Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fag-Kinesisk: Visus - radius, sfere, cylinder, akse o.a.

Redigeret 4 december, 2010, 04:45 i Åben debat om øjne
Visus - radius, sfere, cylinder, akse + prisme og basis og andet

er der nogen der forstår målingsresultater ?
eller ved nogen om der findes artikler her på netdoktor, der kan foklare?

I mine unge dage fandtes der kun dioptri (enheden med hvilken nærsynethed og
langtsynethed blev udtrykt med enten minus (-) eller plus (+) tal.

Nu læser jeg værdier for sfere og cylinder og akse på optikerens sedler
og også radius (der har man dog flere af på hornhinden, øjet er rund!) - og jeg mener der er også flere akser.
Hvad er normalt og hvad er unnormalt, spørger jeg mig når jeg ser værdier???

Jeg kiggede i wikipedia.dk og wikipedia.de (der har flere artikler end den danske udgave), i netdoktor.de og i netdoktor.dk (der har flere artikler end den tyske netdoktor) og blev kun en smule klogere af universitetsspeciale af en tysk medicinstuderende - som beskriver målinger af refraktor og autorefraktor,
og subjektiv og objektiv synsstyrke-måling (som godt nok varieerer).

Ved undersøgelsen på synscentret (Center for hjælpemidler og kommunikation efter trafikuheld) kom der derudover begreber som prisme ?? og basis ?? til, som dog slet ikke interesserede optiker, der fremstillede den sidste brille.

Ligemeget, jeg ved jo alligevel ikke, hvad det handler om!!??

Jeg læste også om psykiske indflydelser på synet - som måske forklarer svingninger/variationer som en tysk optiker fandt frem til for et par uger siden?

Men i hvert fald har min psyke det fint i dag - og lige i dag, er kontrastsynet rigtig dårlig. Computerbrillen på næsen, og flere gange Ctrl+ tasten, for at skriften bliver stor, og de her tynde linier i skriften og selve blå på hvid er meget utydelig - lige i dag.

Nu har jeg en øjenlæge i Tyskland som selvbetaler, fordi jeg ikke vil vente et halvt år.
Øjenlægen sendte mig straks til check af diabetes og struma (Schilddrüse) hos min almindelig læge - og lægen gider ikke rigtig lave laborundersøgelse.
Danmark har tidligere været helt foran med profylakse, i dag hedder det: vi plejer ikke at undersøge, sålænge der ikke findes smerter.

Svingninger/variationer: det var helt afgjort mit indtryk at tegnene på synstavlene hos øjenlægen var større end hos optiker (måske fordi øjenlægen selv er gammel, vælger han større tegn?).

Desuden kom jeg endelig i tanker om slag på mit venstre (åbent!) øje med en basketbold for 2 måneder siden - det i forbindelse, at en optiker talte om større forandringer i hornehindens krumning på venstre øje.
(mekaniske indgreb efterlader altid ar, læste jeg).

Skal man fortælle sådan noget til en læge, eller keder man ham bare med det?

Indenfor 4 år havde jeg 3 mekaniske indgreb
1. slag tæt ved venstre øje
2. fald på baghovedet (ulykke på gaden)/bevidstløs+hjernerystelse
kunne bagefter ikke fiksere i næradstand
3. basketbold i venstre øje

....men skal jeg alligevel bare nøjes med forklaring "gammel = dårlig syn"
og nøjes med dårlig syn også gennem briller?

P.S. en anden Danmark-tysker fortalte mig
"Tyske optiker er altid bekymrede og sender dig altid til øjenlæge.
selvom du måske ikke fejler noget specielt.
Danske optiker er aldrig bekymrede, de laver briller med det samme,
selvom brillerene muligvis ikke passer optimalt til dit syn."

