Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fået besked på aldrig at holde pause med Ppiller -no menses!

Redigeret 13 november, 2010, 04:18 i PMS og menstruation
Hej.

Jeg var til gynækolog idag, fredag d. 12/11-2010.
Min gynækolog forklarede mig om noget 'nyt' angående indtagelse af p-piller, og jeg ved ikke om jeg skal følges hans anvisning eller bare tage dem som jeg altid har gjort? Andre som har fået det samme afvide?

Jeg har fået et brev med hjem hvor der står grunde og forklaringer om hvordan og hvorfor jeg ikke skal holde pause med mine p-piller. Så jeg skriver brevet ned til dig:

- p-piller virker på 2 måder, der for er de så sikre.
1. de hæmmer agløsningen, og ...
2. ... de ændrer sekreket i livmoderhalsen, som derved bliver uigennemtrængeligt for sæd (minipille-effetken).

- Du tager p-piller i 21 dage efterfulgt af 7 dages pause, som du har fået besked på!

- Men du må aldrig overstige 4 dage (Hovedbuskabet)! Graviditet med P-piller beror næsten altid på, at man holder pause 7 dage. endnu værre bliver det, hvis man desuden glemmer den første tablet, hvor -ved pauseni virkeligheden bliver 8 dage. op til 6 % får ægløsning efter en pause på 7 dage og mange flere, hvis pausen reelt er længere.
P-piller virker nemlig ikke når du holder pause, dvs. agløsningen aktiveres og sekretet i livmoderhalsen bliver igen igennemtrængeligt for sæd. hvis pausen varer 7 dage, vokser den aktiverede ægblære evt. til 10-12 mm, hvorefter den bare vokser videre, indtil du får ægløsning. Hvis du så også glemmer den første tablet, og det er næsten altid den tablet, man glemmer, bliver risikoen for ægløsning endnu større. I den situation må dui altså fæste din lid til minipille-effekten, og hvis den også svigter, kan du blive gravid. Men, hvis du kun holder pause i 2-4 dage og derefter glemmer den første tablet, sker der ingenting.

- OG DU BEHØVER IKKE HOLDE PAUSE! Når du tager P-piller er slimhinden i livmoderen ultratynd. Der er en ikke slimhinde, som skal ud, der er ikke behov for en udrensning. Du får i virkeligheden ikke menstration med P-piller. Du får en blødning, men det er ikke noget med menstration at gøre. Det er bare noget du leger. Tilmed kan du måske endda opfatte menstration som et ressourcetab. Du bløder, måske har du ondt, og mange har besværlig PMS. Alt det undgår du, hvis du tager P-piller uden pause.
Når du tager P-piller uden pause, er resten et spørsgmål om samarbejde mellem den af P-pillen fremkaldte hormonbalance og slimhinden i livmoderen. Hvis hormonbalancen varierer for meget, går samarbejdet skævt, slimhinden dør, og du begynder at bløde (gennemblødning). Det sker før eller siden og det er helt banalt. Ved blødning af menstrationsstyrke holder du pause på 2-3 dage. Ved svagere blødning kan du evt. forsøge at tage 2 P-piller daglig i et par dage, men hvis det ikke virker, skal du holde en pause på 2-3 dage.
Den af P-pillen fremkaldte hormonbalance varierer af 2 grunde, (1) pillen (2) dig selv, fordi du tager pillen. Pillerne varierer ikke ret meget, men du tager pillerne på forskelligt tidspunkt, du glemmer en pille i ny og næ, du spiser og drikker forskelligt osv. Du er altså ofte selv tildels skyld i blødningen. En anden forklaring kan være, at pillen er for svag.


Dette var det brev jeg fik med hjem. Jeg har læst det igennem mange gange og kan tildels godt forstå hvorfor det vil være en god idé ikke at holde pause. Men tilgengæld, har jeg også fået afvide at kroppen har godt af en afrensning (Menstration) og det får man jo ikke hvis man aldrig holder pause.
Han forklarede at din krop ikke behøver have menstration og at det var fint nok hvis man kun fik det ca. hvert 10. år eller lignende ...

Han fortalte også at det var noget gynækologer havde prøvet at forklarer lægerne de sidste 2 år. Og at det der stod i brugsvejledningen, ikke var rigtigt.

Men jeg ved ikke om jeg skal følge hans anvisning eller tage P-piller som jeg altid har fået afvide?

Mvh. Anonym ...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har skrevet til et debatforum og ikke en lægebrevkasse. Der sidder således ikke en læge her i den anden ende, men altså helt ”almindelige” mennesker, der udveksler erfaringer og holdninger.

    Det bud jeg har, er således ikke lægefagligt overhovedet, men bygger på min holdning til emnet.

    Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg i det hele taget slet ikke er tilhænger af p-piller; jeg kan ikke overbevises om at kroppen har godt af at blive medicineret med hormoner i årevis. Jeg ved ikke præcist hvornår dette med ikke at holde pause med p-piller blev gængs lægepraksis, men i 80-erne var det i hvert stadig lægeordineret at holde nogle måneders pause sådan ca. hvert andet år, så man kunne sikre sig, at kroppen fungerede, som den skulle. Det vil sige, at det sådan set ikke er 100% bevist, at det er fuldstændigt risikofrit at forhindre kroppen i ægløsning i mange, mange år. Bevares – man har forsket, men man ved ikke konkret, hvad det betyder for kvinder senere i livet at have taget p-piller uafbrudt i mange år. Det handler jo ikke udelukkende om at forhindre graviditet.

    Jeg har intet hørt om, hvad det f.eks. betyder for overgangsalder. I 70-erne eller 80-erne var der vældig megen fokus på hormoner i forbindelse med overgangsalder, og det kom frem, at det for mange faktisk betød, at disse hormoner var kræftfremkaldende. Stadig i dag sidder denne angst fast hos de fleste kvinder, der således nægter at tage hormoner, hvis de har problemer i overgangsalderen, men af en eller anden grund, så har unge piger/kvinder overhovet ingen problemer i at tage hormoner i den mest fertile periode af deres liv. Jeg ved godt, at p-piller ikke er helt så stærke hormoner, men det er stadig hormoner.

    Det er korrekt at det for de fleste kvinder heldigvis ikke er det store problem at tage p-piller i mange år og så efterfølgende blive gravide, men det handler om de fleste kvinder – ikke alle. Og – flere og flere har jo netop problemer med at blive gravide – og når de står i den situation, og først der(!!) - får de at vide, at kroppen kan være påvirket af disse hormoner i endog meget lang tid efter ophør; vi taler i en del tilfælde om år, hvilket kan være et stort problem, når man først tænker i barn, når man måske er 30-35 år.

    Du stiller spørgsmålet om afrensning – netop den måndelige blødning. Ja, det gør jeg også. Hvis man tager p-piller ud i en køre, altså uden den månedlige pause, vil man opleve ukontrollerede pletblødninger, altså selv om man ikke får ægløsning p.gr. af p-pillerne er der øjensynligt stadig noget, der skal ud, og jeg kan i hvert fald ikke overbevises om, at det er sundere for kroppen, at den slags ophobes i ens fertilitetscenter, indtil der ikke er mere plads, og det således må ud. I øvrigt må det da være ret så anstrengende, at man aldrig nogen sinde har styr på, hvornår der lige pludselig kommer en blødning.

    Jeg er ikke i tvivl om, at der er forsket rigtigt meget i det her, og der stadig forskes, men jeg synes, man skal mærke efter inden i sig selv. Kan det virkelig passe, at helt unge piger, der får deres første menstruation med det samme skal medicineres og så være medicineret ind til de -måske først når de er oppe i 30-erne – vil have barn? Er der noget at sige til, at mange kvinder oplever store problemer med at blive gravide, når de stort set aldrig har haft en naturlig ægløsning? Netop fordi kvinder får børn senere i livet, er fertiliteten i forvejen på retur, og når så kroppen stort set aldrig har prøvet at fungere på dette punkt?

    Jeg er dybt chokeret over den meldning, du har fået fra en gynækolog, men desværre er der givet flere, der vil støtte op om det – på samme måde kan du også finde gynækologer, der har den stik modsatte holdning.

    Mit forslag til dig, er at hvis du har fået de børn, du gerne vil have, så kan du da tage ”chancen” og håbe på, at det ikke får konsekvenser i dit senere liv. Hvis du stadig vil have børn, så bør du tænke dig meget grundigt om, og for din egen skyld sikre dig, at din krop fungerer som den skal ved at holde nogle gode, lange pauser ind i mellem – og i den periode bruge anden prævention.

    Jeg er helt sikker på, at mange vil være uenige med mig – men jeg skriver udelukkende på mine følelser, og det kan givet være, at jeg er gammeldags og ikke følger med tiden, men jeg kan ikke overbevises om, at det er sundt at medicere en sund og rask krop i årevis, og at det er sundt for kroppen, at den slet ikke skal prøve at være medicinfri.
  • Indstillinger
    Jeg har altid læst og fået at vide, at man tager 7 piller og så holder maksimalt 7 dages pause - eller springer pausen over hvis man ønsker det.

    Hvem stammer den skriftlige information du har fået af gynækologen fra?
    Altså; er det bare noget h*n selv har skrevet ned, eller er det fra et firma...?

    Jeg er blevet lidt nysgerrig.
Log in eller Registrér for at kommentere.