Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Flytte hjemmefra....

Redigeret 1 december, 2010, 10:53 i Store børn
Hej

Jeg har været alene med mine dreng(e) siden jeg blev skilt.

Jeg savner i den grad mandligtselskab - min søn er 21 år og bor stadig hjemme . Han er en sød og dejlig ung mand der passer sin uddannelse har en kæreste og en sport han går op i. Sagen er imidlertid at HAN har en kæreste han sover hos når han har lyst og tid.

Jeg savner at kunne invitere en hjem og dyrke vild sex - jeg vil ikke have min søn er her. Hvordan får jeg sagt til ham om vi ikke kan ligge en plan så jeg ved hvornår han er her og hvornår han ikke er her ?

Nej jeg vil og kan ikke bede ham om at flytte?

Hvad gør jeg ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er overhovedet ikke urimeligt, at lave aftaler med sine voksne – eller næsten voksne – børn. Jeg gjorde det med mine, da de var væsentligt yngre. Jeg talte med dem om, at jeg sådan set også havde ret til et privatliv, og derfor ville jeg vide klart og tydeligt, hvornår de var hjemme og hvornår de ikke var. Her handlede det også om, at de selvfølgelig ind i mellem var hos deres far, men da vi boede ret tæt på hinanden, så kunne de jo godt finde på lige at smutte hjem for at hente et eller andet. Der havde vi en klar aftale, at de altså ringede i forvejen, når det ellers var aftalt, at de ikke skulle være hjemme. Samme aftale, hvis de var hos venner.

    Selvfølgelig skal du ikke bede ham flytte, men han bør kunne forstå, at du også gerne vil have et privatliv, der ikke nødvendigvis involverer ham. Jeg synes sagtens du kan fortælle ham, at du også har behov for et sexliv, og han er vel heller ikke pjattet med, at du sidder lige på den anden side af døren, når han har sin kæreste på besøg?

    I det hele taget skal I da lave nogle planer – det handler jo ikke kun om dit sexliv, det handler også om, at du gerne vil hygge alene med gode venner, hvad han måske også en gang imellem har lyst til – så lad det gå begge veje, - eller i forvejen vide, om han er hjemme til middag eller ej. Det har da en vis betydning for et kostbudget.

    En god gensidig aftale kan have betydning for, at han måske vælger at blive boende hjemme lidt længere tid, og det er da skønt, hvis han på den måde ikke skal ud og have stramt budget, der kan være svært, når man er under uddannelse.

    Men – gensidig respekt for hinandens liv, også når det er ens barn – det kan man godt forlange.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar Lotte

    Ja det er da kun rimeligt ..at lave den aftale
    Jeger såtræt af at sidde alene hjemme på en lørdag elelr en fredag eller en? Fordi han er hjemme...og så kan jeg ikek gøre hvad jeg vil og jeg har behov for at gøre hvad jeg vil. Og jeg vil jo ikke have han flytter før det er ok og han kommer godt i vej. Det vil jeg ikke...og vi har det godt sammen.
    vil tale med ham
  • Indstillinger
    Jeg er enig. Du kan godt fortælle ham, at du også gerne vil have et privatliv. Han har sikkert ikke tænkt på, at du har det samme behov, som han har.

    Jeg er selv kun "ung voksen" og jeg kan huske, at når jeg besøgte min far - som boede i samme by, som min mor - kunne jeg godt finde på pludselig at tage hjem til min mor, hvis min far var faldet i søvn eller andet. Og da jeg ikke var særlig gammel på daværende tidspunkt, tænkte jeg selvfølgelig ikke på, at hun også havde brug for alene-tid med sin kæreste.

    Nu er jeg ældre og har lært af de "overraskelser", jeg har fået, når jeg er kommet hjem - derfor ringer jeg altid, inden jeg kommer hjem for lige at sikre mig at alt er fint at komme hjem til. Det er dog under overfladen hos os - vi taler ikke om sex, men gid min mor kunne tale om det uden at blive helt forlegen.

    Så hvis din søn kan tåle at høre det, kan du godt fortælle ham, hvad det drejer sig om, og så kan han sikkert godt se, at det ikke vil være det sjoveste at komme hjem til :-) Ellers kan du (som sagt) snakke med ham om, at det vil være rart at have faste planer for hvornår han er hjemme og ude.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Det værste for en dreng er nærmest tanken om ens mor der dyrker sex. Så jeg synes du skal prøve at snakke med din dreng, og fortælle ham at du gerne vil vide hvornår du er alene. Du skal ikke direkte sige at du vil have tid til at dyrke sex, men prøv at gøre det underforstået. At flytte hjemmefra kan også være en mulighed, prøv at lade ham lege med tanken, uden at sige han skal flytte.
  • Indstillinger
    Hej ja jeg tænkte du også kunne tage hen til kærsten hvor i måske kunne være uforstyret sammen . så skal du ikke hele tiden tænke på om han kommer hjem til dig midt i det hele. ens børn er som manden skriver ikke altid glade for tanken om at deres forældre har andre kærster. og det der kommer en anden mand i huset. hvis din søn og hans kærste ikke har kendt hinanden så længe . så tror jeg ikke du skal lokke ham til at flytte. for så flytter de måske for hurtigt sammen . lad ham blive klar til at tage skridtet.
  • Indstillinger
    Hov! Det var dog alligevel lidt rystende læsning. Hvorfor i alverden må ens halvvoksne/voksne børn ikke vide, at sex er en naturlig del af ikke kun ungdommen - men HELE livet??? Og hvem er det, der lærer de unge, at det er "pinligt" at forældre - ja endda bedsteforældre - også dyrker sex?

