Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Har brug for jeres erfaringer

Hej. Efter ca. halvandet år med det primære symptom daglig hovedpine i invaliderende grad samt en tiltagende snurren sitren i baghovedet (ikke ørene) og sovende hænder og ben 1- 3 gange dagligt har jeg brug for jeres råd. Er nærmest desperat efterhånden, men har gennem flere scanninger, fysioterapi, kiropraktor, 25 massage behandlinger, utallige alternative behandlingsforsøg ikke fundet noget der virker. Sagde igen til lægen om nu alle relevante blodprøver var taget, da jeg ikke et eneste sekund er i tvivl om at der er en fysisk grund til min tilstand. Bad om at få målt b 12 som var 100 og dette er jeg blevet tanket op med uden at kunne mærke forskel. Nu kommer vi dertil hvor jeg har et lille håb om at nålen i høstakken måske er fundet ? Mit TSH var på 7,1 og skulle måles igen efter en måned og det har jeg netop fået svar på idag. Nu ligger TSH på 4.9 altså faldet, T3 og T4 var indenfor normal området og lægen mener ikke der skal gøres noget udover ny blodprøve om3 mdr. ??? Kan dette alligevel være årsag til, jeg er så forandret og syg. Skal jeg beskrive min tilstand, så er det som at gå med følelsen af at være forgiftet. Kan ikke koncentrere mig og er lydfølsom især overfor mange der taler samtidig i større forsamlinger. Og kan man få sådan en hovedpine af for lavt stofskifte?
Jeg sover en del, men vågner jeg har jeg utrolig svært ved at falde i søvn igen pga den summen og sitren der er i baghovedet min puls dunker så jeg til enhver tid kan tælle den. Jeg kan dårligt klare at arbejde 28 timer ugentligt og er lykkelig for jeg arbejder aften da jeg slet slet ikke kan komme i gang fra morgenstunden af. Almindelig smertestillende kan ikke dæmpe symptomerne men 2 kodipar tager toppen. Jeg bør nok tilføje, at jeg har været ved neurolog der til sidst ( efter 2 mdr uden nogen som helst form for smertestillende for at udelukke medicinsk fremkaldt hovedpine ) sagde at jeg desværre må lære at leve med diagnosen kronisk hovedpine. Mit funktionsniveu er generelt faldet med omkring 30 procent på gode dage og 70 procent på de dårlige. Idag blev jeg f. eks forpustet ved blot at gøre rent. Jeg er 40 år og normal vægtig og lever et almindeligt liv med en dejlig og velfungerende familie. Det eneste, men til gengæld også store problem er mit helbred og jeg har næsten ikke flere ressoucer til at lede efter årsagen så derfor er det mit store håb at nogen vil bruge tid til at dele deres erfaringer om dette med mig. Både for min egen men sandelig også for min kæres skyld da det selvfølgelig piner dem at se mig så dårlig og være totalt magtesløse. Når jeg læser om forhøjet stofskifte synes jeg også nogle af de symptomer kan passe på mig, men jeg har indenfor det sidste år taget 6 kg på . På forhånd tak håber på nogle meldinger fra jer der har kendskab til lavt stodskifte på egen krop.
«1

Kommentarer

• Jeg er jo ikke læge - men bare en (med)patient... jeg tror dog, det er sandsynligt, at du har det dårligt pga. så høj en tsh... ved du, om du også har fået målt, om du danner antistoffer (en autoimmun form for lavt stofskifte)?

Jeg har næsten lige læst en artikel fra en norsk læge, hvor der står, at han anbefaler behandling allerede ved forhøjet tsh, selvom de øvrige tal er normale.... hvilket kan tyde på, at forhøjet tsh alene kan give problemer...

Jeg håber, du finder ud af det - er sikker på, at du vil få flere svar her på siden. Du skal ikke affinde dig med at have det så dårligt, samtidig med at du har et så skævt tsh....

mh Anne
  • Hej,

Det lyder som om du stadig mangler noget behandling.
    Men du skal vide, at du ikke er alene med din følelse af at "være forandret" og heller ikke med dine hyppige hovedpiner.