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det var godtnok noget af et indlæg. Kan godt høre/læse at du er forvirret.. Jeg ved ikke helt om jeg får alle dine spørgsmål med i min besvarelse, så hvis der er noget du føler du ikke får svar på, så spørg lige igen ;)

    For at tage den fra starten af - Visus er en betegnelse for din synsevne. Altså hvor godt/skidt du ser.. 1.0 (eller 6/6) er synsevnen for en "normaltseende".. 6/6 vil sige at man på 6 meter kan se det en normaltseende vil kunne se på 6 meter. Derved også sagt at hvis din visus er 6/9 kan du på 6 meter se det en normaltseende ville kunne se på 9 meters afstand. = ringere visus end 6/6.. Giver det mening? :)

    Radius ved jeg ikke lige hvor komme ind, men ordet er vel alment. I optikken bruges diameter oftest, hvilket indikerer diameteren på det rå-glas der bestilles hjem, alt efter hvor stort et stel det skal sættes i, og der tages højre for hvor langt brillebæreren har mellem øjnene (såkaldt PD = pupil distance).

    Sph, forkortelse at spherisk = "grundstyrken", som du også selv nævner ovenfor, om man er nær- eller lang-synet. Dog tror jeg i "dine dage" også der fandtes cylinder, du har sikkert bare ikke bemærket det.

    Cylinder er er andet og måske flottere ord for bygningsfejl. Bygningsfejl vil sige at øjet ikke er lige rundt på alle leder. Du kan måske forestille dig en fodbold og en rugby bold.. Rugby bolden vil være øjet med bygningsfejl, da denne ikke har samme krumning i alle retninger. Det samme gælder et øje med bygningsfejl - det skal have forskellige styrker i de forskellige akse-retninger. Håber det giver mening - det skal gå lidt hurtigt, hehe..

    Akse er det gradtal din spheriske styrke ligger i (=vinkelret på styrken på din bygningsfejl)

    Et prisme er noget man kan bygge ind i et brilleglas, som medfører at lyset brydes lidt anderledes indigennem glasset. Du kender måske faconen på et prisme? Det er trekantet. Lidt svært at beskrive. Men når lyset kommer ind igennem prismet bliver det det knækket MOD basisretningen. Deraf basis.. Lyset drejes i den vinkel dit øje er drejet. Prismer bruges primært til at korrigere folk med skelen, da øjnene ikke peger samme retning, og for at kunne give et samlet billede fra begge øjne skal lyset drejes ind igennem glasset.

    Ting som disse er lidt svære at forklare folk som ikke ved ret meget om det. Det er derfor det tager 3-4år at blive optiker :) Så der er ikke noget at sige til det, hvis du synes det lyder indviklet

    Man kan vel egentlig ikke helt sige hvad der er normalt og hvad der ikke er normalt. Men cirka 80% af danmarks befolkning har bygningsfejl (cylinder), så det må da siges at være nogenlunde normalt. Styrkemæssigt er det jo individuelt fra person til person, hvor man ligger henne af (nærsynet, langsynet etc.)


    Øjet kan "stresses" af psykisk indflydelse som du også selv nævnet. Dette kan medføre såkaldte akommodations-kramper, som kan slørre synet. Briller kan ikke altid afhjælpe denne slags problemer, da det jo er en anden faktore som er årsag til problemet. Desden kan antidepressiva og andre typer medicin påvirke synet.

    Hvis du har brug for at lave skrifttypen større på din computer har du højst sansynligt en dårlig visus, eller for ringe briller :) Visus kan sagtens være dårlig, og ikke mulig at forbedre med briller. Øjnene kan ikke se bedre end de fårmår. Dette kan evt. skyldes grå stær (katarakt), nethindeforandringer, amblyopi (dovent øje) eller mange andre ting.

    Det kan godt ske der har været større bogstaver ved øjenlægen end hos optikeren, men det har intet med øjenlægens synsevne at gøre. Hvorfor du har oplevet bogstaverne hos øjenlægen større end hos optikeren ved jeg ikke, men der er mange forskellige størrelser af bogstaverne på de tavler som bliver brugt rundt omkring, men jo bedre du ser, jo mindre bogstaver kan du læse på tavlere. Måske øjenlægen har vurderet at du ikke så bedre end til den størrelse bogstaver han valgte at vise? Jeg ved det ikke :)

    Øjnene kan selvfølgelig tage skade af at blive ramt af endten bolde, knytnæver eller lignende.. Hvis din visus er forringet efter et slag, stød etc. bør du kontakte din øjenlæge hurtigst muligt og sætte ham ind i sagen.

