Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvor skær du dig.

Redigeret 12 juli, 2012, 17:22 i Selvskade
jeg ha en datter på 14 år der skær sig på armene og lårne..det vil jeg syndes er det mest npmale vis man er selvskader,og jeg kan til dels lærer at ha ondt i maven over det..
men det jeg ikke kan lærer at hun også skær sig i halsen..er der andrer der gør det..er helt ødelagt over det.hvad skal jeg gører..fra birthe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Birthe.

    Jeg er selv tidligere cutter. Skar i en periode da jeg var 12-13 år og så blussede det op igen i 20-års alderen. I en sådan grad at det førte til indlæggelse fordi jeg var så stærk afhængig psykisk OG fysisk.

    Jeg bliver ærligt talt dybt forundret og ret forarget over dit indlæg her. Jeg ved ikke hvad i alverden du tror om cutting. Det lyder som om, at du har opfattet det som en fase eller et modefænomen.

    Cutting er et KÆMPE tegn på, at der er noget helt, helt galt med din datters selvværd og at hun har det ad h til. Også selvom hun ser ud til at være velfungerende udad til.
    Cutting handler om, at komme af med en indre smerte/spænding som ikke er til at holde ud, og som man ikke er i stand til at håndtere så vel som identificere. Man har brug for hjælp til at finde ud af hvad der skaber den smerte/spænding.

    Jeg fatter simpelthen ikke hvad det er du har tænkt om det her. Men dog er det en trøst at du nu skriver her for at få hjælp til at håndtere det.

    Din datter har brug for, at du byder hende nærhed, fortrolighed og tryghed. OG sørger for, at hun kommer til at tale med sin læge eller en lærer på skolen hun er tæt på. Mange problemer er svære at tale med mor og/eller far om, men der SKAL tages hånd om hendes indre smerte.

    Er hun ikke i stand til at komme i kontakt med de ting der udløser hendes trang til at skære, må hun have psykologhjælp til at håndtere det.
    Det her er ikke bare et modefænomen, det er dybt alvor.

    Jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at låne eller købe bogen "At skære smerten bort" af Bo Møhl. Han er førende psykolog på området og bogen giver et rigtig godt indblik i de bagvedliggende årsager ved cutting og anden selvskade og giver desuden en masse værktøjer til hvordan man håndterer cutting.

    Mvh. A
  • Indstillinger
    Hej Birthe

    Det er fuldstændigt ligegyldigt, hvor man skærer sig. Måke skærer din datter sig netop i halsen, fordi det er synligt - i et håb om at nogen så ser og forstår og giver hende den hjælp, hun har brug for. Hvis det at skære sig andre mindre synlige steder ikke tages alvorligt, så må man jo prøve noget andet.
    Det lyder som om, at du tror, at det er noget, DU skal lære at leve med, at hun gør. Det er det ikke.

    Jeg håber virkeligt, at din datter får professionel hjælp. Ellers er det ialtfald på høje tide. Det her er IKKE noget du eller andre ikke-professionelle kan hjælpe hende igennem. Men du spiller en meget vigtig rolle i håndteringen og løsningen af problemet. Du får formentligt også brug for hjælp til at lære, hvordan du hjælper din datter bedst muligt.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    ups..du ha helt misforstået..jeg er vild fustret,og min datter er på et opholdsted,og vi stå lig som i vendte,til behandling,jeg er godt klar over hun skal ha hjælp...
    jeg ville bare ha at nogle måske havde oplevet at de også skar sig i halsen..eller her er vi virklig lang langt ude..
    hvordan hjælper jeg hin bedst som mor..syndes systemet arbejder langsom,og hun ikke rigtig bliver taget arvorlig,selv om hun også ha ligget til afgiftning 3 gange på ca 3 mdr..
  • Indstillinger
    Åh, undskyld.

    Det er jeg både glad og ekstremt ked af at høre :/

    Jeg tror ikke, du skal håndtere det at hun skærer sig i halsen anderledes end det at hun skærer sig i armene og på lårene.

