Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvordan får jeg min tilværelse på rette spor?

Redigeret 6 november, 2010, 17:12 i Ensomhed
Hej derude. Jeg er en ung kvinde på 19 år. Sagen er den, at jeg ikke har det store psykiske overskud. Jeg har længe døjet med sociale problemer, men de kommer tilbage i ny og næ. Jeg tør tit ikke at åbne mig op i frygt for at sige og gøre noget dumt. Noget andet er, at jeg i år er startet på en lang videregående uddannelse, men studiet har vist sig ikke at være noget for mig. Efter en dårlig eksamen har jeg fået en ret dårlig start på noget, som jeg troede jeg skulle til at blive glad for og leve af. Nu hænger jeg på det, desværre. Det sidste er, at jeg ikke kender ret mange mennesker, og derfor er det ret svært for mig at møde nogle mænd, der kunne fatte interesse for mig. Er der virkelig ikke andre steder end nettet, hvor jeg kan lede efter mænd? Jeg vil meget gerne have svar på mine problemer...

Kommentarer

  • Indstillinger
    trist med din uddanelse den ikke er dig. ER det venskab eller en kærste du søger. Match.com kan du søge kærste det er de bedste steder med fyre hvor du skal betale for at være medlem. mød dem en offentlig sted. til du kender en godt. har du ikke en studiovejleder der kan hjælpe dig med hvad du skal med din uddannelse. du kan også kontakte sindnet.dk der kan du få venner . der forstår dig. held og lykke spider68
  • Indstillinger
    Hej Solskinsdag

    For det første: Hvorfor hænger du på uddannelsen nu? Hvis du allerede nu ved, at det alligevel ikke er noget for dig, så dur det jo ikke, at du fortsætter og bruger dit liv på noget, du ved, du ikke bliver glad for. Så får du det da først dårligt. Noget af det allervigtigste i livet er, at man finder noget at beskæftige sig med, man interesserer sig for, så det giver glæde, mening og styrker én. Ellers er der for stor risiko for, at livet bliver tomt og meningsløst. Så de praktiske problemer der evt. må være med at stoppe uddannelsen, må være til at finde ud af. Men hvad handler det om, siden du mener, at du ikke kan ændre retning nu?

    For det andet: De øvrige problemer, du nævner, hænger sammen. Første skridt er, at du begynder at gøre noget for at styrke dit selvværd. Og hvordan gør man så lige det?
    1) Jeg vil anbefale dig at læse nogle bøger omkring selvudvikling og måske mere psykologisk litteratur omkring de problemer, du har.
    2) Konkret er det helt forbudt at tænke og tale nedsættende om dig selv, hvis du plejer det. Hver gang der kommer en selvnedgørende tanke, så find i stedet noget pænt at sige om dig selv. Hvis du f.eks. plejer at tænke, at du er doven, så er det sikkert mere korrekt at sige, at du er træt og uoplagt. Hvis du plejer at tænke, at du er… f.eks. kedelig, så er det måske i virkeligheden fordi, du er en mere alvorlig, indadvendt type? Alting kan vendes – det handler om, hvorvidt du bruger dine følelser og tanker til at nedgøre eller styrke dig selv.

    Det er vigtigt, at du virkeligt bevidst og konkret prøver at bygge dig selv op og giver dig selv lov til få et bedre selvværd. Hvorfor skulle du være mindre værd end andre mennesker? Det er ulogisk. Hvis du er mindre værd end nogle mennesker, så må der være andre der er mere værd end dig? Og andre igen, der er mindre værd end dig? For mig giver det ingen mening. Man kan ikke sætte en værdi på mennesker på den måde.

    Undgå for så vidt muligt mennesker, der ikke lytter til dig og accepterer dig, som den du er. Undgå mennesker der ikke behandler dig godt. Du må heller ikke tillade andre at tale nedgørende om dig - heller ikke bare i det små. Du fortjener at have det godt og blive behandlet godt og respektfuldt – både af dig selv og andre.
    Gør noget godt for dig selv HVER dag. Væn dig til at tænke positive tanker om dig selv HVER dag. Det kan være, det kræver øvelse, men man kan vænne sig til det.

    Når du holder af dig selv, vil du blive modigere i forhold til andre mennesker, du vil få lettere ved at sige fra overfor noget, der ikke er godt for dig og du vil få en anden udstråling og få lettere ved at omgås og tiltrække gode mennesker.

    Hvis dine sociale problemer og problemer med ensomhed belaster dig meget, vil jeg anbefale dig at søge en psykolog/terapeut, hvis/når du på et tidspunkt får råd til det. Ikke fordi der er noget galt med dig, men fordi du i så fald næppe selv kan løse problemerne uden professionel hjælp. Det er der absolut INTET usædvanligt eller skamfuldt i.

    For det tredje: Du spørger, hvor du kan møde mænd, der kunne fatte interesse for dig. Jeg vil vende spørgsmålet om: Hvor kan du finde mænd, der kan interesse dig? Hvilken type mand søger du? Hvilke egenskaber og kvaliteter skal han have? Det er vigtigt, at man har rimeligt fælles livsværdier og livssyn. Har du nogen interesser? I så fald vil det være oplagt at finde en kæreste eller venner udfra fælles interesser.

    Er det i virkeligheden venner, du har mere brug for i første omgang?
    Jeg kender ikke meget til netdating, men jeg ved, at hvis man ikke har et særligt godt selvværd, så er man ikke så kritisk og ikke så god til at sætte grænser og så kan man blive et let offer for mænd, der måske ikke er helt ærlige på nettet. Det har man måske lidt lettere ved at gennemskue ansigt til ansigt.
    Det er altid lettere at være sammen med andre, hvis det er nogen, man føler sig ret ens med, så man kan være (rimelig) ærlig om, hvordan man har det og ikke skal skjule sig selv.

    Måske du har lyst til at kigge på disse tre sider og se, om det er noget for dig:
    Ensom ung - Et projekt under ungdommens Røde Kors. http://www.ensomung.dk/
    Logen - Uformelt mødested efter interesser. http://www.logen.dk/
    Ventilen - Frivillig organisation, der driver mødesteder for stille, ensomme unge mellem 15-25 år. http://www.ventilen.dk/


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.