Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Diarré gennem 4 mdr, samt mange indlæggelser. HJÆLP!!!!!!

Jeg er en kvinde, som har haft diarré siden juli 2010. Gik til lægen, som startede med afføringsprøve, som var negativ. Al mad kommer ufordøjet ud, i starten var afføringen "grødet". Den sidste måned kun vandig, med ufordøjede madrester, som kommer ud, ca. 6 timer efter de er indtaget.Af og til blodig afføring. Har op til 30 afføringer om dagen, så pt er livskvaliteten lig nul. Har fået foretaget Sigmoideskopi, Gastroskopi samt Koloskopi, og CT scanning, og er taget mindst 20 biopsier. Skal på mandag til MR scanning af tyndtarmen. Venter stadig på svar fra Gastroskopi samt Koloskopi. Sigmoideskopien viste meget irriteret tyktarm..Og CT scanningen viste fortykkelse af tyndtarmens væg. mine betændelsestal har været oppe på 125, men er nu nede på 20.. Blodprocenter er fin. Lægerne påstår at mine prøver peger i meget forskellig retning, så de har svært ved at finde ud af hvad jeg fejler. Nogle mener Chrons, andre Cøliaki (har en datter med cøliaki, men blodprøven viste negativ, da jeg blev tjekket). Jeg har efterhånden svært ved at hænge sammen, er kronisk træt, og selv de mest basale ting i dagligdagen er svære at overkomme. Jeg har ikke tabt mig, underligt nok, for alt ryger lige igennem mig. Har andre oplevet noget lignende, vil jeg meget gerne høre om det! Får også mere og mere ondt i maven, har rigtig meget rumlen i maven. Føler ikke jeg kan tage nogle steder mere, for kan slet ikke kontrollerede min afføring, når det pludseligt kommer.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Så fik jeg diagnosen, og er kommet i behandlig! Kollagen Collitis, som er en kronisk tarmsygdom... får nu Binyrebarkhormon, og efter to dage, har det allerede hjulpet... sikke en lettelse!!!!!
  • Indstillinger
    Hejsa

    Jeg har selv lige været indlagt på Slagelse Sygehus, da jeg 2 gange på 3 uger fik voldsomme smerter i "underlivet" (troede jeg) Havde en grundig læge, der mistænkte, at jeg havde diverticulitis (betændelse i tyktarmen). Jeg fik i 3 dage 2 slags penicillin direkte i årerne. Mærkede i dagene efter, at min afføring blev mere og mere lind, men tilskrev det penicillinen. Blev desuden CT scannet i mandags. Nu, en uge efter at jeg blev udskrevet, har jeg op til 20 tynde (let slimede) afføringer om dagen. Læste dine indlag og googlede din diagnose. Vil så absolut ringe til lægen imorgen. Blev nemlig opmærksom på, at en af årsagerne til Kollagen Colitis, kan være en følge af betændelse i tarmen, samt forbrug af smertestillinde midler med acetylsalicylsyre, hvilket jeg desværre har været storforbruger af... Der er også planlagt en koloskopi til den 1 april.. Jeg vender tilbage hertil, når jeg ved nærmere... Men ihvertfald "beroligede" det mig at læse dine indlæg. For det kan ikke undgås at tankerne ledes hen på cancer i tarmsystemet, når man hører ordene CT scanning og koloskopi.
  • Indstillinger
    Hej til begge JEr.
    Jeg er en kvinde på 52 som fra dag til dag efter lang tids stress pludselig fik diarre der ikke ville slutte. det har varet 4 mddr nu og jeg er desperat. kan kun spise ristet toast, marmelade banan kogt ris. te med sukker. det har jeg levet af i 3 uger nu og der er nu ikke vandige diarre men kun grødagtige flere gange hver formiddag. jeg er helt invalideret. kan ikke deltag ei noget med andre da det altid er med kaffe mad og lign. og jeg har KRAFTIG kvalme hele tiden. jeg savner mit liv fra før 13 januar. frygtelig sygdom. jeg vil også google din diagnose. jeg har gennem årene aft stort forbrug af smertestilnede medicin pga kroniske rygsmerter.
    skriv gerne igen hvordan I har det idag og om I har fået et nogenlunde tåleligt liv. kan I spise nogenlunde normalt? jeg kan ikke fordøje noget som helst ,og maden kommer næsten ufordøjet ud. rædsom sygdom.
    jeg skal gastro og koloskoperes i morgen. er meget bange men håber at lægen kan finde ud af hvad der er i vejn for det er ulideligt nu.
    Haka58
  • Indstillinger
    Kære alle.
    jeg fik konstateret Kollagen Collitis i 2007 - efter 2 lange år med undersøgelser for alverdens ting. Jeg led også af diarre flere gange om dagen, og var meget træt. Halsbrand og ondt i maven.
    Jeg kom på behandling med binyrebark af 2 omgange og fik det straks bedre. Dog havde det den følgevirkning at jeg tog 16 kilo på, som jeg stadig kæmper med. Men min mave har det fint - dog med enkelte undtagelser.

    Det har sikkert altid været der, men opstod i svær grad, da jeg gik ned med stress i 2006. Derfor er jeg også sikker på, at den psykiske tilstand har stor påvirkning. Så tag den med ro :-)

    Der er visse madvarer jeg helst skal undvære, ellers så er den der igen.

    Smertestillende medicin - herunder gigtmedicin, og andet med acetylsallicylsyre i, får tarmene til at reagere med det samme.

    Hvidt mel - og produkter med det i - dvs. hvidt brød, pasta osv. - får også maven til at reagere med det samme.

    Grøntsager med meget stivelse i, er heller ikke godt. (Kartofler ol).

    Sukker og alkohol - er desværre også en af de store syndere.

    Oksekød er ok - dog ikke sammen med kartofler og brød ;.)

    Jeg tror at I ligesom jeg, skal finde ud af hen af vejen, hvad der påvirker jeres system, og hvad der ikke gør.

    Jeg lever normalt idag, og ved jo når jeg "synder" - og har derfor altid diarrestoppende piller med mig, eller tager dem inden, hvis jeg f.eks. skal i byen - så aftenen ikke bliver ødelagt af at skulle rende på toilettet hele tiden.

    Jeg håber at I finder jeres løsninger, og at I får forøget jeres livkvalitet.

    De bedste hilsner
    Lene
Log in eller Registrér for at kommentere.