Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Opiater og benzodiazepiner

Redigeret 14 april, 2012, 10:13 i Rusmidler
Uanset om man bruger ketogan eller contalgin/oxycontin og andre opiater er der risiko for misbrug. Det gode ved opiater er at de ikke ødelægger kroppen. Der er eksempler på mennesker ansat i sundhedssektoren som har været misbrugere det meste af deres liv. Ved deres død er de blevet obduceret for at finde ud af om deres organer var ødelagt. Man har ikke fundet organskader hos en eneste af de obducerede opiatmisbrugere.
Har en person været alkoholiker det meste af hans/hendes liv ville resultatet ikke blive det samme men derimod ødelagt lever/bugspytkirtel og hjerneskade inklusive andre organskader.
Grunden til at Opiater er strengt kontolleret er den afhængighed de kan skabe, hvilket jo i svære tilfælde fører til personer som ikke kan deltage i jobfunktioner. Så den reelle risiko ligger i faren for en uarbejdsdygtig befolkning som man så det da flere millioner kinesere blev afhængige af opium under opiumskrigene mod england (1839-1842) og (1857-1860). I 1906 var omkring 8 millioner kinesere afhængige af opium. Hvis man gjorde opiater lovlige er resultatet millioner af uarbejdsdygtigte mennesker hvilket arbejdsmarkedet jo ikke kan være tjent med.
Benzodiazepiner er farlige på den måde at de sløver utroligt meget, og samtidigt forandrer benzomisbrugeren sin personlighed, hvilket vil sige at hun/han bliver aggressiv og kan i den periode brugen af stoffet foregår ikke lære noget. Så benzodiazepiner skaber afhængighed, aggressivitet, personlighedsforandring og indlæringsvanskeligheder. Benzodiazepiner er meget værre end opiater og der findes ingen sygelig tilstand som kan berettige brugen af benzodiazepiner overhovedet medmindre man er på hospitalet og har frygtelige kramper/spasmer. Please lad være med at gå op til din læge og få dette frygtelige giftstof.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er noget af et skønmaleri af morfinisme, observ er ude i her. Han taler som om morfika ikke giver ændringer i en persons psyke (det siges indirekte når talen er på benzodiazepiner). Men ændringerne af psyken er jo netop det, der skaber de voldsomme problemer omkring stofmisbrugerne i dagens samfund. Det er så let at overskride grænser, når man har lukket sig inde i den glasklokke som morfin giver. Og det er uanset om det er de pæne morfinpræparater, udskrevet af praktiserende læge, metadon, rygeheroin eller hvid heroin.
    Udover at stille fysiske smerter, giver morfin brugeren et psykisk panser, som gør at tyverier, småsvindel løgn og andet godt fra havet, ikke synes at være afskrækkende.
    Heldigvis er det jo ikke varige ændringer af psyken. Men - og det er det frygtelige: De moralske grænser, man engang har brudt kan man ikke "lappe" igen. Man kan ikke blive jomfru for anden gang. Jeg har selv været misbruger af brun heroin og metadon. Og nogle af de handlinger, jeg foretog mig dengang er stadig en del af min bagage. Jeg stjæler ikke fra butikker - længere. Men det er noget, jeg fortæller mig selv at jeg ikke vil. det er ikke en rygmarvsreaktion at "det er ikke mine varer". Men derimod et bevidst valg hver dag om at jeg ikke vil stjæle.
    Nej, vi skal ikke have nogen form for lempelser af morfika (bortset fra at fri heroin til de hårdest ramte er en god, human løsning). Og det er en farlig vej, at advokere for morfinens fine, fysiske mangel på toxititet.
  • Indstillinger
    Jeg gentager alle opiater kan skabe afhængighed. De kortvarende opiater kan lettere føre til afhængighed netop fordi de ikke befinder sig så længe i systemet og for at få en virkning skal man sluge flere og flere. Nej opiater fører ikke til tyveri overfald eller andre kriminelle handlinger. Folk der bruger heroin begår allerede en kriminel handling ved at bruge stoffet så der er vel ikke langt til at begå tyveri og anden kriminalitet for at skaffe penge til mere af stoffet. Hvis man tilhører de mennesker der stjæler for at skaffe penge til sit forbrug tilhører man automatisk en gruppe af mennesker i samfundet som har en meget svag moralsk karakter og som er lette at påvirke.
    Det giver sig selv at man har en lav samfundsmoral hvis man vil tillade sig selv at stjæle fra eller overfalde andre mennesker for at få sine egne behov dækket.
    Tyv eller kriminel er ikke noget man pludselig bliver fordi man bruger et stof, nej det er noget man har i blodet (so to speak).
  • Indstillinger
    Til elcondorpasa1
    Det er noget vrøvl når du taler om kriminalet, jeg har også været narkoman i næsten 40 år nu og noget jeg lagde mærke til var at det faktisk var pga den opdragelse og empati man havde fået ind i barndommen, der bestemte hvilken slags kriminaletet man lavede.
    Der var nemlig nogle ting jeg ikke ville lave bla at lave indbrud i folks villaer/huse, fordi jeg kunne ikke komme over den løgn man giver sig selv, til at gøre disse ting.
    Det jeg mener er at stoffet gør ikke at man bliver værre og værre jo længer men kommer ud og jeg behøver ikke at sige til mig selv at jeg ikke skal stjæle idag, det ligger i ens opdragelse.
  • Indstillinger
    Kan en mand blive steril ved at have haft et alkoholmisbrug som har ødelagt bugspytkirtlen ?
  • Indstillinger
    Nogen der ved om man kan ringe til vagtlægen da man ikke kan komme på center før tirsdag og snakke med lægen ?
Log in eller Registrér for at kommentere.