    Det er da en voldsom misforståelse, hvis ikke forældre som en fuldstændig naturlig del af deres opdragelse af deres børn, fortæller at dette nærvær ikke kun er for unge.

    Jeg ved, at det desværre er mere reglen end undtagelsen, at netop dette emne er totalt tabubelagt - hvorfor har jeg aldrig fattet, for lige præcis sex ER en naturlig del af hele livet.

    Nej, man skal ikke dyrke sex foran sine børn - DET er nemlig dybt krænkende, men give dem indtryk af at sex er noget nutidens unge har opfundet, og det kun er i ganske få år, så er det slut igen - er da lige så forkert.

    For nogen tid siden var der et indlæg på en anden side her på ND fra en ung mand på 20 år, der havde potensproblemer, og som han skrev "Det skulle jo helst ikke være før om et årti eller to." Helt ærligt - så forstår man måske bedre hvorfor unge har så travlt med at kaste sig ud i det ene sexforhold efter det andet, når de tror, at det kun er få år? Bør man som forældre ikke fortælle dem, at de godt kan tage det lidt mere roligt - de har tid nok?

    I øvrigt handlede Mambos oplæg om, at hun under ingen omstændigheder ønskede at hendes søn skulle flytte - kun om hvordan de hver især finder ud af en god måde at have deres privatliv på.

    Alle har ret til privatliv - også forældre.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Så er vi lige lidt uenige :-)

    Ja, alle har ret til et privatliv - også forældre.
    Men jeg forstår nu godt, at det nok må være totalt grænseoverskridende for en ung mand at få at vide, at det er fordi, hans mor ønsker at dyrke sex. Det er ikke en måde, man har lyst til at tænke på sine forældre på. Selvom det er naturligt går det alligevel (efter min mening) ind i privatsfæren.
    Det kan jo så være, at han kan lægge to og to sammen, når hans mor ønsker privatliv, men jeg synes ikke, det skal ikke være hende, der fortæller ham resultatet.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Er enig med de fleste herinde i at du kan fortælle stille og roligt at du gerne vil have nogle alene aftner til at "pleje" dit privatliv..

    Lotte: dig er jeg som så mange gange før ikke enig med.... jeg er selv vokset op med en mor der er MEGET åben omkring sex, det er som regel også hende jeg går til hvis jeg har problemer.. og mine bedsteforældre er også åbne om at de stadig har et sexliv selvom de er 65... men der er langt fra at man VED at de har et sexliv, til at man får at vide at nu skal vi have sex så nu skal du smutte.. nej den holder ikke..
    har i 3 år haft værelse ved siden af min mor og hendes mands soveværelse, og vidste intet værre end når jeg kunne hører det.. og ved stadig intet værre end når man far fortæller anekdoter om sex med sin kone eller nu skal de lige op og hygge.. ejj puuha det gider man sgu ikke hører på... fint og dejligt at de har sex og er intime, men hold samtalerne om hvor og hvornår de gør det, væk fra børnene...

    man kan sagtens sige det på en anden måde end at skulle sige at man skal have sex... det ikke nødvendigt at gøre det pinligt for sønnen, for jo det vil sgu være træls for en 21årig at vide, at når han tager hjem til kæresten, så har hans mor sex i sofaen.. nej nej nej..
  • Indstillinger
    Nå. Ups! Der er jeg vist blevet godt og grundigt misforstået.

    Jeg reagerede på LarsBoThomsen92' s ”Det værste for en dreng er nærmest tanken om ens mor der dyrker sex.”

    Jeg er da fuldstændig enig i, at man ikke skal sige til sine børn, at nu kan de godt smutte, for nu skal mor dyrke sex – ligeledes er det uanstændigt at sidde og underholde sine børn om, hvordan man gør. Det mener jeg så heller ikke, jeg udtrykte at man skulle, men jeg beklager jeg øjensynligt således ikke har udtrykt mig klart nok.

    Men der fra og så til at give sine børn det indtryk, at sådan noget gør ens forældre slet ikke – der er altså et stykke vej – og det var egentlig det, jeg ville poientere.

    Mit forslag til hvordan Mambo og andre for dens sags skyld kan håndtere dette overfor sine halvvoksne børn, har jeg givet bud på tidligere i denne debat. Jeg har på intet tidspunkt udtrykt, at Mambo skulle fortælle sin søn, at hun gerne vil have fred til at dyrke sex, men at hun skulle udtrykke behov for privatliv ind i mellem. Privatliv er i min verden også at f.eks. få nogle venner/veninder på besøg til uforstyrret snak, hvor der ikke lige pludselig står en søn midt i stuen, der skal tages hensyn til.
Log in eller Registrér for at kommentere.