Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kræft i testikkel

Redigeret 27 oktober, 2010, 10:01 i Åben debat om kræft
Jeg kan mærke en knude på min VENSTRE testikel.
Den lægger i min baghule og er faktisk lidt stor.
Men heller ikke for stor. Det har jeg haft i et stykke tid nu.
Men jeg har ikke ondt i den, den er heller ikke øm.

Jeg er 17 år.

1 - Hvor lang tid går der før man mærker at man har testikkel kræft?
Hvordan mærker man det?

2 - Hvad sker der hvis jeg ikke tager til læge?
Hvor lang tid har jeg tilbage, hvis det er kræft?

3 - Hvor farlig er testikel kræft?

Tak for jeres opmærksomhed.
Med venlig hilsen
Sten.

Kommentarer

  • Indstillinger
    1.Hvis du kommer der til, hvor du tydeligt mærker, at det er det, du fejler, så er det for sent.

    2.Enten er det noget helt ukompliceret, som forsvinder af sig selv – eller også er det noget alvorligt, som kun bliver værre af, at du ikke har gjort noget ved det, men inden da vil du været gået helt til af bekymring og nervøsitet.

    3.Testikelkræft kan kureres, hvis man kommer i tide. Du vil endda efterfølgende være i stand til at få børn.


    Konklusion: Se at komme til læge, og gør det nu. Sandsynligheden for at det er helt og aldeles ufarligt er til stede, men det kan også være noget, der skal/kan gøres noget ved.

    Det er helt tåbeligt at udskyde lægebesøget. Hvis der forhåbentligt ikke er noget i vejen, kan du falde til ro, hvis der er noget i vejen, gælder det om at komme i behandling hurtigst muligt, så du kan blive rask igen.
  • Indstillinger
    Bare lige i forhold til hvad der sker NÅR du tager til lægen:
    Lægen skal mærke på din testikel for at føle knuden.
    HVIS lægen har mistanke om testikelkræft - eller bare lige vil være sikker - skal du have scannet testiklen.

    Se nu at komme afsted. Lotte har helt ret i, at jo hurtigere noget eventuelt alvorligt bliver opdaget des bedre chance er der for at blive helbredt.
  • Indstillinger
    For at være ærlig tror jeg at det er for sent. jeg kan tydligt mærke det.
    & jeg er bange for læger. Så måske tager jeg til lægen o 1 uges tid.
  • Indstillinger
    Jeg tror, at det at du er bange for læger hjælper godt til med at få dig til at tro at det er for sent.

    Helt ærligt, se at komme afsted. Du skal tage fat i din far eller mor IDAG og fortælle at du er bange for at du har testikelkræft og du har brug for at de hjælper dig med at komme til lægen.
  • Indstillinger
    Kære ven,

    Du er 17 år! Og med al respekt for din øvrige intelligens, så har du altså ikke så meget som antydningen af viden om, hvornår noget er for sent. Det kræver års studier dels på universitet, dels i praktisk undervisning.

    Når jeg skriver, at du først selv opdager det, når det er for sent, så menes der, at du på det tidspunkt er meget, meget syg og andre, - hvis ikke du selv - for længst har reageret.

    Du har en knude, ja! Det kan være, det er en helt ukompliceret knude, måske endda en, du skal have. Det er himmelråbende, så lidt unge er informerede om kroppen og kroppens udseende og funktioner.

    Men - det kan også være en knude, der ikke skal være der. DERFOR skal du gå til læge hurtigst muligt.

    Og - jeg er enig med Anna, du bør tale med nogen om det, og dine forældre burde være de første og de mest velegnede til det, men er der ikke en eller anden voksen, som du har tillid til, og som du kan tale med? Jeg tror et eller andet sted også, du har brug for noget hjælp, for det er altså ikke helt sundt for en 17-årig at uden videre være parat til at opgive livet.

    Der må også være andet, der plager dig, siden du er så opgivende.

    Testikelkræft kan som nævnt helbredes - og du har ingen mulighed for at vurdere, om det er for sent eller ej; det kan kun en læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.