    Man får ikke nødvendigvis dårligt syn fordi man bliver gammel. Dårligt syn kan skyldes rigtig mange ting - mere end jeg har plads til at forklare her. Men det er rigtigt at når man kommer omkring 40års alderen og derover, så får man brug for læsehjælp i form af briller. Dette skyldes linsen som sidder inde i øjet mister sin flexibilitet, og derved evnen til at indstille fra afstand til nær.

    Det med at danske optikere ikke sender dig til øjenlæge hvis det er nødvendigt er en værre omgang ævl. Hvis din optiker vurderer det er nødvendigt for dig at komme til øjenlæge, henviser han/hun dig selvfølge omgående. Lige præcis som du siger tyske øjenlæger gør. Det er et spørgsmål om professionalisme..

    Håber du fik svar på nogen af dine spørgsmål. Der er ikke plads til at skrive mere nu, hehe :P Ellers må du spørge igen.

    mvh
  • Indstillinger
    Mange tak for lang og detailleret forklaring.
    Udtryk visus (selvom jeg kender begreb visuel - alligevel ????) havde jeg allerede fundet inden jeg skrev mit indlæg.
    Men tillægsspørgsmål:
    Jeg undrer mig over konstateringen, at min visus på det ene øjne skal være så ring (udtrykt som 0,6), mens mine samlede synsfejl (oprindelig -1 eller -1,25 dpt højre øje og +0,25 dpt venstre) og i dag et eller andet -0,5 og +0,5 samtidig højre og +2,25 dpt venstre i grund og bund er knapt nævneværdige.
    Folk med -5 dpt har udmærket syn med briller eller kontaktlinser.

    Har visus kun delvis noget med ens dioptrin-tal at gøre????

    Det med prismer giver mening i forbindelse med at jeg på synscentret blev undersøgt fordi jeg efter trafikuheld kunne dårlig fiksere i nærafstand.
    Inden undersøgelsen var jeg til øjenlæge, og det var hårdere end 100 mtr løb at skulle kigge med begge øjne på samme punkt, som jeg efter sigende ikke formåede så meget jeg ellers anstrengede mig at gøre. Linier på tekst havde været svært at holde styr på i godt et halvt år.
    Men disse prismer blev IKKE med taget med i computerbriller designet for 3 afstande (på foranledning af øjenlæge+synscenter). Den kæmpe forstørrelse (mine hænder så ud som slibepapir) hjalp dog alligevel og øjenlæge nævnte at hjernen bruger langt tid til at komme sig.
    Der var sakkader (har fundet frem til, hvad det er) og den type, hvor synet i bevægelsen har bedre konvergens end stillesiddende. (slørede tegn i en sangbog kunne jeg genkende som tekst når jeg bevægede overkroppen med i musikken - underlig oplevelse - desværre ikke brugbar til arbejdspladsen).

    Konvergensen synes at være bedret, prismer i dag formentlig irrelevante.
    Dog kan jeg ikke længere læse en tekst på tværs som tidligere.

    Alderslangtsynethed har udviklet sig måske lige så "normalt" som hos andre mennesker over 50.

    Men bygningsfejl sammen med ikke nævneværdige +dpt tal sammen med bekymrede ansigter og spørgsmål om jeg er syg - det gør mig nervøs.

    Jeg tror, at jeg er rask, men det med at kigge så meget både i nær og fjern (som bilist), gør mig syg, synes det er så anstrengende, og jeg sover mere om natten også inden jeg så de bekymrede optiker-ansigter.

    Jeg oplever min verden som klar også uden briller, når jeg får lov til at bruge begge øjne. Der skulle bare afskaffes de dumme bogstav på forpakninger, PC-skærm, mobilen og vejskilte, så ville jeg ikke mærke noget.

    Radius akse skal jeg læse endnu engang i dit svar - tror jeg.
    (det tekniske, bolden forståede jeg godt nok)
    Jeg fik noteret en cylinder (bygningsfejl) på 75 højre med super visus på 0,8 og
    90 venstre med visus på 0,6.
    Men ved ikke, om den mindre eller højere cylindertal er bedre.

    Den sfæriske syn kom du ikke så meget ind på - og det vidste jeg gerne hvad det står for. Jeg kender luftsfære og hemissfære, og hvad der gemmer sig i mine øjne aner jeg intet om.

