Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Koloskopi vs Sigmoskopi

Min læge vil gerne lave sigmoskopi, hvor jeg dog har ondt i det øvre del af maven(har allerede fået lavet gastroskopi)

Så er spørgsmålet: Hvorfor sigmoskopi og ikke koloskopi?
Kan man se samme forandringer?
Så vil det jo ikke give mening at lave koloskopi overhovedet...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej, jeg har fået lavet alle 3 den sidste måned. startede med Sigmo, det er kun tyktarmen. Blev så efter den Sigmo indlagt med meget stærke smerter, så de frygtede jeg havde hul i tarmen, og blev CT scannet. Havde jeg heldigvis ikk, men scanningen viste at tyndtarmens væg var fortykket, så skulle derefter have foretaget Koloskopi, samt Gastroskopi. Koloskopi er mere omfattende, og de går også ind i tyndtarmen.. pøj med det
  • Indstillinger
    Glemte at sige at jeg også har meget ondt øverst under begge ribben, har fået forklaret at det er der tyktarmen løber.
  • Indstillinger
    hej michele 66
    vil du være sød og fortælle hvordan en koloskopi foregår,
    hvor tyk er det rør de bruger?
    gør det ondt?hordan mærker det bag efter
    er man lidt tildækket,
    jeg skal have det gjort, er genert og bange.
    mvh
    søs
  • Indstillinger
    Hej Søs..

    Du skal ikke være så bekymret, for mit vedkommende var Sigmoskopien værre end Koloskopien, pga jeg ikke fik smertestillende og beroligende. Det får man altid når de udfører en Koloskopi! Og det hjælper virkelig meget, og får en til at slappe af, så det føles som om det er hurtigt overstået! Selve slangen er ca. 1 cm tyk, og når blot du er bedøvet, mærker du det ikke så meget, og ellers siger du bare til, hvis det gør for ondt, så stopper de lidt! Du beholder dit eget tøj på, på nær bukser og trusser. Du klæder om til sygehusbukser, hvor der er lavet en revne, bagi, og du skal lægge dig på venstre side. så det er ikke så slemt. Jeg havde lidt smerter de næste dage, pga det luft de puster op, men når man bare ved hvad det er, så går det... Håber det kommer til at gå godt for dig, hvornår skal du have det foretaget, og hvorfor? Jeg synes næsten at selve udtømningen dagen før, var det værste, virkelig hårdt at rende SÅ meget på toilet. Pøj pøj med det. Kærlige tanker herfra.
Log in eller Registrér for at kommentere.