Jeg har selv forhøjet tsh og antistoffer mod skjoldbruskirtlen. Mit tsh har ved blodprøver ikke været højere end omkring 8, men jeg har symptomer allerede ved 2. Jeg får medicin for sygdommen, men tsh svinger og har svært ved at blive stabilt.
    Og jeg er nu næsten 100% sikker på at mine hyppige migræneagtige hovedpiner skyldes stofskiftesygdommen. Jeg har haft dem i mange år, og har først nu indset sammenhængen med stofskiftet. Jeg havde aldrig hovedpine som barn og teenager.
    Jeg har ført hovedpinedagbog gennem lang tid og kan se, at det særligt er omkring ægløsning og menstruation jeg får disse hovedpiner. Ligesom dig kan jeg holde dem nede med kodimagnyl (hvilket i øvrigt ikke spiller så godt sammen med stoskiftemedicin...men noget må man jo ty til, ik´? Panodil virker slet ikke på mig) Men hovedpinen kan fortsætte i 3-4 dage. I slemme perioder har jeg hovedpine ca. 10-15 dage på en måned.
    Kroppen skal bruge stofskiftehomon til mange processer. Op til menstruation har kroppen fx. brug for ekstra stofskiftehormon.
    Det lyder altså som om, at du skal reguleres i medicin. Anbefalingen er jo på et tsh omkring 1 eller lidt derunder. Mit tsh har kun været på ca. 1 én gang...øv! Men i den periode forsvandt mine hovedpiner fuldkommen. Så¨måske er der håb...jeg vil dog ikke indgyde dig de totale forventninger om helbredelse, da jeg er bange for at skuffe dig med mine erfaringer...så læs det som et velment håb for dig ;)

Desuden bør du få målt blodprocent og jerndepoter (anæmiudredning). Disse kan være små ved lavt stofskifte og bør fyldes op ved at tage jerntabletter. Jernmangel kan forstærke eller fremkalde hovedpiner.
    Man kan også få forhøjet blodtryk ved medicinsk behandling for lavt stofskifte. Måske sku´ du lige få det tjekket også?

Håber du får det bedre...jeg ved hvor meget hovedpinerne tærer på kræfterne. De bedste lykkehilsner.
  • Jeg tror, at den artikel som Anne henviser til er denne
    http://www.overgangsalderen.net/forum/s ... php?t=9774
    Der står mange nyttige oplysninger.
    hilsen Inge
  • Jeg tror efterhånden at man kan have alle slags sympt. ved stofskifte sygdomme. Og selvom prøver ikke viser store udsving, så kan man være meget syg.

Har jeg forstået det rigtigt at din tsh er faldet uden medicin? på 1 måned?

Hvorfor svinger den, ville jo være et udgangspunkt, burde man mene.
    ( Altså for lægerne)

God ide som nævnt, at få tjekket antistoffer ( evt. hypofyse)

Jeg har selv haft et atypisk langt forløb, og vil bare sige at man ikke skal affinde sig med at have det skidt. Og 3 måneder er lang tid at vente på svar.

