Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

alderssyn - inkluderer dårlig syn for svage kontraster

Redigeret 10 oktober, 2012, 10:11 i Åben debat om øjne
jeg har galopperende alderssyn, som er problematisk ved læsning +endnu mere internetbrug.
Ved internet er det ikke alene de bittesmå bogstav, der er problematsike, men de hyppige dårlige kontraster
lysegrå skrift på hvid, hvid skrift på lyseblå baggrund, lindgrøn skrift på oliven baggrund. Indtastningsfelter der har ultratynde, nærmest forsvindende linier.

Er det kun alderssyn???? Eller er det et generel problem, at internetsider fremstilles som "ulæselige".

vh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved intet om alderssyn - men det lyder da som om, at du trænger til brilller/læsebriller. Se da at få lavet en gratis synsprøve hosf optikeren. Så kan du (når du har fået målt styrken) købe et billigt par i Netto eller Tiger til at starte med.

    Til det med internetsider: Nej, de laves ikke generelt ulæselige. Og det er egentlig derfor jeg skriver. Jeg har nogle fif jeg håber du kan have gavn af:

    Du kan forstørre enhver internetside således:

    Tryk CTRL-tasten nede og tryk samtidigt på tasten med tegnet +
    Ved at trykke flere gange på + forstørrer du yderligere.
    For at mindske siden igen trykker du på CTRL og -

    Når du har svært ved at se en given tekst på grund af farverne, kan du markere den. Derved får baggrunden og teksten andre farver.

    Det gør du således:
    Lad markøren stå ved 1. bogstav. Hold shift-tasten (den man bruger til at lave kapitaler/store bogstaver) nede og brug piletasterne til at rykke markøren til sidste bogstav i teksten (du kan bare brug den der peger nedad til at komme ned til sidste linie.
  • Indstillinger
    Ja, jeg tror sådan set, at det er et generelt problem, at mange internetsider med vældigt "smarte" designs er ulæselige. Og jeg tror sådan set også, at det skyldes, at de primært bliver oprettet af unge mennesker, med "normalt" syn, der desværre ikke tænker længere end ud over hvad de selv kan opfatte.

    Jeg ser det ofte - og bliver helt himmelråbende forbavset, når jeg ser netop sådan noget utydeligt noget, og det er ikke kun internetsider - det er også f.eks. valgplakater. Ved sidste kommunalvalg så jeg en række plakater ophængt i lygtepælene fra et bestemt parti, jeg husker ikke hvilket, der var lavet med rød baggrund og grønne bogstaver - eller også var det omvendt. Dette parti hægtede uden videre - dels farveblinde personer, dels personer med bare en anelse svagtsyn - af.

    Jeg er ikke helt sikker på, det var ønsket fra partiet side, men helt sikkert nogle unge mennesker, der havde kreeret, og slet ikke havde bare antydningen af fornemmelse for, hvordan noget sådant skulle nå ud over "rampen".

    Men - ikke bare syn; indpakninger kan være et voldsomt problem, når man kommer lidt op i årene og måske døjer med noget gigt. Der er mange ting, jeg ganske enkelt må undlade at købe, for jeg kan ikke pakke det op.

    Jo, jeg vil gerne være med til at slå et slag for at verdens befolkning ikke udelukkende består at unge, sunde mennesker - vi er en ret så talrig flok, der uden videre bliver hægtet af.
  • Indstillinger
    Anna hoppede lige på, mens jeg skrev ovenstående, så jeg vil lige nævne for dig, Anna: Om så siden bliver på størrelse med Rådhuspladsen, så hjælper det ikke, hvis det samtidig er disse farvekombinationer, som der nævnes.

    Det er meget almindeligt at netop noget sådant med en bundfarve og en anden skriftfarve bliver totalt mudret for en læser, der har bare lidt problemer med synet - og det har en overvejende gruppe af de personer, der er over 50 år.
  • Indstillinger
    Lotte, du missede vist lige midt sidste trick: At markere teksten hvorved det skifter farve.
    Eller måske det bare heller ikke virker... Men en kombination af de to måske?

