Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D-vitamin mangel på trods af injektioner

Redigeret 29 november, 2010, 09:35 i Vitaminer og mineraler
For 4 år siden fik jeg lavet en gastrisk bypass operation (såkaldt fedmeoperation) som har virket rigtigt godt. Jeg har tabt mig 80 kilo og den eneste bivirkning jeg har er d-vitamin mangel men nu er det også ved at være et STORT problem.

De sidste 2 år har jeg kæmpet med d-vitamin mangel. Jeg kommer ud i solen men det ser ikke ud til at virke, for da mit vitaminmangel blev konstateret var det på 3 (hvilket er meget lavt). Min læge startede indsprøjtninger hver måned men vi fandt ret hurtigt ud af at det ikke var nok. Faktisk går mit d-vitamin fint opad en uge efter at jeg får injektionen men derefter falder det brat igen.

Jeg har prøvet d3 vitaminer i 4 måneder uden effekt og det eneste der kan holde mine d vitaminer oppe så jeg kun skal have en injektion om måneden er unikalk mega hvilket har en del d-vitamin i og selvfølgelig kalk. Problemet er bare at jeg er blevet fortalt jeg skal tage 6 om dagen. Det er en enorm stor dosis og mit kalkindhold er let forhøjet. Det giver dog et par problemer.

For det første slår det helt min mave i stykker. Det siger næsten sig selv at den mængde kalk jeg får giver enorm hård mave. Desuden tager jeg også 4 jern tabeletter om dagen. Jern og kalk må ikke tages sammen, derfor doseres dette således.
2 kalktabeletter 3 gange dagligt. 2 Jerntabletter 2 gange dagligt. Disse skal tages minimum 2 timer fra hinanden så jeg veksler, først 2 kalktabletter, derefter vente 2 timer og 2 jerntabletter.

Kombinationen af kalk og jern tror jeg ikke er sund for min mave.

Mit problem ligger i at min læge siger bare, jeg skal blive ved at tage det sådan. Som han siger kan jeg jo tage afføringsmiddel ved siden af. Jeg har fået målt nyretal osv. hvilket han siger udelukker en nyresygdom men grunden til jeg ikke kan optage dvitaminer er måske at de er fedtopløselige. Jeg udskiller fedt, på grund af min gastrisk bypass.

Det er blevet enormt nedslidende at kæmpe med, dag efter dag. Jeg er udkørt fordi jeg ikke kommer nogle steder. Jeg bliver ikke rigtigt udredt, men får bare at vide at det må jeg leve med. Jeg er bare ikke sikker på jeg vil acceptere dette.

Er der d-vitaminer som virker bedre? Hvilken afdeling skal man henvises til hvis man gerne vil udredes på sygehuset? Jeg har brugt 2 år på at stole på min læge i dette tilfælde, men jeg vil gerne videre i systemet, da han, for at være ærlig ikke helt virker som om han ved hvad han laver på dette punkt.

Gode råd modtages gerne :o)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det er normalt ikke nødvendigt at tage kalk sammen med D-vitamin. D-vitamin gør at man optager kalk nemmere fra kosten, så hvorfor så tage ekstra kalk ved siden af. Det giver ingen mening.

    Du kan købe 35 mikrogram D3-vitamin fra Naturdrogeriet hos matas. Jeg selv tager 250 mikrogram dagligt hvilket er 7 piller, som skal tages sammen med et hovedmåltid. Husk at tage Mangnesium ved siden af, da D-vitamin har brug for dette for at virke optimalt.

    Hilsen Niels
  • Indstillinger
    Hej, ja de d-vitaminer har jeg været på i 4 måneder men de viste slet ingen effekt på mig. For at være ærligt, jeg ved ikke hvorfor han bliver ved at sige jeg skal tage unikalk mega men har nok fuldt ham blindt i lidt for lang tid.
  • Indstillinger
    Hej

    Når du er så langt nede i niveau kan du roligt tage 7 piller dagligt i 3 mdr. og så få målt dit niveau igen. Kroppen bruger ca. 100 µg dagligt, så det er bestemt ikke for meget at taget 250 µg. D-vitamin kræver fedt for at blive optaget, så derfor er det vigtig af du tager dem sammen med din aftensmad. Ellers har det ingen virkning.
  • Indstillinger
    HOS ---LENE HANSSON----MAD EKSPERTEN
    KAN MAN FÅ MÅLT ----SIT VITAMIN BEHOV----VAR DET EN IDE
  • Indstillinger
    hej...
    jeg har også svært d.vitamin mangel.. det kan slet ikke måles i min krop.. så er sat på diæt med D3-vitaminer de stærkeste.. i et halvt år og så skal jeg ha taget en ny blodprøve...

    Altså helt ærligt så ville jeg måske prøve at finde en anden læge.. jeg har selv haft en del problemer med mine forhenværende læger.. de har været ligesom din.. jamen det gør du bare.. jamen min krop hr læge... jamen det går... og det er faktisk ikk særligt fedt..

    Mit blev opdaget fordi jeg konstant har muskelproblemer og muligvis havde diabetes.. og da min læge er en del af et lægehus med laboratorie og alt det der så tog han en blodprøve.. og han ku så se at jeg ingen d.vit havde, og at jeg ikke producerer æg, hvilket forklarer vores problem med at få børn..

    Så hvis jeg var dig ville jeg finde en læge som var interesseret i at hjælpe dig.. og som vil tage en fuld-blodprøve som kan fortælle om der er noget din krop mangler ud over d-vit...

    Min mand har oz fået foretaget en gastric og jeg ved hvor vigtigt det er med vit. og hvor besværligt det er at optage i kroppen det er en 2-3 år siden han blev opereret og han er begyndt at mangle vitaminer fordi han glemmer at tage den daglige dosis af 50+.... så jeg kæmper med at få ham til at huske dem for han ikk ender som dig... men han fik afvide at hvis hans krop kom i mangel ville det ta en 3-4 år at rette op på det igen med special-vit.kost som du får... det hjalp ham til at huske..
    men en anden læge..
    Ellers kan du tage kontakt med sygehuset der opererede dig.. jeg ved at min mand går til tjek.. er det indtil 1 år og så igen efter 5 år... og hvis din læge ikke hjælper dig tilstrækkeligt så sys jeg du sku prøve at kontakte dem... min kæreste blev opereret på priv.hospitalet mølholm og han kan i hvert fald tage kontakt.. så det burde du oz kunne...
Log in eller Registrér for at kommentere.