    Tak når du svarer endnu engang - og der er to spørgsmål i denne tekst
    1. dårlig visus ved underordnet lav dpt-tal
    2. hvad er det såkaldte sfæriske syn

    vh
  • Indstillinger
    Hej igen..
    Jeg skal forsøge så godt jeg kan :)

    1. dårlig visus ved underordnet lav dpt-tal

    Visus kan sagtens være dårlig selvom man ikke har et specielt højt dioptri-tal. Og selvom du er bedst muligt korrigeret kan visus stadig godt være dårlig. Dette kan som jeg nævnt i mit forrige indlæg skyldes rigtig mange ting. Så det vil jeg helst ikke sidde og begynde at gætte på.. Men det kan muligvis skyldes det uheld du har haft, hvis altså din synsevne var bedre før uheldet? - det ved jeg jo intet om :)
    Derud over kan det skyldes man ikke har været korrekt korrigeret eller helt ukorrigeret som barn, hvis man har haft en høj synsfejl. Så "lærer" nethinden ikke at opfatte de sanseindtryk den får, og udvikler sig derved ikke korrekt. Og der er en hel masse andre ting som kan nedsætte visus. Grå stær, grøn stær osv osv.. Men det er den slags din øjenlæge burde holde øje med ;)

    2. hvad er det såkaldte sfæriske syn

    Det "sfæriske syn" er der som sådan ikke noget der hedder, men derimod
    den "sfæriske styrke", hvilket er den som man vurderer udfra om du er lang- eller nærsynet. Man kan lidt groft kalde den for grundstyrken .. Nu kan jeg ikke lige huske dine styrker som du skrev ovenfor, men et eksempel kunne være din styrke hed: -1,25 -0,75 x 90 på højre øje .. Her er det første tal (-1,25) den sfæriske styrke, hvilket indikerer at du er nærsynet, fordi det er med negativt fortegn.. de -0,75 er styrken på din bygningsfejl, og de 90 (grader) er akseretningen for den sfæriske styrke.


    Jeg håber dette var svar nok? :)

    Mvh..
  • Indstillinger
    Tak, tak
    sfæriske styrke er dermed i princippet intet andet end synsstyrken (også målt i dpt), som alene skyldes øjenæblets udformning (for langt eller for kort), som medfører nærsynethed hhv. langsynethed af den grund.

    Korrekt forstået?

    Kommer musklernes slaphed i alder til, så angives synsstyrken med et andet dpt.tal, fordi andre faktorer spiller en med-rolle, men øjenæblets oprindelige længde (for kort eller for langt) ændrer sig ikke.

    Jeg har begge varianter (nær/langt-synethed) som medfødt grundmodel - et øje nærsynet, et øje minimal langtsynet.

    Underlig er blot, at faktor2 - slappe øjemuskler - er ujævn fordelt.
    øjenmusklernes manglende funktion burde være nogenlunde lige fordelt på begge øje.

    Den sfæriske styrke blev forandret med 1 dpt på højre side og 2 dpt. på venstre side. Måske derfor, optikere kiggede så bekymrede på mig og øjenlæge sendte mig straks til laborundersøgelse.

    Ja, jeg håber meget, at øjenlægen undersøger alt grundig (se dit svar nr1) specielt det med Grøn stær uden forhøjet øjetryk. (øjetryk-test ok)

    Ja, mit syn var meget bedre inden uhelt. Synsfejl først og fremmest udfra medfødt grundmodel (sfærisk styrke) en smule alderslangtsynet, men læste bøger og aviser uden læsebrille.

    Men det kan handle om tilfældig sammentræf af to hændelser.
    Uhelt med efterfølgende konvergensproblemer og samtidig rasant udvikling af alderslangtsynethed.

    Jeg kan intet mere læse uden briller - og bruger det hvad der korrigerer "nogenlunde" - igangværende lægelig undersøgelse.

    Og synet "svinger". Nogle gange skal jeg udover brille-brug forstørre skærmtekst vildt meget, andre gange ikke. Det samme ujævne præstation meldte optikeren ud, hvorfor hun ikke ville lave briller til mig inden øjenlæges undersøgelse.

    Det er som en halvløs tråd i en lampekabel, som bevirker at lampen nogle gange lyser, nogle gange blinker, og til sidst slet ikke tænder.

