Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression.

Redigeret 9 november, 2010, 09:21 i Åben debat om depression
Hej allesammen. Vi er to piger der går på Rønde Folkeskole, Vi har ligenu projektuge om depression, så derfor vil vi gerne høre jeres erfaringer med depressioner. Vi har aldrig selv haft det, hvis nogle af jer selv har haft en depression eller ved noget om det, så må i meget gerne kontakte os, kh solskind45

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det vil nok være lettere om I skriver hvad det er I vil vide.
  • Indstillinger
    depression kan beskrives på flere måder ---for ja hvad er depression---nogle bruger ordet hvis de har haft en dårlig dag ----man kan blive depremeret --hvis man har været under pres --og ikke kan takle tingene og finde en løsning ---den mørke tid giver flere depression---vinter depression----men der er også nogle som får en depression ---uden årsag flere gange i deres liv---det er for det meste en arvelig sygdom der kan ligge i ens slægt led --nær ved --eller længere ude i slægten ---
    behandlingen kan være forskellig ---alt efter depressionens årsag ---
    -men i må spørgr --for det er ikke lige til at give et genelt svar på den sygdom
  • Indstillinger
    Det vi er ude efter er hvordan man reagere og har det, når man har en depression, altså hvordan ens dagligdag er, og hvad man tænker om det.
    Og også hvad symptomerne er
  • Indstillinger
    Hej Solskind

    Hvis jeg var jer, ville jeg læse noget om depression, f.eks. det, der er skrevet her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/emnecenter/depr ... akta.shtml

    Mange af artiklerne i linket ovenfor er skrevet af en meget anerkendt og respekteret psykiater, nemlig Poul Videbech. De andre artikelforfattere kender jeg ikke noget til, men de er sikkert også meget seriøse.

    I vil opdage, at depression ikke er én sygdom, men snarere en samlebetegnelse for en lang række forskellige sygdomme, der dog har visse fællestræk.

    Jeg har haft 20 depressioner, hvoraf de fleste har været svære. Men der har faktisk været forskel på mine depressioner, afhængig af hvad årsagen til depressionen var.

    F.eks. havde jeg en depression, der var fremkaldt af blodtryksmedicin (en betablokker). Denne depression var meget anderledes end de andre, fordi jeg græd meget, hvilket jeg ellers aldrig har gjort under depressioner. Jeg har snarere været forstenet og helt følelsestom under depressioner.

    Derudover har jeg haft en depression, der var fremkaldt af kaliummangel. Her var det værste symptom, at jeg mistede evnen til at huske og koncentrere mig. Dette symptom har dog altid været der under mine depressioner, men aldrig så forfærdeligt som ved den depression, der var fremkaldt af kaliummangel.

    Som I vil se, er det meget individuelt, hvordan folk oplever en depression. Nogle bliver meget kede af det, og andre bliver ude af stand til at føle noget. Nogle kan muligvis passe deres almindelige dagligdag, om end med besvær, mens andre kan være så forstenede og hæmmede, at de ligger stort set ubevægelige hen. Selv det at komme i bad eller i tøjet kan være så stor en anstrengelse, at man ikke kan klare det.

    Mine depressioner har især givet sig udtryk ved en stærk hæmning af både det fysiske, det følelsesmæssige og det intellektuelle. Derover følte jeg mig stærkt forpint, især i de tidlige morgentimer. Det siger sig selv, at det stort set var umuligt at foretage sig noget i den situation.

    Heldigvis er det i de fleste tilfælde muligt at få det bedre. Hvis man tager et antidepressivt middel, kan depressionen lette i løbet af få uger. Men det er altid vigtigt, at man også får en behandling, der sigter på at finde og løse årsagen eller årsagerne til depressionen. Ellers kommer der jo bare en depression igen, når man holder op med at tage det antidepressive middel ;o)

    Mange hilsner og held og lykke med jeres opgave

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa piger.
    Nu er jeg jo 14 og går derfor selv i folkeskole, så jeg tænkte det måske kunne være interresant med synspunktet fra en jævnaldrende? Men altså, som sagt er jeg 14. Jeg har endnu ikke fået konstateret depression, men der er en stor mistanke. Jeg render rundt og er meget asocial, det er nok det mest notitsbare. F.eks var jeg til en fest her i weekenden, men jeg deltog dog kun 1/3 af festen, hvis ikke mindre. Resten af tiden tilbragte jeg nemlig ved at sidde udenfor og bare kigge ud i luften, altså et par timer. Udover det har jeg en form for selvmords tanker. Jeg ønsker bogstavelig talt nogle gange, at jeg bliver kørt over på vej til skole eller lignende. Det eneste der faktisk har afholdt mig fra at begå selvmord selv, at at jeg ikke vil huskes som drengen der begik selvmord.
    Ellers i min hverdag, føler jeg tit at jeg skal være alene. Jeg kan godt finde på at pjække, bare fordi jeg vil hjem. Det er ikke fordi jeg ikke har nogen venner, det har jeg skam, men jeg føler mig stadig ikke tryg i skolen. Der skal meget lidt utryghed til, før jeg får følelsen "Jeg skal hjem". Jeg har også tit lyst til at slå min nevø, bare fordi han står ved siden af mig.
    Håber det kan bruges til noget, hvis ikke så spørg da endelig ind.
Log in eller Registrér for at kommentere.