God bedring
    Tanya
  • Redigeret 26 oktober, 2010, 10:38
    Tusind tak for jeres brugbare tilbagemeldinger. Jeg lapper dem i mig og selvom ingen af jer måske helbreder mig så kan jeg da allerede nu sige at jeg finder fornyet håb om, at det kan være stofskiftet der spiller min krop et puds. Jeg må bede om at få målt denne blodprøve der kan vise om det er en form for autoimmun sygdom. og ja det er netop sådan at det hele forværres med 10 - 20 procent omkring menstruation og det har jeg svært ved at tacle når det er så slemt i forvejen.
    Ja det er rigtig forstået at mit Tsh på en måned faldt fra 7.1 til 4.9 uden medicin og hun siger T3 og T4 var normale og agter ikke at sætte mig i behandling. Ved at jeg ville skulle slå i bordet for at komme i behandling. Ved det fra da jeg havde lavt b 12. Jeg kan ikke mærke at værdierne er faldet altså nogen form for bedring. Tvært imod. Jeg kan forstå at hovedpinen og den der underlige summen-sitren i baghovedet er jeg ikke alene om. Den er meget ubehagelig. Hovedpinen er der altid men varierer i styrke. Oftest tager den til i løbet af eftermiddagen og forsvinder ikke. Jeg ville slet ikke kunne magte et fuldtidsjob og selvom jeg tyer til kodipar for at kunne klare mine aftenvagter så tager de kun toppen. Kan godt høre at det hele er en stor klagesang og netop det er også svært at acceptere. At andre evig og altid skal se og høre man har det elendigt. Derfor har jeg også valgt at skulle på smerteklinik. Men men kunne det hele nu løses ved at få det stofskifte op ville det jo være super og ingen skulle høre mig beklage mig over bagateller.
    Endnu engang tak til jer der gad ulejlige jer med respons. Hører meget gerne fra andre.
  • Til 1karmacure : Jeg har fået målt min blodprocent og den var ok, men har også taget jern forebyggende for at udelukke, dette skulle være årsagen. Jeg ved bare at der ER en årsag til, at jeg har det sådan og hvis det er stofskiftet der er synderen, så er det jo foklaring på, at de 10 behandlinger ved privat akupunktør , 7 x akupunktur ved lægen, 25 ganges massage, 5 gange fysioterapi, 10 kiropraktor behandlinger, 2 medicinfri måneder og fjernelse af hormonspiral ikke har hjulpet mig
  • Hej Bggu.

Jeg synes, som dig selv, at det lyder som en forgiftning. Jeg havde også disse symptomer hele det år, hvor jeg fik stofskiftemedicin, jeg ikke kunne tåle.

Du skal blive ved til du finder ud af, hvad det reelle problem er. Du skal måske ikke tage jern, hvis ikke du har jernmangel, det er ikke godt at få overdosis jern.

En ting der lettede hovedesmerterne for mig i den tid var at sove med en våd kold vaskeklud på panden om natten. Det er naturligvis kun en midlertid løsning til at dulme, du skal stadig finde årsagen til dine symptomer. Der er een - helt sikkert - din krop fortæller dig jo at der er noget ubalance.

Held og lykke med det fra gitte
  • Jeg må da sige at dine symptomer bestemt ligner dem jeg slås med ligenu. Jeg er i behandling for forhøjet stofskifte og mine tal er lige inden for normal området i den lave ende. Jeg har det som dig omkring muskler og ingen behandling hjælper, hverken massage eller kiropraktik - jeg kan bare føle at der er noget galt i kroppen - ingen energi og velvære - ingen flow i kroppen - bestemt ikke som jeg plejer at ha det.
    Jeg plejer at ligge på en TSH værdi på ca 1 (nu på 3,12)
    Kh LH
  • Tak for jeres indlæg hvor er jeg glad for de svar der er kommet.
    Jo kan høre at mange der er i eltroxin behandling har symptomer alla mine og er sikre på det er pga bivirkninger, men det er jo ikke tilfældet for mit vedkommende, da jeg aldrig har været i behandling ,så for mit vedkommende kan bivirkninger ikke være årsagen.

Men om en TSH på 4.9 kan gøre mig så dårlig ???? Har tænkt at prøve at spørge hvad min TSH har ligget på inden jeg følte mig syg. Det må jo være det der er udgangspunktet at nå frem til igen.
    Føler nok lægerne er ved at synes jeg blander mig lige rigeligt, men jeg SKAL bare have det bedre.
  • Hej igen.
    Du skal altså blande dig i din behandling og med den risiko at lægerne syns du er en "hystade". Det er jo dit helbred og krop - dermed er det også dig der skal leve med dine symptomer. Syns det vil være en rigtig god ide at spørge hvad dit THS var inden du blev syg.
    Min privat praktiserende læge er bestemt ikke særlig lydhør men jeg har været så heldig at få en aldeles lydhør læge ( ja de findes altså også) på OUC - han kan jo ikke alene helbrede mig men jeg må sige at jeg bliver hørt og forsøgt behandlet på bedste måde.
    Kh LH
Log in eller Registrér for at kommentere.