    Men kan kun give dig ret i resten af din smøre :) Selv jeg som har stærke hænder kan have svært ved at få min medicin ud af blisterpakningerne og med at åbne diverse emballager.
  • Indstillinger
    Ja, den missede jeg - og kendte i øvrigt ikke til, så tak for det.
  • Indstillinger
    Jeg har sandelig også problemer. Mit skrift/billede er forstørret meget op. Jeg kan slet ikke læse det med lille skrift. Jeg må så også "køre" billedet noget mere, fordi det er så stort.
    En hvid baggrund, så varer det ikke længe før øjnene svier og løber i vand.
    Men at man kan købe billige briller, det holder ikke rigtigt, medmindre man har samme styrke på begge øjne og styrken ikke skal være særlig stærk.
  • Indstillinger
    tak Anna, Lotte, Persille
    Anna84, jeg kender ctrl+/ctrl- noget i de nyere windows-versioner.
    Det er et hjælp, til gengæld skal man indimellem scrolle som tosset.
    Jeg ved ikke, hvorfor man ikke bare vælger en større font (skriftstørrelse).
    Så kan man ikke pakke så meget på en side - og hvad så?

    ctrl+ hjælper iøvrigt ikke for dårlig valgte kontraster.

    Jeg synes websider-udviklingen går den stik modsatte vej end den jeg ser indenfor en anden teknologi - TV. Her jubles for TV-apparater, der har knivsparpe billedet-gengivelse. Mange pixler, gode kontraster.

    Jeg har også ind imellem markeret teksten - men jeg spørger mig, hvorfor skal jeg egentlig gøre det. Kan tingene ikke præsenteres "fornuftig"?

    Og angående forstørrelsen af teksten, så synes jeg, at det burde være de yngre, der tvinges til at formindske teksten!! og ikke de ældre, der skal forstørre.
    Alene af den grund, at de middelaldre+ældre er i flertallet (demoskopi).
    Tages specielt "synet" med i billede, så starter ældring fra den 11./12. livsår.

    Om alderssyn inkluderer mindre følsomhed for svage kontraster - ja, det gør - fik jeg besvaret i en af netdoktors artikler om øjnene.

    Angående forpakningen kan jeg bare tilslutte mig - det er undertiden en "kamp" med cellofan og plast, og jeg synes det er ærgerlig at bruge så megen tid på det.
    Jeg har selv ikke gigt, men jeg kender rigtig mange, der har.

    Briller:
    det hjælper ikke med netto/tiger når ens øjne er forskellige - jeg har tidligere "konstrueret" ekstra nærsynbriller (netto) ved at knække et glas komplet ud af stellet. Efterhånden har begge øjne styrker - dog forskellige.
    Briller har jeg mange, undtagen en til ca 60 cm afstand, passer ingen. Og øjenlægernes ventetider er lange. (undersøgelsen anbefalet af optiker).

    Det er godt, at kunne orientere sig i mellemtiden her på netdoktor.

    Uanset mit aktuelle problematik synes jeg ligesom Lotte123, at forbrugerne/kunder/konsumenter burde tages mere alvorlige.

    og p.s. 10-årige skolebørn har forleden ikke taget notits af en forlder til dem - skriften var for småt, kontraster for dårlige, folder blev "overset".
  • Indstillinger
    Man kan så ikke altid markere teksten på den beskrevne måde ovenfor. Jeg kan f.eks. ikke sætte markøren nogen steder her på netdoktor.dk side og ergo kan jeg heller ikke markere ved at bruge shift og piletaster.

    Til gengæld kan man altid markere tekster på alle hjemmesider (med mindre teksten er en del af et billed) ved at aktivere musemarkøren i et hjørne og så holde musens venstre knap ned, mens man trækker til tekstens diagonale hørne.

    Når man så har gjort det, så kan man lige så godt kopiere hele den tekst og indsætte den i et teksbehandlingsprogram, hvor man selv bestemmer størrelse på tekst og baggrundsfarve etc. Jeg gør det ofte selv, selvom jeg ikke har nogen problemer med mine øjne, men f.eks. synes jeg, at det er irriterende, når teksten går fra den ene side til den anden på skærmen, da jeg har en meget bred grafikskærm og næsten må sidde og drreje hovedet for at læse linierne ud.

    Så når du har markeret teksten, så højreklikker du den og så får du bla. muligheden for at vælge Kopier. Så kan du f.eks. åbne Windows Word Pad eller et andet super simpelt tekstprogram, højreklikke i det og vælge Indsæt. Voila!
  • Indstillinger
    Oppe i højre hjørne på skærmen, som man ser, når man læser denne side, er et hus, en stjerne og så noget andet en rund en. Den sidste trykker man på og går ned til zoom. Så kan man med et museklik gøre teksten meget stor, hvis det ønskes.
Log in eller Registrér for at kommentere.