    Jeg fik en spiseforstyrrelse og spiste ikke særlig meget - og når jeg gjorde kastede jeg op. I sit forsøg på at forstå spurgte min mor på et tidspunkt, om jeg også kastede op, og da jeg sagde ja, så hun ud som om, at det gjorde det hele 180% værre... Der er ikke forskel på årsagen uanset om det er anoreksi eller bulimi, og det sidder faktisk stadig som en irritation i mig, at hun syntes, det var SÅ forfærdeligt at jeg ligefrem kastede op.
    Med det vil jeg sige, at jeg syntes, du skal passe på ikke at vægte det ene højere end det andet, men forsøge at se det som det samme.

    Jeg er glad for at høre, at hun får hjælp. Og ja; psykiatrien er håbløs. Desværre.
  • Indstillinger
    Kære Birthe

    Jeg forstår også dit indlæg helt anderledes nu, da du har uddbybet.

    Det gør mig virkeligt ondt både for dig og din datter.
    Jeg håber, at du har nogen, der kan råde og støtte dig og hjælpe dig til at hjælpe din datter?


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    hej. har cuttet siden jeg var omkring 9 aar gammel og er 16 et halvt nu.
    har igennem tiden cuttet mig selv paa arme, haender, ben, mave og i hovedet.. Fik intet hjaelp (boede/bor paa opholdssted), forsoegte selvmord 4 gange foer de tog sig sammen og sendte mig til samtale paa center for selvmordstruede i aarhus. Der gik jeg i omkring 2-3 maaneder uden at faa noget som helst ud af det.. - saa proevede da lige at goere det igen 3 gange mere. (det er de gange hvor jeg er blevet indlagt jeg skriver om).. sidste gang jeg var til afgiftning fik mit opholdssted afvide at jeg kun maatte komme med dem hvis jeg var under overvaagning 24/7 til jeg fik hjaelp + at jeg overhovedet ikk maatte sove alene. Det holdte de en enkelt dag. Imellem alle selvmordsforsoegene har jeg cuttet meget. Goer det stadig, men det er overhovedet ikk saa slemt som foer.

    - Haaber virkelig det bedste for din datter. Psykiatrien er virkelig langsom! + haaber paa det der opholdssted tager hende serioest ellers hjaelper det ik en skid at komme til psykiatriker.

    Haaber du kan bruge mine ord til noget :-)
    Mvh Julie
  • Indstillinger
    Hej Birthe. Jeg er også cutter har primært skåret mig på armene men for 2 1/2 år siden begyndte jeg at skære mig i halsen hvilket har betydet at jeg har grimme ar på begge sider af halsen som har været syet flere gange. Det er ikke pænt at se på, men det har været nødvendigt for mig da ingen rigtig tog cutting på armene alvorligt, og da min smerte var så stor at jeg ikke kunne holde den ud mere. Jeg kunne ikke sætte ord på smerten og forsøgte jeg kunne folk ikke forstå mig eller rettere konsekvent misforstod mig fordi de havde en opfattelse af at jeg ikke syntes at jeg fik opmærksomhed nok. Da jeg begyndte at cutte mig i halsen blev mine behandlere opmærksomme på at der var mere i det end de troede, og blev hurtigt sat i intensiv psykologisk behandling, hvilket har hjulpet meget. Men det har været og er stadig et langt og sejt forløb. Det er ikke nemt arbejde, men hvis man bider i det sure æble og virkelig giver det en skalle, er der mulighed for at få nogle redskaber til at håndtere smerten uden at skade sig selv. Man bliver ked af sine ar. Især dem man ikke kan skjule, for det er dem folk spørger til, kommenterer og dømmer en på resten af ens liv. Håber at din datter er kommet i behandling, da dit indlæg er mere end et år gammelt.
  • Indstillinger
    Altså jeg gjorde det på anklen, i håb om ingen så det. Det blev sø et problem da det blev varmt. Men det er forskelligt hvor man gør det. Og hvert sted kan betyde forskellige ting, men på halsen er et tegn på at hun gerne VIL have hjælp.
  • Indstillinger
    Jeg har og gør det stadig. Men har cuttet på både arme ben. Fingre og mave lår osv. Jeg er selv den dag idag .19år og ha. Gjort det siden jeg var 15 år.. har 16 selvmordsforsøg bag mig
Log in eller Registrér for at kommentere.