Muligt at få herpes uden sex?
Hej
jeg er en dreng på 16 år, som har fået nogle røder pletter/knopper på forhuden, kan dette være herpes? selvom jeg hverken har haft oral eller almindelig sex?
jeg er en dreng på 16 år, som har fået nogle røder pletter/knopper på forhuden, kan dette være herpes? selvom jeg hverken har haft oral eller almindelig sex?
Kommentarer
Jeg vil tro, at det du har opdaget er talgkirtler, som er helt normale. De kan se ud på mange forskellige måder og kommer i puberteten.
Se billederne her og sammenlign: http://www.psykeogsex.dk/talgknop01.htm
Kan det være dem?
I såfald er det helt alm. svamp.. det kan opstå hvis der har været for fugtigt under forhuden, hvis du har brugt alm. sæbe til at vaske glans med eller en hel masse andre ting.. Du kan købe noget salve ved navn "canesten" på apoteket i håndkøb og smørre på 2-3 gange dagligt indtil det går væk.. det gør det typisk efter en uges tid .. - hvis det altså er det!
- Ellers må du en tur til lægen ;o) har selv lige været samme tur igennem..
Du bliver jo nok nødt til at tage et smut til lægen når det ikke er talgknopperne.
Der er ikke noget at være flov over. Lægen har set et utal af peniser. Jeg vil tro det er noget helt uskadeligt som fx. svamp.
Svamp behandler man bare med en creme man købe i håndkøb, men jeg syntes da, at det er bedst at få kigget på det af en læge - og så kan du evt. i fremtiden selv diagnosticere det ved samme symptomer.
Herpes er en virus, der findes 2 hovedvarianter af Herpes virus, disse kaldes Simplex 1 og 2. I alt findes der 8 varianter af herpes.
Hvorfor man kan få herpes uden at have haft sex eller rørt andre, er fordi at herpes virus er en snedig virus. Herpes virusens DNA spredes også via ganske alm influenza. Herpes virus aktiveres hvis cellen er stresset i form af alm stress, alm influenza eller ved menustration. I de fleste tilfældes aktiveres virusen ikke selvom man får influenza, stress el. lign.
Når herpes aktiveres via influenza, så sker der det, at kroppen producerer en masse influenza virus. Influenza virussen DNA har fået herpes virus DNA integreret og dermed spredes den let via luft.
Når man får konstateret herpes, har man virussen permanent. Det meste af tiden er herpes inaktiv og dermed ikke spredes, når cellen stresses, så aktiveres herpes. Herpes virussen er integreret i cellens DNA og dermed har man den for evigt, tit i inaktiv form, hvor den aktiveres ved stress.
Men jeg tror ikke på at du har herpes, du bliver nød til at beskrive dine symptomer noget bedre. Hvor sidder knopperne henne? Sidder de ved omkranset omkring penis hovedet? Klør det? bløder det?