    Puh, hvilken sammenligning - tænker på glaukom. Til sidst er man blind. Brrrrrrr.
  • Indstillinger
    Tak, tak
    sfæriske styrke er dermed i princippet intet andet end synsstyrken (også målt i dpt), som alene skyldes øjenæblets udformning (for langt eller for kort), som medfører nærsynethed hhv. langsynethed af den grund.

    Korrekt forstået?

    Kommer musklernes slaphed i alder til, så angives synsstyrken med et andet dpt.tal, fordi andre faktorer spiller en med-rolle, men øjenæblets oprindelige længde (for kort eller for langt) ændrer sig ikke.

    Jeg har begge varianter (nær/langt-synethed) som medfødt grundmodel - et øje nærsynet, et øje minimal langtsynet.

    Underlig er blot, at faktor2 - slappe øjemuskler - er ujævn fordelt.
    øjenmusklernes manglende funktion burde være nogenlunde lige fordelt på begge øje.

    Den sfæriske styrke blev forandret med 1 dpt på højre side og 2 dpt. på venstre side. Måske derfor, optikere kiggede så bekymrede på mig og øjenlæge sendte mig straks til laborundersøgelse.

    Ja, jeg håber meget, at øjenlægen undersøger alt grundig (se dit svar nr1) specielt det med Grøn stær uden forhøjet øjetryk. (øjetryk-test ok)

    Ja, mit syn var meget bedre inden uhelt. Synsfejl først og fremmest udfra medfødt grundmodel (sfærisk styrke) en smule alderslangtsynet, men læste bøger og aviser uden læsebrille.

    Men det kan handle om tilfældig sammentræf af to hændelser.
    Uhelt med efterfølgende konvergensproblemer og samtidig rasant udvikling af alderslangtsynethed.

    Jeg kan intet mere læse uden briller - og bruger det hvad der korrigerer "nogenlunde" - igangværende lægelig undersøgelse.

    Og synet "svinger". Nogle gange skal jeg udover brille-brug forstørre skærmtekst vildt meget, andre gange ikke. Det samme ujævne præstation meldte optikeren ud, hvorfor hun ikke ville lave briller til mig inden øjenlæges undersøgelse.

    Det er som en halvløs tråd i en lampekabel, som bevirker at lampen nogle gange lyser, nogle gange blinker, og til sidst slet ikke tænder.

    Puh, hvilken sammenligning - tænker på glaukom. Til sidst er man blind. Brrrrrrr.
  • Indstillinger
    ingen indikationer for glaukom - er meget lettet.

    2 konsultationer hos en tysk øjenlæge (ekstreme ventetider i DK).
    1 laborundersøgelse, blodsukker+stofskifte supernormal.

    Resultat:
    1.astigmatismus (kan slås op på netdoktor.de ...ikke her)
    2.nystagmus
    3.aldersbetinget behov for nærkorrektur (ikke forbavsende)

    hvordan 1. har udviklet sig - aner ikke - begrebet dækker: der er flere
    refraktioner af lyset, som ikke forener sig til et punkt. Det giver forvrængninger i synet, og tingene (ligemeget nær eller fjern) ses uskarpt.
    Årsag hornhudekrumninger medfødt eller erhvervet.

    Bliver korrigeret med cylindrisk slibede brilleglas eller kontaktlinser
    (hårde kontaktlinser presser hornehinden i form), laserOP eller i svære tilfælde hornhinde transplantation.

    Mine nye briller giver knivsskarpe billeder i fjern og nær - og forvrængninger
    (lidt æggeformede cirkler) er væk. Man skal vænne sig til "det nye syn". Fik lidt hovedpine i starten og bruger brillen doseret.

    Nystagmus (ukontrollerbare øjenbevægelser) har forundret øjenlæge, idet der intet andet organisk er i uorden.
    Nystagmus er tit medfødt, hos småbørn findes harmløse og behandlingskrævende former. Kan fremprovokeres hos raske med rotation og droger (ecstasy). Kan være følgevirkningen af hjernerystelse. Jeg ville have troet at kranie-hjerne-trauma symptomer to år efter uheld skulle være forbi.
    Svimmel holdte sig i et år. Synsforstyrrelser varede/varer længe.
Log in eller Registrér for at kommentere.