Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-stav og virkning?

Redigeret 10 november, 2010, 16:33 i Prævention
Hej. Jeg har fået taget min p-stav ud og fik at vide jeg var beskyttet i op til 9 måneder efterfølgende. Så jeg har haft ubeskyttet sex de sidste 14 dage, og nu bliver jeg i tvivl.
Er der en risiko for at jeg kan blive gravid så kort tid efter min p-stav er fjernet?(er 15 dage siden)
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg går ud fra, at det er en fagligt kompetent læge, der har fortalt dig at du er beskyttet? Så det må vel formodes at være rigtigt.

    Men - men - men. Vær lige opmærksom på, at du har fået at vide, at du er beskyttet i OP til ni måneder, hvilket betyder, at du ikke 100% kan regne med, at der altså absolut går så lang tid, før du kan blive gravid.

    Nu har du - af en eller anden grund - fået taget din p-stav ud, så jeg vil bestemt råde dig til at bruge anden form for prævention for en sikkerheds skyld.

    Dog, hvis du lige har fået den taget ud, så tror jeg ikke, der er den store fare ved at du hidtil har haft ubeskyttet sex. Du er givet beskyttet en tid efter, men jeg ville ikke at regne det for sikkert, at det gælder i hele ni måneder. Måske gør det - men måske gør det ikke.

    Men bed dog om at få en helt klar information fra lægen.
  • Indstillinger
    Ifølge praeventionsguide.dk kan man blive gravid så snart p-staven fjernes.

    Så mon ikke du lige skal ringe til din læge i morgen og tjekke op på den besked han/hun gav dig? Det KAN jo være, at der er forskel på p-staver, så den du har haft beskytter efter den er fjernet.

    Men personligt syntes jeg også at det lyder mærkeligt, at p-staven skulle virke efter den er fjernet.

    Som med andre hormonpræparater hindrer p-staven ægløsning, og så vidt jeg ved, er det ret sjældent, at ægløsningen vender tilbage lige med det samme når man stopper - MEN MEN MEN det er jo ingen garanti.
  • Indstillinger
    jeg blev også ved med at spørger, og fik som sagt at vide der ville gå op til 9 måneder. som minimum 2 måneder sagde han, og indtil da behøvet jeg ikke tænke på anden prævention.
    jeg synes bare det lyder som lang tid?
  • Indstillinger
    årsagen til at jeg også spørger er fordi at jeg de sidste tre dage har haft jag i underlivet, og ømme bryster. faktisk nøjagtigt sådan som jeg husker at jeg havde det ved ægløsningstidspunktet dengang jeg ikke var på prævention.
    derfor er jeg selvfølgelig nervøs for om jeg allerede har fået ægløsning igen, og derfor sagtens kan blive gravid?
  • Indstillinger
    Jeg har kigget lidt mere omkring, og er nu slet ikke i tvivl om, at du kan have ægløsning. Men heldigvis er risikoen/chancen for graviditet da størst ved ægløsning, og det er slet ikke sikkert man bliver gravid selvom man har ægløsning, så det er ikke nødvendigvis sådan at du bliver gravid på grund af den ubeskyttet sex de seneste 14 dage.
    Lad nu vær' at gå i panik. Brug kondom fra i dag af.

    Om 14 dage tager du naturligvis en graviditetstest for en sikkerheds skyld.

    Og så syntes jeg, at du skal tage kontakt til din læge, og fortælle hvad der oplyses andre steder om at man ikke kan forvente at være beskyttet når staven bliver fjernet, og fortælle at det ikke er okay at sige sådan noget - samt tilføje, at du har alle tegn på ægløsning. Og sige, at du siger det for at andre ikke skal få samme besked.

    Det ville jeg holde det til nu. Men hvis du bliver gravid, så skal du dælme sende en klage til patientklagenævnet (det er gratis), for det er bare IKKE i orden at en læge rådgiver forkert.
    Du kan også overveje at sende en klage alligevel...

    Beklager, men...:

    http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=4160 :

    "P-staven virker i tre år. Ønsker du at blive gravid, inden der er gået tre år, kan du få fjernes p-staven ved et lille indgreb, og du vil kunne blive gravid med det samme."

    ---

    http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=638 :

    "Vidste du..:
    at nogle uger efter staven er fjernet, kan du blive gravid igen?"

    ---

    http://www.laegehaandbogen.dk/default.a ... ument=9774 :

    "Kort tid efter at staven er fjernet, kommer ægløsningen i gang og du kan blive gravid igen."
  • Indstillinger
    Ja, jeg indrømmer gerne, at jeg ikke har den store indsigt i p-stave, men jeg kom med mit bud ud fra, hvad du havde fået at vide af en læge, og jeg hæftede mig således ved netop bemærkningen: OP til ni måneder - hvilket i alle højeste grad ikke behøver at være ni måneder, men det fremgår da også af dit senere indlæg, at din læge også har sagt to måneder.

    Sørg for at få en ordentlig og grundig information - hvilket du sådan set skulle have haft inden du overhovedet begyndte på den medicinering.
  • Indstillinger
    tusind tak for jeres svar.
    jeg burde selvfølgelig have tænkt mig om og lyttede til min egen fornuft der fortalte mig at 2 måneder lød som for lang tid.

    men nu jeg har fået afklaret at jeg nok har haft ægløsning er jeg lige nødt til at stille et andet spørgsmål.
    vil det sige at virkningen af pstaven er helt ophørt og min cyklus nu er tilbage som den skal?

    for jeg er en af dem der tidligere er blevet gravid i første forsøge.
  • Indstillinger
    Det lyder som om du har ægløsning, men der er ingen der kan fortælle dig om din menstruationscyklus så bare er helt naturlig-normal fra i dag af...

    Du ved også, at graviditet kræver at der er sædceller når ægget er på vej ned gennem systemet, så du KAN være uheldig at der er sædceller der er i live endnu fra sidste samleje som befrugter ægget, men det er overhovedet ikke sikkert.

    Uanset hvad er der ikke så meget du kan gøre.
    Fortrydelsespille skal tages seneste 72 timer efter samlejet, og nødspiral skal op senest fem dage efter.
  • Indstillinger
    ja, der er godt nok nye sædceller klar.
    hvis uheldet er ude er det ikke værre end at lillebror/søster kommer et par år for tidligt.

    men bliver da lidt bekymret fordi det jo slet ikke var planlagt hvis det skulle være nu, og af hvad jeg selv har kunne læse mig frem til nu ser det ud til at p-staven måske slet ingen effekt har tilbage her omkring ægløsningen.
  • Indstillinger
    Der er ingen hormonpræparater der har effekt når man har ægløsning.
    P-piller osv. forhindrer ægløsningen og fremkalder bare en kunstig blødning.

    Så har du ægløsning, kan du blive gravid; så simpelt er det.

    Men endnu en gang; det er jo ikke sikkert at du bliver det, så på med kondomet og så må du holde spændingen ud til du om 14 dage kan tage en graviditetstest.
Log in eller Registrér for at kommentere.