Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

glemt p-piller..

Redigeret 27 oktober, 2010, 05:36 i Prævention
Jeg har i forrige uge glemt 2 p-piller i træk - glemte en tirsdag og onsdag hvilket jeg opdagede torsdag morgen. Efter at have taget de to glemte p-piller tog jeg de sidste som sædevandligt (der var stadig over en uge tilbage). Uden at tænke på at det ville hæmme beskyttelsen som p-piller giver havde jeg sex med min kæreste 2 gange efter, hvor efter det er gået op for mig at jeg risikerer graviditet! Har mandag taget den sidste p-pille i cyklusen. Hvad gør jeg? Frygter at jeg er blevet gravid da jeg stadig går i gymnasiet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg ved ikke om p- pille skader et evt foster. så jeg ville stoppe med p- pillen og undgå sex med din kærste. og evt få en fortrydelsespille ved lægen hvis du ikke ønsker barnet. jeg har prøvet en fortrydelspille den kan give nogle forstyrelse i menstruationen. og den afbryder en evt graviditet. du skal have pillen hurtigst mulig efter du har opdaget der er muligt du er gravid. nu er du kun få dage henne . og du er ung endnu. men hvis du magter opgaven at få barn og uddannelse samtidig og have din kærste der kan hjælpe dig . kan du få meget støtte i dag til at få et barn. men det lyder til at skræmme dig . så tænk dig godt om før du beslutter dig. og hvis p-pillerne har skadet dette foster må du træffe et valg. prøv også at tale med dine forældre om de magter at hjælpe dig hvis du vælger barnet. også om din kærste vil støtte dig . ja der er mange ting at tage stilling til. held og lykke spider68
  • Indstillinger
    Der er forkert råd, at foreslå dig at tage en fortrydelsespille nu. Den skal tages i døgnet umiddelbart efter det ubeskyttede samleje. Jeg går ud fra, at det spider mener er en medicinsk abort, som foregår netop med en pille via lægen, men så skal du jo lige konstateres gravid først.

    Du er simpelt nødt til lige at afvente, om der skulle være gået noget galt. Hvis du tog den sidste pille mandag, så burde din blødning være lige ved at skulle komme. Dog - blødning ved p-piller er jo en kunstigt fremkaldt blødning, og ikke en menstruation, så for en sikkerheds skyld bør du også om nogle dage tage en graviditetstest. Testen burde kunne vise et ret klart resultat 14 dage efter det ubeskyttede samleje. Du er givet meget nervøs lige nu, så rent psykisk kan det godt påvirke din blødning.

    Ingen her kan sige, om du er gravid, men hvis det skulle være gået så galt, så må der tages stilling til det, når du ved noget.
  • Indstillinger
    Endnu en rettelse ang. fortrydelsespiller:

    Fortrydelsespiller købes på apoteket uden recept. Dvs. man ikke behøver til lægen.
    Fortrydelsespiller tages SENEST 72 timer timer efter det ubeskyttede samleje - men jo hurtigere den tages des større chance er der for at den virker.
    Det vil sige, at DU IKKE skal tage en fortrydelsespille.

    Angående p-pillerne:

    Når man glemmer to eller flere p-piller skal man tage pillerne så snart man opdager det, tage resten af pakken som normalt, bruge kondom i 7 dage OG springe næste pause over.

    Som jeg forstår det tog du tirsdags og onsdags OG torsdag pille om torsdagen. Det var rigtigt gjort.

    Du tog så sidste pille i pakken i mandags, dvs. for to dage siden.

    Du skulle fortsætte med næste pakke med det samme, dvs. igår.
    Det tror jeg ikke du gjorde, og min personlige tolkning af "reglerne" er, at du skal begynde på den nu. Dvs. tage to piller idag.
    Og så skal du bruge kondom de næste 7 dage.

    Du har taget p-piller, så du har næppe fået ægløsning; omend det KAN være at du har fået det nu du glemte pillerne. Risikoen for graviditet er heldigvis lille. Mange prøver jo at blive gravide i månedsvis før det lykkes...
    Dermed ikke sagt, at du ikke kan være blevet gravid.

    Der ER dog en ANDEN MULIGHED:

    Lægen kan sætte en NØDSPIRAL op op til 5 dage efter det ubeskyttede samleje. Det er en løsning du måske kan benytte dig af. I så fald kan spiralen blive siddende og være din prævention fremover i stedet for p-pillerne.

    Jeg syntes, at du skal ringe til lægen idag og bede om dennes mening.
Log in eller Registrér for at kommentere.