Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp mig, er min søster skizofren?

Redigeret 19 december, 2010, 16:54 i Skizofreni
Hej alle sammen

Jeg er meget bekymret for min lille søster som er 25 år, studerende, om hun er skizofren?

Vi stammer begge fra en familie fuld af traumer grundet min far som var psykotisk, nærmere psykopat. Jeg har selv gået en del til psykolog og fik vide, jeg har personligheds forstyrrelse. Idag hørte jeg min lille søster sige, at hun ofte ser mennesker/syner. Hun lavede lidt sjov med det og sagde, at de ligner filmen "den sjette sans", at de følger også hende overalt. Jeg ved ikke om det er alvor. Desuden har hun haft søvnbesvær, hvor hun idag fortalte, at hun havde mareridt om at hun bliver voldtaget af min far.

Hun har haft en del temperament, hvor hun kan fare op, men det ligger til hele familien. Hun er dygtig til daglig med at passe sit hus, sin kæreste, familien og sit job - men studiet kan hun ikke motivere sig selv til, da hun føler sig lidt udenfor der. Jeg ved ikke, om det er beskrivende nok, til jeg kan få jeres indtryk og viden om det her.

Jeg er meget bange for, at hun måske har skizofreni.

Hjælp mig.
Hilsen den bekymrede storsøster

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan ikke svare dig på, om din søster er skizofren.
    Der er mange traumatiserede mennesker, der udvikler alternative evner som f.eks. at se ånder. Nogle lærer at kontrollere dem og bruger dem som clairvoyante etc.
    Men det kan naturligvis være forfærdeligt skræmmende. Er det et problem for hende?

    Det opfarende temperament er typisk, når man er traumatiseret. Har hun fået noget professionel hjælp for sine traumer?


    Kærlig hilsen Helene
  • Indstillinger
    Kære storesøster.

    Det er rigtigt det Helene skriver med, at det er svært at sige, om det er skizofreni, men jeg må indrømme, at det ikke er en dum tanke ud fra de ting, du beskriver.
    Men uanset hvad, så lyder det ikke til, at din søster trives.

    Det lyder til, at hun fortæller dig nogle ting.
    Har du talt med hende om, hvorvidt hun kunne forestille sig at få lidt hjælp til at komme igennem det?
    For det hele kræver, at hun selv synes tingene er så besværligt eller slemt, at hun vil have hjælp.

    Tanker fra Oktober
  • Indstillinger
    Du skriver din far havde psykose . jeg har prøvet det. lige inden man begynder at få det kan man få mange mærkelige drømme . og tingene og billederne forandre sig og kan bevæge sig. og der kan man nogle gange se ånder samtidig. eller menneske skikkelse . og bliver meget vred eller volsom bange for ting eller mensker der kommer at forstyrre en. det er ikke sikkert hun forstår hun har brug for en læge. så må du kontakte en læge til hende. for hun skal have hjælp for at komme igennem det. held og lykke
  • Indstillinger
    Det kunne godt tyde lidt på det. Hvis hun begynder at få symptomer som tvangstanker, tvangsforstilinger, tvangshandlinger, vrangforestillinger, samt været styret af ubevidste, ubehersket, tanker, følelser, og billeder, så kunne det enten være ocd, skizofreni, eller begge dele. Du skal være forberedt på at antipsykotisk medicin man bruger mod skizofreni, hæmmer serotonin og dopamin, som styre lykke og velbefindende, og dermed risikere hun at blive dybt ulykkelig hvis hun kommer til at skulle tage det. Desværre er det alle antipsykotiske præparater der virker sådan. Alle de andre der skriver at de har det rigtigt slemt på antipsykotisk medicin, får rigtig meget af det. Så indtil videre holder min teori. Husk det er meget svært at finde en psykiater der tror på at medicinen gør en i enormt dårligt humør. Det mest mærkelig er at de selv har skrevet i lægebøgerne at dopamin og serotonin styre de funktioner i hjernen
Log in eller Registrér for at kommentere.