Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Valget mellem kærligheden og flere børn

Redigeret 27 oktober, 2010, 15:05 i Samliv
Hej
Jeg har endelig fundet kærligheden efter 10 års ligegyldigt samvær, som dog gjorde mig mor til en fantastisk datter. Jeg er blevet skilt fra hendes far, og vi har et super forhold idag. Han er blevet far igen efterfølgende. Jeg har altid regnet med at skulle have flere børn, men fik det altså ikke i mit tidligere ægteskab.

Jeg har nu endelig mødt den mand, jeg ønsker at blive gammel sammen med. Han har i forvejen to dejlige børn som har taget imod mig med åbne arme.
Men han ønsker ikke flere børn. Han har mistet et barn og tør ikke at få flere, da angsten for at miste igen er for stor. Han kan mærke, at angsten for at miste igen er så stor, at han ikke vil kunne komme igennem det en gang til. Derfor vil han ikke løbe risikoen.

Mit dilemma er, at jeg kan vælge kærligheden til min snart kommende mand, og livet med vores tilsammen tre børn, eller - hvilket jeg ikke ser som et valg - vælge at gå fra ham og prøve at finde en anden mand at få et barn med.

Hvordan kan jeg træffe den beslutning, så jeg kan levet godt med den resten af livet - uden at fortryde at jeg ikke fik flere børn når jeg bliver ældre?

Hvordan finder jeg ud af hvorfor jeg har så stort et behov for flere børn?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sjælefred

    Du stiller to spørgsmål:
    1) 'Hvordan kan jeg træffe den beslutning, så jeg kan levet godt med den resten af livet - uden at fortryde at jeg ikke fik flere børn når jeg bliver ældre?'
    2) Hvordan finder jeg ud af hvorfor jeg har så stort et behov for flere børn?

    Måske er det lidt utraditionelt forslag, men du kan få svarene i hypnose.
    I hypnose kan du komme i kontakt med din egen underbevidsthed og den ved alt om, hvorfor du føler, som du gør. Når man ved det, så bliver man i stand til at finde ud af, hvad der vil være det rigtige at gøre. Når der ikke er nogen tvivl, så vil der heller ikke være nogen fortrydelse. For så kommer svaret fra det dybeste i én selv.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg vil prøve at pege lidt på din nye mand.
    Mon ikke han ville have godt af at få bearbejdet den sorg han går med? Risikoen for at miste et barn er heldigvis ekstremt lille.
  • Indstillinger
    Hej begge to - og tak fordi I tog jer tid til at kommentere mit indlæg.

    Hypnose kunne være en måde - den vil jeg overveje. Derimod er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt jeg kan bede min mand om at rippe op i en sorg, der har fundet et leje hvor han kan leve med det. På den anden side har han jo fået to sunde og raske børn, men de to første år af deres liv var - for begge børns vedkommende - meget svære og med mange bekymringer.

    Er der andre, der har bud på hvordan jeg kan finde min sjælefred?
  • Indstillinger
    Der mange facetter inde i denne problematik, hvorfor det kan være yderst svært - for ikke at sige umuligt - at komme med råd, men jeg hæfter mig ved, at din mand øjensynligt har fået to raske og sunde børn efter at have mistet et barn? Jeg mener, hvis deres første leveår var fyldt med bekymringer, så må det jo have været efter denne forfærdelige oplevelse?

    Når det øjensynligt har kunnet lade sig gøre to gange efterfølgende med godt resultat, hvorfor så ikke en tredie? Jeg tror måske nok alligevel, at din mand har brug for hjælp til at få dette bearbejdet yderligere, men som nævnt -der er mange facetter og mange grunde til, at det er, som det er. Jeg ved jo ikke, hvad der skete, men hvis det handler om noget måske arvelig sygdom hos ham, så er det fuldt forståeligt, at han ikke tør "satse" en gang mere.

    Og - det er måske mest til Helene, hvor jeg bliver noget forvirret: Kan med ved hypnose få ændret på dybtfølte ønsker? Det er bestemt ikke min forståelse af, hvad du har skrevet omkring hypnose, men hvis Sjælefred foreslås hypnose, så kan hun jo komme i den situation, at det netop er et barn mere, hun ønsker, hvilket så kan blive på bekostning af sit livs kærlighed, og det er jeg da ikke helt sikker på nødvendigvis så er det bedste for hende.

    Altså medmindre - at man netop kan blive manipuleret med hypnose?? Vil du prøve at forklare dette lidt nærme, for her er jeg godt nok forvirret.
  • Indstillinger
    Hej Lotte (og Sjælefred)

    Det, jeg mener, er, at hypnosen kan give Sjælefred en dyb forståelse af, hvorfor det er så vigtigt for hende at få flere børn og hvad det egentligt er for ubevidste behov, det drejer sig om. Der er ingen tvivl om, at selve behovet for at få et barn bunder i nogle dybere følelser i os selv og skal dække nogle behov hos os selv, der er helt individuelle - men hvilke?

    Under hypnose bliver det ubevidste bevidst. Derfor kan de ubevidste følelsmæssige motiver for at ønske flere børn sammenholdes med det bevidste behov for at beholde sin mand. Når det ubevidte bliver bevidst, kan hun træffe et reelt valg, der FØLES rigtigt - både med hjertet og hjernen.
    Det er rigtigt, at det kan indebære, at Sjælefred finder ud af, at børn er det ultimativt vigtigste for hende, så hun må slippe sin mand. Men det kan også sagtens tænkes, at hun finder ud af, at behovet for flere børn handler om nogle helt andre ting, så hun på dybt plan forstår, at kærligheden til manden er vigtigst.

