

Er det kulørt tv eller hvad.

Kommentarer

  • Indstillinger
    DR" har lavet research på Wikipidia. Har lige tjekket og fundet nøjagtig de samme påstande.
    Er det nok for en DR2 journalist at klikke ind på wikipidia, snuppe en artikel, og så videre til et laboratorium, få undersøgt sit eget blod.

    Jeg gætter på at medicinalindustrien meget snart er på banen.

    Fugleinfluenza, svineinfluenza er toxoplasmose gondii en ny sygdom vi skal tage medicin for, vaccineres imod.

    Udover almindelig hygiejne ved madlavning, tømning af kattebakker, arbejde med jord er der vel ikke så meget man kan gøre. Parasitten er åbenbart overalt.
    Som med alt man kan blive syg af går det værst ud over personer der i forvejen er svækket.
    Det er der ikke noget nyt i.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg så også udsendelsen, og jeg synes, at den var interessant. Men du så åbenbart ikke det hele, når du har fået den opfattelse, at DR2 kun har brugt en Internetside som forskningsmæssig baggrund for udsendelsen.

    Jeg kan fortælle dig, at journalisten både opsøgte en kvindelig - så vidt jeg husker – engelsk forsker og en mandlig (tjekkisk?) forsker, som hun havde et længere interview med. Du kan gense udsendelsen på www.dr.dk/videnom, hvis du gik glip af disse to forskeres resultater.

    Toxoplasmose har man hørt om i mange år. Da jeg ventede mit andet barn for flere årtier siden læste jeg, at katte kunne smitte os med sygdommen, og at smitten kunne være farlig for barnet. Jeg blev meget opskræmt, da det var mig der passede vores kat. Jeg valgte at blive tjekket hos lægen, som heldigvis tog min bekymring meget alvorligt. Jeg var heldigvis ikke smittet ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ulækkert at tænke på at op mod en fjerde del af os er smittet.Jeg kom til at tænke på alle de ulækre sandkasser der er rundt omkring på legepladser.Det må da være en kilde til smitte?
  • Indstillinger
    Sært som fakta kan skubbes i den retning man, som forsker, ønsker.....
    Hundestejlen, der blev "zombieniced" af bændelormelarven og efterfølgende obduceret, fik fjernet en KÆMPE parasit, minimum ½ så stor som fisken. Med tanke på at hundestejlen, både havde skaffet føde til parasitten, samt have rummet den i sine indvolde, vil jeg mene, at hundestejlen var udmattet og havde temmelig ondt i maven........hvilket nok er årsagen til den manglende flugt adfærd ; )
Log in eller Registrér for at kommentere.