Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er en virus det sammen som en bakterie?

Redigeret 16 november, 2010, 10:59 i Åben debat om forkølelse
Jeg sidder i klassen med en uenig lære og skulle bruge et hurtigt svar.
Spørgsmålet lyder: Er en virus det samme som en bakterie? Og hvorfor. Hvad er forskellen ?


Hilsen simon1994

Kommentarer

  • Indstillinger
    Næ nej, virus og bakterier er to helt forskellige ting.
    Eksempel: Hvis du får halsbetændelse kan den behandles med penicillin hvis den er fremkaldt af bakterier, men ikke hvis den er fremkaldt af virus.

    Søg på virus og bakterier her på netdoktor.
  • Indstillinger
    nej som anna siger er det ikke det samme.. en bakterie kan behandles, det kan en virus ikke.. (en bakterie er f.eks blærebetændelse eller lungebetændelse og virus er f.eks en forkælelse.. som du sikkert ved, kan man behandle blære og lungebetændelse med pencilin, men en forkølelse kan du ikke gøre noget ved, den skal gå over af sig selv :) )
    håber det var svar nok og du forstod hvad jeg skrev :)
  • Indstillinger
    Bakterier er levende og virus er partikler. Det er 2 vidt forskellige typer.

    Bakterier kan som regel bekæmpes med antibiotika og alkohol. Virus kan ikke bekæmpes med nogen som helst mediciner. Der er mediciner der dæmper infektionen af virus. Der er meget få typer af virus der ikke kan tåle alkohol, fordi at de har en fedtopløselig kappe, derfor opløses vira. I de fleste tilfælde kan virus ikke ødeligges af alkohol.

    Bakterier kan faktisk godt forårsage influenza eller forkølese, det sker ikke så tit. Tit er det virus der forårsager influenza og forkølese.

    Bakterier kan bevæge sig, det kan virus ikke. Virus smitter typisk ved kontakt til kontakt eller smittes via luften. I luften spredes den som partikel ligesom støv og pollen.

    Jeg er uenig med jer andre herinde. Det er faktisk ikke altid man kan behandle bakterie infektioner med antibiotika. Forklaringen er antibiotika dræber bakterien, men ødeligger ikke de toksiner som bakterien har produceret, derfor kan man godt blive syg i lang tid efter at bakterien er dræbt.
Log in eller Registrér for at kommentere.