    Ofte er det tvivlen, der gør tingene svære, for hvad nu hvis man vælger forkert og det kan jo ikke gøres om? Når man under hypnose har fået bevidthed omkring de dybeste ubevidste følelser, behov og motiver, så er der ikke længere nogen tvivl i éns sind om, hvad der vil være det rigtige at gøre. Uden frygt for at vælge forkert og med en følelse af, at man VED, hvad der er det rigtige valg, så kan man også fravælge noget andet uden, at det føles som et stort tab. For samtidigt har man bevidst valgt noget andet til.

    Så på den måde handler det ikke om at få ændret på dybtfølte ønsker - faktisk tværtimod. Det handler om at finde ud af, hvilke dybe behov, det egentligt handler om, så de kan blive dækket. Man kan også sige, at det handler om at lære sig selv bedre at kende på nogle meget dybere niveauer. Og det giver netop sjælefred.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tak Helene. I et debatforum handler det vel også om, at andre kan lære noget, og personligt overvejer jeg temmelig meget om hypnose kunne være en løsning for mig - jeg aner bare ikke, hvor jeg skal begynde og ende mht. til at finde den rette - og nej, det handler for mig ikke om flere børn. :-) Jeg har prøvet en, og det var da vist fup og fidus; jeg hoppede under ingen omstændigheder på det ævl, der blev mig påduttet; så hvor søger man egentlig for at finde noget virkelig professionelt?

    Undskyld, hvis jeg fik forurenet tråden - det var ikke min mening. Jeg håber Sjælefred også får glæde af din dybere forklaring.
  • Indstillinger
    Hej alle
    Det giver meget mening at læse jeres kommentarer. Jeg har ikke før brugt det her forum, og er meget positivt overrasket og glad for at få sat lidt 'kant' på mine overvejelser.

    Og I har ret - det handler netop ikke så meget om hvorvidt jeg kan leve uden flere børn, det kan jeg naturligvis, men mere om hvor godt jeg kan leve uden flere. Vi har tre tilsammen som er hos os på skift, så vi har sådan set børn nok :-)

    Det svære består i at adskille det biologiske behov for at være gravid igen, føde og prøve det bare én gang til, nu med én som jeg elsker overalt på jorden. Og med de erfaringer, jeg har gjort mig - skal de nu bare gå til spilde?

    Det er netop de dybere lag i mine følelser, som jeg er bange for vil komme til at ødelægge den fantastiske kærlighed jeg nu har oplevet - for første gang i livet.

    Og en egentlig garanti findes jo ikke, men jeg har jo for pokker bare dette ene liv - der er ingen fortrydelsesret....

    Så kom endelig med flere tanker, jeg kan virkelig godt bruge de flere øjne, og ikke mindst hjerter i dette dilemma....

    hej.
  • Indstillinger
    Hej Lotte og Sjælefred

    Lotte: Den første hypnoterapeut jeg var hos var slet heller ikke dygtig nok. Man skal kigge sig godt for. Det er ikke nok kun med en hypnoterapeutuddannelse. Behandleren må også have en anden terapeutisk eller psykologisk uddannelse. Derudover kan det være et godt tegn, hvis vedkommende skriver noget om, hvor mange år han eller hun har praktiseret.
    Hvis det nu eller senere har interesse, kan jeg anbefale ham, jeg gik hos (i København) i 4 år. Han er meget professionel. I så fald kan du sende mig en mail på kontakt@tabuet.dk for yderligere information.

    Sjælefred: Det, jeg skriver, er som du kan se, udfra mine egne erfaringer fra mit terapiforløb.
    Jeg har så mange gange oplevet, at det jeg frygtede at konfrontere, faktisk viste sig at indeholde løsningen på problemet! Derfor er jeg sikker på, at du netop ved at overvinde din angst for at komme i kontakt med dine dybeste, ubevidste følelser kan finde ud af, hvad der er det rigtige for dig. Alting er anderledes, når man bliver bevidst om det ubevidste.
    Bevidst handler det om et biologisk behov for at være gravid med den mand du elsker og føde bare én gang til . Men ubevidst kan det sagtens handle om et helt andet behov, som det kan vise sig, at du kan få dækket på en anden måde. Og så vil løsningen FØLES rigtig, fordi den kommer fra dit eget inderste og ikke kun er en tankemæssig løsning.

    Det, der (i mit perspektiv) er vigtigt, er at komme af med tvivlen, så du ikke føler, at du lider tab uanset, hvad du vælger. Under hypnose kan du finde nogle ressourcer i dig selv, så du ikke hænger fast i følelsen af tab og fravalg men får en stærkere følelse af tilvalg. Dels er det vigtigt at være uden tvivl, så du ikke senere fortryder dit valg uanset, hvad du vælger.
    Den sikkerhed kan du kun få, hvis du er bevidst om, hvad dine inderste og dybeste motiver er. Ellers træffer du så at sige et meget stort valg i blinde. Vi har altid alle svarene i os selv men for at finde dem må man nogle gange grave lidt dybere, end man normalt er i stand til. Det kan man v.h.a. hypnose, så det er derfor, jeg er så varm fortaler for den behandlingsform.

    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.