Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er hvad?

Redigeret 4 november, 2010, 14:05 i Kroniske smerter
Måske er det her et dumt spørgsmål... men jeg håber, at nogle af jer måske kan hjælpe lidt.

Jeg er 44 år og har modic forandringer i L5/S1 (degenereret diskus med endepladeforandringer) og er voldsomt hypermobil i ryggen. Tilstanden er ret smertefuld. Der er ikke noget at gøre ved det og heller ikke megen hjælp at hente nogen steder. Har været på træningsophold hos gigtforeningen, men kan ikke holde til ret meget aktivitet. Jeg er sådan set ret god til at håndtere og acceptere det og tage mig af migselv - hvile og skåne, og har lavet en positiv liste over de ting jeg kan, og jeg forsøger så vidt muligt at tage positiv kontrol i mit liv.

Jeg klarer mig på Panodil Retard fuld dosis og bliver nu indstillet til pension. Panodil tager ikke alle smerterne, men hvis jeg ikke tager dem, går det helt galt og så kan jeg hverken gå eller stå - så de har bestemt en god virkning. Jeg kan ikke så godt tåle tramadol og heller ikke NSAID. Nogle fagpersoner har nævnt at jeg skal tænke på, at der kan være nervesmerter involveret, og at jeg så måske skulle få anden medicin - men hvordan ved man det?

Jeg har meget ondt i det område (lænden), hvor modic sidder, og har en del spændinger (kompensation) i balder, ben (særligt yderlår og hæl), nakke og skuldre. Jeg er hypermobil i fødderne og har korrektion for platfod. Langt de fleste af spændingssmerterne aftager når jeg får massage af fysioterapeut men kommer tilbage - dog er det svært i nakken og skuldre, men her er jeg også meget hypermobil, knaser og knækker. Varme er godt. Jeg har ikke berøringsmerter eller andre forstyrrelser, men får noget mere ondt når det bliver koldt.

Det eneste "underlige" jeg har, er krible-krable i de yderste muskler og i huden på venstre ben, igen særligt yderlår. Det er ikke smerter som sådan.

Tyder dette i retning af nervesmerter? Skal der store undersøgelser til for at finde ud af om det er nervesmerter? Jeg orker ikke rigtigt at eksperimentere med forskellige præparater med alskens bivirkninger hvis ikke der er belæg for det. Jeg er ellers positiv og optimistisk - ikke depressiv eller nedtrykt trods situationen.

Tak for hjælpen!
Log in eller Registrér for at kommentere.